Column Michiel Boonen | Data vs emotie

Wie het laatste boek van Dan Brown – Oorsprong, of in het Engels ‘Origin’ – heeft gelezen, heeft al een beschrijving gekregen van de mogelijkheden die computers en algoritmes ons vandaag de dag, maar vooral in de toekomst, bieden. Een meer filosofische benadering kan gevonden worden in het boek ‘Homo Deus’ van Yuval Noah Harari, die vooral in gaat op wat we als mensheid al bereikt hebben om onszelf ‘goddelijk’ te mogen verklaren. Daarin spelen computers, data analyse en opslag en verschillende vrij ontastbare begrippen een centrale rol volgens de schrijver, die zich baseert op een grote diversiteit aan wetenschappelijke bronnen.

Hoe ver weg beide boeken van ieder individu kunnen staan, zo dicht bij zijn verschillende ontwikkelingen die in beide boeken beschreven worden. Of je voorkeur nu uitgaat naar de meer spectaculaire beschrijving van Dan Brown, of de filosofische beschrijving van Yuval Noah Harari, beiden maken duidelijk dat data al een belangrijke rol speelt in ons leven en die rol in de (nabije) toekomst nog vele malen groter zal worden.

Het merendeel van de mensen die actief zijn in de retail(vastgoed) wereld, houdt zich op de een of andere manier ook met data bezig. Toch is de retail(vastgoed) markt ook sterk verbonden aan emoties. Stel een willekeurige groep consumenten maar eens de vraag in welke Amsterdamse winkelstraat ze het liefst winkelen. Op basis van data zou een buitenstaander die alleen inzicht heeft in de data vermoeden dat de Kalverstraat (met het hoogste passantenaantal van Amsterdam) het meest gegeven antwoord zou zijn. De emotie van consumenten zal zeer waarschijnlijk echter een volledig ander inzicht bieden, aangezien veel (Nederlandse) consumenten de Kalverstraat ‘te druk’ vinden, of het toonbeeld van de ‘eenheidsworst’ in de Nederlandse winkelstraat.

Om de overeenkomsten en verschillen tussen ‘data’ en ‘emotie’ inzichtelijk te maken hebben Q&A en JLL de handen ineen geslagen om hun beider onderzoeken aan elkaar te koppelen voor het ‘Retail Summit’ congres dat NRW organiseert op 15 februari. De Retail Ranking van Q&A, waarin de mening van consumenten centraal staat, en de Ranking Retail van JLL – die volledig op data gebaseerd een oordeel velt over centrale winkelgebieden in Nederland – zijn voor dit congres tot een uniek product samengevoegd. In dit specifieke geval is de binnenstad van Zwolle onder de loep gelegd en is er gekeken naar de sterke- en zwakke punten van de Zwolse binnenstad.

Dat data een steeds belangrijkere rol gaat spelen in de retailmarkt lijkt een open deur. Daarin is voorzichtigheid (voorlopig) echter geboden, bij zowel de inzet en analyse van deze data. Consumenten maken zich steeds vaker zorgen over hun privacy en producenten en merken die niet transparant zijn over de processen die zij hanteren en de data die zij verzamelen zouden morgen zomaar eens door de consument voorbij gewandeld kunnen worden. Daarbij speelt vooral emotie een centrale rol, aangezien het gebruik van data door de producenten en merken juist kan zorgen voor een betere service aan de consument (en wie wil dat nou niet?).

Vooralsnog blijft het voor retailers dus balanceren op een redelijk dun koord en moeten er keuzes gemaakt worden tussen privacy en tussen de mogelijkheden die data(analyse) iedereen biedt. Laten we dus vooral gebruik maken van de aanwezige data, zonder de eventuele emoties die het gebruik daarvan op kan roepen uit het oog te verliezen. Daarbij lijkt het stellen van één simpele (emotionele) vraag veelal de beste controle bij het eventuele gebruik van persoonsgebonden data: ‘Hoe zou jij het vinden als al deze persoonlijke gegevens van jou gebruikt zouden worden?’

 

Door Michiel Boonen – Associate Director Research Advisor JLL & voorzitter NRW Commissie Kennis & Innovatie

 

Op 15 februari 2018 zal Michiel Boonen samen met Kim Ellerman | Retail consultant Q&A de duo-presentatie verzorgen: ‘Data versus Emotie’ tijdens de NRW Retail Kennis & Innovatie Summit. Hierbij het programma en de uitnodiging.

Wil je hierbij aanwezig zijn? Aanmelden kan eenvoudig via deze link. Gratis voor NRW leden en het gebruik van wildcards. Ben je geen lid van NRW maar wil je graag aanwezig zijn bij deze eerste NRW Retail Kennis & Innovatie Summit? Meld je dan aan als gast.

 

Terugkijken Expertmeeting Betekenisvolle Winkelgebieden

NRW Marketing Awards 2018 is gesloten voor inschrijving

De NRW Marketing Award wordt sinds 2010 uitgereikt en is een jaarlijkse bekroning voor de meest innovatieve, inspirerende en effectieve marketinginspanningen voor een winkelgebied. De winnaars van de NRW Marketingprijs worden gezien als een kwaliteitsbenchmark en hebben een aantoonbare voorbeeldfunctie voor de bedrijfstak. Bekijk hier ter inspiratie de winnaars van voorgaande jaren. De NRW Marketing … Lees verder

Save The Date 2018

  Januari   1 Inschrijving NRW Jaarprijs 2018 open 23 Algemene Ledenvergadering & Nieuwjaarsborrel Februari 1 Projectbezoek Leidsche Rijn Centrum 15 NRW Retail Summit 15 Sluiting indienen NRW Marketing Award Maart 22 Congres ‘Schoon, Heel & Veilig’ April 5 Marketingcongres Mei 1 Sluiting indienen NRW Jaarprijs 2018 24, 25 NRW Quicktrip Juni 5,6,7 PROVADA met … Lees verder