Retail op maat

Retail op maat

 

Wat is het belangrijkste thema voor de retailsector in 2018? Waar moet NRW zich op richten om de leden het best van dienst te zijn? Een lastige keus, want er speelt zoveel. Uiteindelijk gaat het er om samen de juiste keuzes te maken. Keuzes die toekomstbestendig zijn, en daarmee duurzaam. Keuzes die leiden tot een succesvol ondernemingsklimaat voor de retailers en vastgoedpartijen en die leiden tot fijne winkelgebieden voor de consument.

“Een winkelgebied voor iedereen is een winkelgebied voor niemand”

Vanzelfsprekend is er geen pasklare oplossing. Er is geen antwoord “that fits all”. Regio voor regio, plaats voor plaats, gaat het om maatwerk. Geen confectie, maar tailer-made. Retail Bespoke. Dat is ook de reden dat we dit jaar gekozen hebben voor het thema Retail op maat. Juist om recht te doen aan alle verschillende situaties en vraagstukken, met elk hun bijbehorende mogelijke oplossingen. Lokale transitie en regionale afstemming is hierbij cruciaal.

“Wie onvervangbaar wil zijn, moet zich blijvend onderscheiden”

Coco Chanel zei het al; “Wie onvervangbaar wil zijn, moet zich blijvend onderscheiden.” Winkels waren decennialang een need to have. Nu worden winkels steeds meer een nice to have. Hier moeten we slim op in spelen door unieke winkelgebieden te maken. In combinatie met horeca, cultuur en voorzieningen. Gebieden met een sterke identiteit en eigen merkbelofte. Zo ontstaan er gebieden waar mensen van zullen blijven houden.

“Van transactie naar interactie”

Retail is diep verankerd in onze maatschappij. Onderwerpen zoals vergrijzing en verkleuring, en de sterke trek naar grote steden hebben direct effect op ons winkellandschap.

De winkelomgeving moet de retailers helpen om meer te zijn en te worden dan wederverkopers. Het moet een omgeving worden waar zij hun relatienetwerk kunnen opbouwen, versterken en onderhouden. Oftewel het moet een ‘Circle of Social Interaction’ worden. Deze ontwikkeling past bij de transitie naar een duurzame economie en samenleving.

“Schoon, heel, veilig en groen”

De mogelijke bijdrage van de winkelsector aan het Parijse Energieakkoord op het gebied van Duurzaamheid staat ook komend jaar hoog op de agenda. Maar ook het blijvende belang van de vergeten marketinginstrumenten ‘schoon, heel en veilig’ krijgen weer volop de aandacht. Zo maken we samen succesvolle, toekomstbestendige winkelgebieden.

“Kennisinspirator voor de winkelomgeving”

De NRW agenda voor 2018 staat weer vol met congressen, Awards, expertmeetings, projectbezoeken en studiereizen. Dat kan ook niet anders, met zo veel relevante onderwerpen. NRW is een ijzersterk platform waar de leden – meer dan ooit – hun kennis willen delen in het belang van de sector. Samen met onze commissies, het bestuur en het bureau wordt het programma verder uitgewerkt. Voor elk wat wils. Passend bij onze belofte dit jaar: Retail op maat.

 

Brigit Gerritse – directeur NRW

 

Commissie New Gen – Derk Gillis

Mijn naam is Derk Gillis en vanaf 22 januari 2019 heb ik Friso Feenstra opgevolgd in zijn functie als voorzitter van de NRW New Gen commissie. Naast mijn nieuwe voorzitterschap ben ik werkzaam bij Multi Corporation, waar ik mij voornamelijk bezig houd met de Slowaakse retail portefeuille. Verder ben ik ook elders in Europa actief … Lees verder

Commissie Overheid & Beleid

De commissie Overheid & Beleid werkt altijd vanuit de vraag: wat kan (goed) overheidsbeleid bijdragen aan sterke detailhandel en een gezond winkellandschap? En hoe dan? En wat is daarbij de rol van marktpartijen? 2018 bestond voor ons uit twee hoofdstukken, die lekker door elkaar heen liepen: Het eerste hoofdstuk gaat terug naar eind 2017. Toen … Lees verder

Commissie Kennis & Innovatie

Het delen van kennis en innovatie staat in 2019 centraal bij de Commissie Kennis & Innovatie. Door een tragere economische groei, de impact van veranderend consumentengedrag op bestedingspatronen en de toenemende multifunctionaliteit in traditionele winkelgebieden, wordt het in 2019 en 2020 meer dan ooit van belang om op de hoogte te zijn van de laatste … Lees verder