Klaar voor de volgende stap?

Nederland is een van de meest transparante vastgoedmarkten ter wereld. Als het op de retailmarkt aankomt zijn we echter nog behoorlijk amateuristisch bezig en kunnen we veel leren van de hoeveelheid informatie die er in andere landen beschikbaar is.

Een van de belangrijkste vragen die (inter)nationale retailers en retailbeleggers met grote regelmaat stellen is: ‘hoeveel omzet kan ik hier draaien / wordt hier gedraaid?’

Een terechte vraag voor een retailer die een flinke investering moet doen in zijn winkel en een langjarig contract aangaat. Beleggers willen juist het risico van een potentiële belegging inschatten. Internationaal worden omzetten van retailers veelal gedeeld met de eigenaar van het vastgoed, die daardoor een goed sturingselement in handen heeft om een winkelcentrum of winkelgebied te optimaliseren. In Nederland blijven op dit punt hopeloos achter de feiten aan lopen. Hoewel niet iedereen op korte termijn profiteert van de transparantie als retailers omzetten delen, heeft op lange termijn nagenoeg iedereen er profijt van.

Voor iedereen die meer transparantie nastreeft op het gebied van omzetten is dit dan ook direct een oproep. Laten we onze winkelgebieden verbeteren en discussies over de performance van retailers en winkelgebieden voorkomen door te start met het delen van omzetgegevens!


Michiel Boonen is Associate Director – Research Advisory bij JLL en voorzitter van de NRW Commissie Kennis & Innovatie

Commissie Kennis & Innovatie

Het delen van kennis en innovatie staat in 2019 centraal bij de Commissie Kennis & Innovatie. Door een tragere economische groei, de impact van veranderend consumentengedrag op bestedingspatronen en de toenemende multifunctionaliteit in traditionele winkelgebieden, wordt het in 2019 en 2020 meer dan ooit van belang om op de hoogte te zijn van de laatste … Lees verder

Commissie Consument & Gedrag

De zee van tijd heeft het mooiste strand. We leven in een tijd van versnelling, zijn gehaaster dan ooit. Maar er zijn ook momenten waarop je de tijd mag vergeten, waarop je mag dagdromen en waar je open staat voor onverwachte en nieuwe inzichten. Deze momenten zorgen voor vertraging, nieuwe contacten en betekenis. Aan de … Lees verder

NRW Jaaragenda 2019

Winter 22| 01 ALV 14| 02 NRW Kennis & Innovatie Summit 07| 03 F&B Tour – Mall of the Netherlands Lente 04| 04 NRW Marketingcongres 10-11| 04 ICSC European Conference Barcelona 18| 04 Retail Breakfast (Trakteer de duizendpoot van jullie kantoor op een NRW Retail Kennisontbijt) 09-10| 05 Quicktrip België 04-06| 06 PROVADA Zomer 11| … Lees verder