NRW in een borrelend retaillandschap

Tijdens het NRW jaarcongres heeft NRW Voorzitter Marrit Laning het congres gestart. Hier sprak zij over de ontwikkelingen in de sector en hoe dit te vertalen is naar de wereld waarin NRW leden zich bevinden. Lees hier haar inspirerende woorden.

Vandaag nemen we even de tijd om te vieren wat voor mooie en indrukwekkende dingen er in het Nederlandse retaillandschap gebeuren. En dat is belangrijk, want ik hoef je niet te vertellen dat we in een ingewikkelde tijd leven…

We kunnen wel zeggen dat het al een tijdje borrelt in het retaillandschap. Consumentengedrag verandert onder invloed van technologische vooruitgang, mensen winkelen minder vaak en geven minder uit in de fysieke omgeving. Ook demografische ontwikkelingen zorgen voor een andere verdeling van retail sales over het land en zelfs de huidige economische voorspoed kan dat tij, van polarisatie niet keren. We leven in een wereld waarin er behoefte is aan minder en betere winkels..

Niet zo lang geleden was het nog maar moeilijk voor te stellen dat in de duurste winkelmeters omzet genereren niet centraal zou staan en deze ruimte zou kunnen worden gebruikt als museum, om te inspireren en te verassen. Om de merknaam te versterken, zodat op andere plekken en op het internet de verkoop omhoog zouden gaan. Vorige week waren wij in Londen samen met de andere Portfolio Directors van Redevco, op zoek naar retailtrends onder aanvoering van Frank Quix en we vonden het bijzonder wat hier gebeurde.. Hier vond een productpresentatie van nieuwe stofzuigers van Dyson plaats, er werd tijdens de productpresentatie niet eens gehint op verkoop, feitelijk is dit een winkel zonder kassa. Nu is Londen niet direct representatief voor het gehele winkellandschap, maar de trend richting het gebruik van winkels voor het versterken van de brand in plaats van het – een beetje oneerbiedig gezegd – schuiven van het product is wel breed zichtbaar.

En dan zijn er natuurlijk nog de vele manieren waarop online en fysiek tegenwoordig worden gemixt. Waarbij met allerhande technieken het gemak van winkelen enorm wordt vergroot (check-out systemen, beschikbaarheid van informatie en pick-up en delivery services). Pure players die zich realiseren dat winkels een ideale mogelijkheid geven tot interactie met de doelgroep. Maar er zijn nog vele vragen. Er wordt veel gepionierd, getest en ontwikkeld, maar ik denk dat je het met me eens bent dat alhoewel de richting duidelijk is, het optimale winkelformat voorlopig nog in beweging is. We weten gewoon nog niet wat nu het ideale samenspel is tussen online en fysiek, ook over wat nu daadwerkelijk het meest optimale gebruik is van winkelruimte,  dat verschilt bovendien sterk tussen verschillende productcategorieën en locaties. Kortom, er valt nog veel te leren.

Maar wat we in ieder geval al wel weten is dat deze veranderingen in winkelpatronen toch vooral leiden tot een vermindering van de noodzaak om te kopen en een toenemende behoefte om een leuke te tijd te hebben. We hebben tijd gewonnen, die we graag invullen met sociale activiteiten in omgevingen waarin we ons prettig voelen. Wat in de praktijk betekent dat winkels die niet aan deze behoefte kunne voldoen het niet overleven en we er veelal horeca voor terug krijgen. Ook het recente onderzoek van Locatus gaf dit duidelijk weer. Ik denk dat de Drieharingsteeg in Utrecht hier wel aan aardig voorbeeld van is. Een steeg waar de retail jarenlang tanende was en die enorm is opgebloeid met een nieuwe horeca bestemming. En dat functiemenging belangrijk is voor een bruisende omgeving wordt in nieuwbouw en herontwikkelingsprojecten ook steeds gezien. Als voorbeeld nemen we Raaks in Haarlem, een NRW Jaarprijs winnaar van 2013, waar functiemenging een belangrijk thema was evenals de inbedding in het bestaande stedelijke weefsel en dat hebben we ook dit jaar weer duidelijk terug gezien bij de inzendingen en de nominaties voor de NRW Jaarprijs.

Hoe past NRW nu in dit geheel? In 2016 werd al een strategiewijziging ingezet, waarbij NRW zich is gaan profileren als hoogwaardig kennisplatform dat, in deze tijd van vele vragen, haar leden helpt te zoeken naar antwoorden. Een platform waar kennis ontwikkeld en gedeeld wordt en waar ruimte is voor open debat. Ook het bestuur in de nieuwe samenstelling, waar ik sinds januari deel van mag uitmaken, is van mening dat deze positie als kennisplatform nog steeds de juiste is en dat we als vereniging een bijdrage willen leveren in het zoeken naar duurzame en toekomstbestendige keuzes. En hoewel we overtuigd zijn dat deze missie de juiste is, zijn we als vereniging, net als onze leden, op zoek naar de juiste weg. Lid worden van een vereniging is steeds minder vanzelfsprekend in onze maatschappij, bovendien neem de retail sector in Nederland en daarmee het aantal potentiële leden voor NRW in omvang af. Daarnaast zien we dat, alhoewel er veel problemen zijn door de veranderingen in retailvraag, de oplossing zelden alleen in retail ligt en samenwerking met andere disciplines en vernieuwing dus steeds belangrijker wordt.

Wat ons sterkt in deze zoektocht is de grote betrokkenheid en belangstelling van onze leden met een inhoudelijk sterk en relevant programma dat goed wordt bezocht. Dat niet alleen nuttig is, maar ook nog leuk! Ook vandaag, het NRW Jaarcongres, is hier een reflectie van; met 300 inschrijvingen hebben we 10% meer belangstelling dan vorig jaar.

Voor het komende jaar kan je van ons verwachten dat we de zoektocht naar antwoorden zullen voorzetten en zullen blijven nadenken over hoe we je kunnen bieden waar je behoefte aan hebt. Bijvoorbeeld door vernieuwing te stimuleren en samenwerking met andere disciplines en organisaties aan te gaan, daarvan is de samenwerking met de Retailagenda natuurlijk een heel tastbaar uitvloeisel. Maar ook de hernieuwde samenwerking met ICSC. Zo is ook een internationale blik, denken wij, relevant. Zeker nu trends steeds internationaler worden en er natuurlijk overal in Europa wordt gezocht naar antwoorden op vragen over de toekomst van retail.

Maar ook vandaag staat in het teken van de zoektocht naar vernieuwing en innovatie en duurzame en toekomstbestendige keuzes onder de noemer Toonzetters & Smaakmakers.

_______________________________________________________________________

Marrit Laning – Voorzitter NRW, Managing Director Fund Management at Redevco

Presentaties Let’s Gro Festival 2018

Tijdens het Let’s Gro festival in Groningen, dat op donderdag 1 november plaatsvond, organiseerde NRW in samenwerking met de gemeente Groningen en de ondernemersvereniging GCC ‘Retail of the Future’. In de prachtige, historische Oude Raadzaal van het Groninger stadhuis belichtte een drietal sprekers de toekomst van retail, ieder vanuit een geheel eigen perspectief. Vervolgens bezochten … Lees verder

NRW Kennis & Innovatie Award jurylid – Rob Muetstege

Wat is er nou mooier dan onderzoeker te zijn in het huidige tijdgewricht? Natuurlijk, ook in het verleden hebben we elkaar in winkel(vastgoed)land de tent uitgevochten -en een hele congresmarkt van brood voorzien- over onderwerpen zoals de impact van het betaald parkeren, het verruimde PDV/GDV-beleid, het ongebreideld toevoegen van vierkante meters, de komst van FOC’s … Lees verder

NRW Kennis & Innovatie Award juryvoorzitter – Rik Eertink

Rik Eertink is an experienced retail fund manager, currently fund manager of the CBRE Dutch Retail Fund, the European Shopping Centre Funds I & II and the CBRE Nordic Property Fund. In this combined role, he is responsible for an AUM base of over EUR 4 billion across Europe. He is Head of Retail NL, … Lees verder