Blijf investeren in je (stenen) winkel!

Is de toekomst echt zo dramatisch voor de winkels als sommige doemdenkers ons willen doen laten geloven? Zal internet leiden tot 30 tot 50% minder winkelvoorraad? Komen complete binnensteden leeg te staan? Zeker niet. De toekomst voor fysieke winkels is zelfs bijzonder zonnig. Lees er alles over in deze column van Hans van Tellingen.

Ja, het is helder: de winkelmarkt is dynamisch. Er verdwijnen winkels. En zelfs complete formules en branches. Maar er komen ook nieuwe winkels, formules en branches bij. En op sommige plekken is juist sprake van uitbreidingsruimte.

Daarbij hebben sommige winkelformules (zoals de Primark, de Action of een ZARA) een gigantisch positief effect op de passantenstromen en omzet in de omgeving. En is verder aangetoond dat goed, makkelijk (en het liefst gratis) parkeren leidt tot meer winkelbezoek en een hogere winkelomzet.

Er is een landschap ontstaan van ‘winnaars en verliezers’. Grote binnensteden zijn winnaars, net als grote regionale winkelgebieden met een dominante eigenaar. Ook de grotere wijkwinkelcentra zijn winnaar.

Leegstand is er zeker. Maar deze is slechts zeer gering in de sterke winkelgebieden. Leegstand vind je met name in krimpgebieden. In de periferie. Vooral als daar in de afgelopen 10 tot 20 jaar wat al te kwistig met nieuwe winkelmeters is gestrooid. Maar grosso modo neemt de leegstand weer fors af de laatste twee jaar (zie ook https://retailtrends.nl/item/50609/winkelleegstand-is-geen-nationaal-probleem-en-neemt-sterk-af-de-feiten). Ook vaak in de ‘mindere’ winkelgebieden.

Maar is leegstand te wijten aan internet? Nee dus. Vrijwel niet. Krimp, vergrijzing, ‘suffe Nederlandse winkelketens (zoals de V&D)’ en de economische crisis zijn de belangrijkste oorzaken voor leegstand. ‘Internet’ is maar zijdelings een oorzaak. En dat geldt dan alleen maar voor een paar branches. Zoals reisbureaus. En videotheken.

Het aandeel in de retailbestedingen via ‘internet’ is 7%. 93% wordt dus in de fysieke winkel besteed. Bij supermarkten is het online-aandeel zelfs helemaal gering. Minder dan 2%. Internet is een kans. Geen bedreiging. En is meer een hulpmiddel om klanten naar de fysieke winkel te halen dan een doel op zich.

Webrooming (op internet browsen en dan in de winkel kopen) is groter dan showrooming (het tegenovergestelde). En daarnaast zullen voormalige pure players (zoals CoolBlue en Amazon) zich steeds vaker laten zien in de winkelstraat. Webshops kunnen namelijk (vrijwel) geen winst maken. Het is goedkoper (zelfs met betaling van een huurprijs) om 10.000 mensen in de winkel iets te laten kopen dan om 10.000 pakketjes thuis te bezorgen. In de echte winkel wordt ook veel vaker een langere kassabon gegeneerd. Een webshop heeft vaak een korte kassabon. Een webshop draagt vrijwel nooit bij aan de winst. Ook niet bij fysieke aanbieders die een –op zich- succesvolle webshop hebben (zoals Zara en H&M).

Een webshop kan echter wel bijdragen aan een grotere klantenkring. En kan dus indirect meer klanten en winst opleveren. Maar is zelf zelden of nooit een winstmaker. Ketens als Primark en Action hebben zelfs geen webshop. En dit zijn uiterst succesvolle bedrijven die grote winsten creëren.

Ik durf de voorspelling aan dat de totale winkelvoorraad de komende tien jaar niet zal slinken. Of, vooruit, misschien hooguit met een paar procentjes. ‘The end of retail is overrated’. Shoppen zit in onze genen. Winkels vormen de drijvende kracht van binnensteden. Winkelgebieden zijn dé ontmoetingsplek bij uitstek. En zullen altijd blijven bestaan.

Winkels, op sterke locaties, kunnen nog steeds een aantrekkelijke belegging zijn. En alleen met een fysieke winkel kun je winst maken. Met een webwinkel lukt dat eenvoudigweg niet.

________________________

Drs. Hans P. van Tellingen is algemeen directeur van winkelcentrumonderzoeker Strabo bv. www.strabo.nl. Hij is hoofdauteur van #WatNouEindeVanWinkels (juni 2016). In het najaar van 2018 volgt het tweede boek. Reacties: vantellingen@strabo.nl / 020-6260817 / Twitter @hansvantelling

Presentaties NRW Retailplein op PROVADA

We kijken terug op een geslaagd NRW Retailplein op PROVADA in 2018. Wil je nog even terugkijken of zien wat je gemist hebt, er staat een impressie in beeld op onze facebook pagina. Klik op deze link en je kunt het programma bekijken en hieronder staan de beschikbare presentaties op een rij. Dinsdag 5 juni … Lees verder

Bekijk de 5 finalisten NRW Jaarprijs 2018

De finalisten voor de NRW Jaarprijs 2018 zijn bekend gemaakt. De Barones in Breda, winkelcentrum Hilvertshof in Hilversum, Catharinasteeg in Leiden, winkelcentrum Koningshoek in Maassluis en winkelcentrum Koedijkslanden in Meppel zijn genomineerd. De uitreiking vindt plaats op het NRW Jaarcongres, dat op donderdag 20 september 2018 in Theater Amsterdam is, schrijf je hier vast in.   Bekijk hier de finalisten in … Lees verder

NRW Retailplein Programma 2018

Programma PROVADA 2018 Dit jaar zijn we weer drie dagen lang aanwezig op PROVADA met ons speciale NRW Retailplein. Hier bieden we een gevarieerd programma aan met interessante bijeenkomsten, paneldiscussies en lunchsessies over uiteenlopende onderwerpen. Het NRW Retailplein is mogelijk gemaakt door een aantal van onze leden: FVH Facility Group, Locatus, Fimek en PROVADA en NRW, … Lees verder