NRW
Publicatie

NRW, IVBN en INRetail lanceren stappenplan voor 20% minder winkelmeters

Nederland heeft een teveel aan winkelmeters, waardoor lang niet alle winkelgebieden goed kunnen renderen. Daarom heeft minister Kamp van Economische Zaken in het kader van de Retailagenda vorig jaar het impulsteam geformeerd, dat als doel heeft te zorgen dat gemeenten en provincies het aantal winkelmeters met 20% terugdringen.

Oude detailhandelsmeters moeten plaats maken voor andere functies, zoals wonen en cultuur. Maar hoe kom je tot een keuze? Welke instrumenten kunnen worden ingezet en onder welke condities zijn die effectief? En hoe betrek je alle betrokken partijen bij de transitie?

Om gemeenten en provincies een handreiking te bieden om deze vragen beantwoorden en de juiste keuzes te maken, hebben NRW, IVBN en INRetail deze publicatie uitgebracht.

Het bevat een checklist om de positie van een winkelgebied te bepalen, zowel in relatie tot de andere winkelgebieden binnen de gemeente als in de regio. Aan de hand van een stroomschema kan vervolgens worden bepaald of de winkelfunctie versterkt of getransformeerd moet worden. Daarbij wordt ook het proces beschreven dat de gemeente met alle stakeholders, waaronder ondernemers, eigenaren, bewoners en consumenten kan doorlopen.

Ten slotte biedt de publicatie een compleet overzicht van de instrumenten die gemeenten en provincies kunnen inzetten om transitie van de winkelstructuur te begeleiden en te realiseren.

De komende maanden gaat het impulsteam met pilotgemeenten aan de slag om de eerste stappen te zetten op weg naar vitale winkelgebieden.

Publicaties “Succesvol innoveren in winkels en winkelgebieden”, “Locale helden. Wie zijn zij en wat hebben ze nodig?” en “De meerwaarde van innovatieve technologie in de retail”

Tijdens het Retailagenda Innovatie Festival op 11 maart lanceerde de Retailagenda drie nieuwe publicaties waarbij innovatie in de retail centraal staat. Bekijk en download hier de publicaties  “Succesvol innoveren in winkels en winkelgebieden”, “Locale helden. Wie zijn zij en wat hebben ze nodig?” en “De meerwaarde van innovatieve technologie in de retail”. “Succesvol innoveren in … Lees verder

Presentaties NRW Kennis & Innovatie Summit

Bekijk hier de presentaties die gegeven zijn door onze Keynotes tijdens de NRW Kennis & Innovatie Summit van donderdag 14 februari 2019. Meike Moors marcommanager bij Nemo mocht eerst vertellen hoe het wetenschapsmuseum na een mislukte start in 1997 en een herdoop in 2000 inmiddels is uitgegroeid tot qua bezoekersaantallen het vijfde museum van Nederland. Presentatie … Lees verder

Winnaars NRW Kennis & Innovatie Award 2019

NRW KENNIS & INNOVATIE AWARD 2019 NAAR ONDERZOEK ‘HORECA IN WINKELCENTRA’ EN ‘RETAIL IN 2030’   De eerste editie van de NRW Kennis & Innovatie Award, de opvolger van de NRW Scriptieprijs, is gewonnen door Marlissa van de Kreeke en het duo Gerlant Lettinga en Francella ter Haar. De prijs op 14 februari 2019 uitgereikt … Lees verder