Zomer column
Michiel Boonen

Kramp in de vastgoedmarkt?

Ruim twee weken geleden nam ik samen met 11 Nederlandse collega’s deel aan de JLL property triathlon in (de buurt van) Londen. Na ongeveer 300 meter gezwommen te hebben kreeg ik last van kramp in een van mijn kuiten; een teken dat mijn lichaam de inspanning niet op prijs stelde. Ondanks de kramp wist ik dat ik nog 450 meter moest zwemmen en vervolgens nog ruim 22 kilometer zou moeten fietsen en 5 kilometer hardlopen. De kramp veranderde niets aan de nog af te leggen afstand, dus ben ik gewoon doorgegaan.

Achteraf deed de kramp in mijn kuit mij denken aan de Nederlandse vastgoedmarkt en de vastgoedmarkt in Amsterdam en Utrecht in het bijzonder. Beide steden hebben te maken met een flinke groei van het aantal inwoners. De woningprijzen zijn de afgelopen periode sterk gestegen als gevolg van het beperkte aanbod en de hoge vraag en hoewel er veel nieuwbouw plaatsvind, is de nieuwbouwproductie nog altijd onvoldoende om alle woningzoekenden te huisvesten.

Opvallend vind ik dat bij grootschalige nieuwbouwontwikkelingen in beide steden erg krampachtig wordt gedaan over het toevoegen van nieuwe (winkel)voorzieningen. Natuurlijk heeft de Nederlandse winkelmarkt een aantal uitdagingen als het gaat om leegstand en de hoeveelheid winkels die er zijn. De vraag die bij mij rijst is of het overschot binnen bestaande locaties automatisch moet leiden tot het krampachtig tegenhouden van nieuwe ontwikkelingen op plaatsen waar voldoende nieuwe vraag gecreëerd wordt. Als we denken aan de winkelmarktstructuur zoals we die in Nederland hebben, met veel buurt- en wijk voorzieningen, dan lijkt het mij niet meer dan logisch om ook bij grootschalige nieuwbouwprojecten te zorgen voor voldoende voorzieningen voor de nieuwe inwoners. Dit betekent niet dat ik pleit voor nieuwe megalomane ontwikkelingen, maar er moet ook gewaakt worden voor een situatie waarin nieuwbouwwijken een onvoldoende niveau aan voorzieningen hebben. Een scenario waarin homogene woonwijken gecreëerd worden ligt op de loer en op termijn zijn dat niet de wijken waar iedereen wil wonen. Een gemiddelde afstand van ca. 800 meter tot een supermarkt is nog acceptabel, maar er zijn al voorbeelden waarbij deze afstand bijna het dubbele is.

Ik hoop dat beleidsmakers, ontwikkelaars, beleggers en adviseurs het belang van (dagelijkse) voorzieningen onderschrijven en bij grootschalige woningbouwontwikkelingen rekening houden met de behoeften van de toekomstige inwoners. Net zoals bij de triatlon, waarbij ik door de kramp heen moest bijten, stel ik voor dat we dit ook gaan doen bij woningbouwontwikkelingen. Anders gaan we woonwijken ontwikkelen die over pakweg 10 à 20 jaar niet meer aantrekkelijk zijn voor de bewoners.

 

Dit is de zomercolumn van Michiel Boonen, voorzitter van de NRW commissie Kennis & Innovatie

Groos, Le Pain Quotidien en Costes Winnaars van Retail Award

NRW reikt Retail Awards 2018 uit op Cushman & Wakefield & VG Visie Retail Event of the Year AMSTERDAM, 17 mei 2018 – Op het Retail Event of the Year 2018, dat plaatsvond in B.Amsterdam, ontvingen retailers Groos, Le Pain Quotidien en Costes een Award in respectievelijk de categorieën Local Hero, Foodretailer en Zelfstandig Retailconcept. … Lees verder

EU-Hof uitspraak Dienstenrichtlijn: een toelichting

UITSPRAAK EU-HOF GEEFT GRENZEN AAN OVERHEID VOOR BEPERKINGEN DETAILHANDEL Het Europese Hof van Justitie (“het Hof”) heeft recentelijk (30 januari, ECLI:EU:C:2018:44) een uitspraak gedaan die belangrijke gevolgen kan hebben voor het winkellandschap in Nederland. Daarom een toelichting op deze uitspraak vanuit de Commissie Overheid & Beleid. Het Hof heeft in reactie op vragen van de … Lees verder

Winnaars NRW Marketingprijs 2018

De winnaars van de NRW Marketing Awards 2018 zijn bekend gemaakt aan het eind van het geslaagde en  goed bezochte NRW Marketingcongres 2018. In de categorie CAMPAGNES GERICHT OP BRAND AWARENESS & REPOSITIONING heeft gewonnen De Koopgoot: een sterk merk uit Rotterdam | Rotterdam | CBRE Global Investors, Apleona GVA BV en Buro voor de Boeg Klik hier … Lees verder