Retail op maat

Retail op maat

 

Wat is het belangrijkste thema voor de retailsector in 2018? Waar moet NRW zich op richten om de leden het best van dienst te zijn? Een lastige keus, want er speelt zoveel. Uiteindelijk gaat het er om samen de juiste keuzes te maken. Keuzes die toekomstbestendig zijn, en daarmee duurzaam. Keuzes die leiden tot een succesvol ondernemingsklimaat voor de retailers en vastgoedpartijen en die leiden tot fijne winkelgebieden voor de consument.

“Een winkelgebied voor iedereen is een winkelgebied voor niemand”

Vanzelfsprekend is er geen pasklare oplossing. Er is geen antwoord “that fits all”. Regio voor regio, plaats voor plaats, gaat het om maatwerk. Geen confectie, maar tailer-made. Retail Bespoke. Dat is ook de reden dat we dit jaar gekozen hebben voor het thema Retail op maat. Juist om recht te doen aan alle verschillende situaties en vraagstukken, met elk hun bijbehorende mogelijke oplossingen. Lokale transitie en regionale afstemming is hierbij cruciaal.

“Wie onvervangbaar wil zijn, moet zich blijvend onderscheiden”

Coco Chanel zei het al; “Wie onvervangbaar wil zijn, moet zich blijvend onderscheiden.” Winkels waren decennialang een need to have. Nu worden winkels steeds meer een nice to have. Hier moeten we slim op in spelen door unieke winkelgebieden te maken. In combinatie met horeca, cultuur en voorzieningen. Gebieden met een sterke identiteit en eigen merkbelofte. Zo ontstaan er gebieden waar mensen van zullen blijven houden.

“Van transactie naar interactie”

Retail is diep verankerd in onze maatschappij. Onderwerpen zoals vergrijzing en verkleuring, en de sterke trek naar grote steden hebben direct effect op ons winkellandschap.

De winkelomgeving moet de retailers helpen om meer te zijn en te worden dan wederverkopers. Het moet een omgeving worden waar zij hun relatienetwerk kunnen opbouwen, versterken en onderhouden. Oftewel het moet een ‘Circle of Social Interaction’ worden. Deze ontwikkeling past bij de transitie naar een duurzame economie en samenleving.

“Schoon, heel, veilig en groen”

De mogelijke bijdrage van de winkelsector aan het Parijse Energieakkoord op het gebied van Duurzaamheid staat ook komend jaar hoog op de agenda. Maar ook het blijvende belang van de vergeten marketinginstrumenten ‘schoon, heel en veilig’ krijgen weer volop de aandacht. Zo maken we samen succesvolle, toekomstbestendige winkelgebieden.

“Kennisinspirator voor de winkelomgeving”

De NRW agenda voor 2018 staat weer vol met congressen, Awards, expertmeetings, projectbezoeken en studiereizen. Dat kan ook niet anders, met zo veel relevante onderwerpen. NRW is een ijzersterk platform waar de leden – meer dan ooit – hun kennis willen delen in het belang van de sector. Samen met onze commissies, het bestuur en het bureau wordt het programma verder uitgewerkt. Voor elk wat wils. Passend bij onze belofte dit jaar: Retail op maat.

 

Brigit Gerritse – directeur NRW

 

EU-Hof uitspraak Dienstenrichtlijn: een toelichting

UITSPRAAK EU-HOF GEEFT GRENZEN AAN OVERHEID VOOR BEPERKINGEN DETAILHANDEL Het Europese Hof van Justitie (“het Hof”) heeft recentelijk (30 januari, ECLI:EU:C:2018:44) een uitspraak gedaan die belangrijke gevolgen kan hebben voor het winkellandschap in Nederland. Daarom een toelichting op deze uitspraak vanuit de Commissie Overheid & Beleid. Het Hof heeft in reactie op vragen van de … Lees verder

Winnaars NRW Marketingprijs 2018

De winnaars van de NRW Marketing Awards 2018 zijn bekend gemaakt aan het eind van het geslaagde en  goed bezochte NRW Marketingcongres 2018. In de categorie CAMPAGNES GERICHT OP BRAND AWARENESS & REPOSITIONING heeft gewonnen De Koopgoot: een sterk merk uit Rotterdam | Rotterdam | CBRE Global Investors, Apleona GVA BV en Buro voor de Boeg Klik hier … Lees verder

NRW Retailplein op PROVADA

Kom naar het NRW Retailplein op PROVADA! Net als voorgaande jaren is NRW weer prominent aanwezig op PROVADA. Dit jaar met onze speciale NRW Retailplein. Hier organiseert NRW drie dagen lang een inspirerend en vernieuwend programma met interessante bijeenkomsten waarbij inhoud en netwerken centraal zullen staan. DEELNEMEN AAN DE NRW RETAILPLEIN 2018 Op een beurs … Lees verder