Fifty shades
of retail

Verslag van een dag: Fifty shades of retail

Al jarenlang komt het “spook van de vergrijzing” langs in trendrapporten, CPB-plaatjes en verkiezingsretoriek. Binnen het winkelvastgoed komt het ook voorbij, maar lopen we er toch ook vaak met een boog omheen. Op 6 juli heeft de NRW een expert sessie aan dit thema gewijd op een bijzondere en toepasselijke locatie De Fietser in Ede.

Eén ding werd heel duidelijk tijdens deze middag: in bijna alle steden en winkellocaties zul je hier iets mee móeten doen. De verhouding tussen werkenden en niet-werkenden is drastisch aan het veranderen, met ingrijpende gevolgen voor de samenleving. Het zal een behoorlijke aanpassing vergen in onze werkwijze en het soort “producten” waar we aan werken.

Vanuit de bijdragen van de drie sprekers is een gemeenschappelijke conclusie te trekken die het straatbeeld en de concepten voor het winkelen drastisch kunnen beïnvloeden. Vergrijzing leidt in generieke zin tot lagere volumes in retail, zeker voor wat betreft non-food. Er zullen grote(re) verschillen optreden in categorieën, waarbij zowel winnaars als verliezers te onderkennen zijn. John Terra van Q&A nam ons mee in een uitgebreide studie, waarbij onder meer werd gewezen op het belang van aandacht en service. Een vaak gehoorde, maar weinig gebezigde kreet zo bleek uit recente cijfers. Ruim 30 % van de de retailers ziet vergrijzing als een kans, maar 70% van hen speelt niet in op die vergrijzing.

De fietsenbranche is een voorbeeld van hoe het ook kan (en welke kant we op moeten?). Er worden steeds minder fietsen verkocht, maar de omzetten nemen toe. De E-bike ontpopt zich tot de grote “driver” voor de Accell Group. De senior doelgroep is voor de wereldwijd actieve fietsenfabrikant de belangrijke Early Adopter, die ze op het 10.000 m2 fiets experience centre te Ede in grote getalen verwelkomen en bedienen van “fietsbeleving” en service. Het volgen en bedienen van de klantreis is voor Accell steeds belangrijker geworden. De fabrikant is steeds meer bezig met de (eind)consument en anticipeert met De Fietser op het belang van online en de grote dynamiek in de fietsenretail (Fietswinkel.nl, Stella en regionale superstores).

In de casus Koedijkslanden in Meppel, een geslaagde en inspirerende herontwikkeling door FAME gaf ook blijk van een transitie van “volume retail” naar “service retail”. Het woord winkelcentrum is voor de Meppelse situatie eigenlijk niet meer goed van toepassing, zo stelt Henk Vonk. Hier is een wijkontmoetingsplek gemaakt via een intensief samenwerkingstraject met de woningcorporatie, zorginstellingen en gemeente. De gedateerde winkelpassage heeft plaats gemaakt voor een extravert ontwerp waarbij vooral het “ontmoetingsgebied” is vergroot (openbare ruimte, pleinfunctie) en de aansluiting met de wijk is verbeterd.

Tijdens de “rondrit” in De Fietser en de gezamenlijke discussie na afloop werd duidelijk dat er binnen reguliere winkelgebieden op de meest elementaire zaken enorme verbeteringen mogelijk zijn. En hard nodig zijn om goed in te kunnen spelen op de vergrijzing en het überhaupt over service te kunnen hebben. Een toiletvoorziening, deskundig personeel, een “try en buy” beleving … kom er maar eens om in het winkelcentrum om de hoek! De aanwezigen tijdens de expertsessies schudden met gemak talloze suggesties uit de mouw voor Accell om het concept verder uit te bouwen en nog meer beleving en service te kunnen bieden. Betrek de Tour de France erbij, integreer service en reparatie, organiseer “Bike-in” events … en zorg dat je hier ook een fiets kunt kopen!! De vraag is echter wel of dit zo gemakkelijk – en gewenst is – vanuit een concept in de winkelperiferie en kijkend naar de “aanklamp-modus” van de bestaande Edese winkelgebieden.

Dit is een verslag van Oedsen Boersma van SITE-ud

Terugkijken Expertmeeting Betekenisvolle Winkelgebieden

NRW Marketing Awards 2018 is gesloten voor inschrijving

De NRW Marketing Award wordt sinds 2010 uitgereikt en is een jaarlijkse bekroning voor de meest innovatieve, inspirerende en effectieve marketinginspanningen voor een winkelgebied. De winnaars van de NRW Marketingprijs worden gezien als een kwaliteitsbenchmark en hebben een aantoonbare voorbeeldfunctie voor de bedrijfstak. Bekijk hier ter inspiratie de winnaars van voorgaande jaren. De NRW Marketing … Lees verder

Save The Date 2018

  Januari   1 Inschrijving NRW Jaarprijs 2018 open 23 Algemene Ledenvergadering & Nieuwjaarsborrel Februari 1 Projectbezoek Leidsche Rijn Centrum 15 NRW Retail Summit 15 Sluiting indienen NRW Marketing Award Maart 22 Congres ‘Schoon, Heel & Veilig’ April 5 Marketingcongres Mei 1 Sluiting indienen NRW Jaarprijs 2018 24, 25 NRW Quicktrip Juni 5,6,7 PROVADA met … Lees verder