Uniforme Definities winkeloppervlakten Retailagenda

Op 4 oktober is geïntroduceerd “Uniforme definities winkeloppervlakten Retailagenda”.

Hier heeft NRW aan bijgedragen. Om een eind te maken aan de verwarring rond de aanduiding van winkeloppervlakten heeft de Retailagenda voor collectief gebruik in de retail- en vastgoedsector uniforme definities opgesteld. In de winkel(vastgoed)markt zijn verschillende begrippen voor oppervlakten in omloop, zoals Bruto vloeroppervlak (BVO), Verhuurbare vloeroppervlak (VVO) en Winkelvloeroppervlak(WVO). In de praktijk leidt dit tot onduidelijke situaties, tot aan de Raad van State toe. In het kader van de Retailagenda heeft een werkgroep onder leiding van IVBN en NRW eenduidigheid in het gebruik van begrippen gebracht. De notitie met de definities zijn hier te downloaden. Een nadere omschrijving van de definities is hier te downloaden. De uiteenlopende gebruikers in de retail- en vastgoedsector worden aangespoord om deze richtlijn voortaan te hanteren.

‘Upsidedown Transformatie’

Volgens mijn dochters is het bij de influencers op Insta(gram) helemaal ziek hip om je bikinitop ondersteboven aan te doen; ‘Upsidedown Bikini’. Een bestaand product op een andere manier gebruiken. Was het tot voor enkele jaren hot om elke begane grond m2 in en grenzend aan winkelcentra en -gebieden om te katten tot commercieel interessante … Lees verder

Klaar voor de volgende stap?

Nederland is een van de meest transparante vastgoedmarkten ter wereld. Als het op de retailmarkt aankomt zijn we echter nog behoorlijk amateuristisch bezig en kunnen we veel leren van de hoeveelheid informatie die er in andere landen beschikbaar is. Een van de belangrijkste vragen die (inter)nationale retailers en retailbeleggers met grote regelmaat stellen is: ‘hoeveel … Lees verder

Blijf investeren in je (stenen) winkel!

Is de toekomst echt zo dramatisch voor de winkels als sommige doemdenkers ons willen doen laten geloven? Zal internet leiden tot 30 tot 50% minder winkelvoorraad? Komen complete binnensteden leeg te staan? Zeker niet. De toekomst voor fysieke winkels is zelfs bijzonder zonnig. Lees er alles over in deze column van Hans van Tellingen. Ja, … Lees verder