NRW Kennis & Innovatie Award jurylid – Rob Muetstege

Wat is er nou mooier dan onderzoeker te zijn in het huidige tijdgewricht?

Natuurlijk, ook in het verleden hebben we elkaar in winkel(vastgoed)land de tent uitgevochten -en een hele congresmarkt van brood voorzien- over onderwerpen zoals de impact van het betaald parkeren, het verruimde PDV/GDV-beleid, het ongebreideld toevoegen van vierkante meters, de komst van FOC’s en dergelijke, maar dat valt toch echt in het niet bij de ontwikkelingen in het laatste decennium.

Je zult non-food retailer zijn in een markt die sinds 2009 fors is gekrompen, terwijl de marge daalde onder invloed van budgetdruk bij de consument en toetreding van nieuwe spelers als Primark en Action en er toch ook nog fors geïnvesteerd diende te worden in het nieuwe online verkoopkanaal … M.a.w. balanceren op een evenwichtsbalk werd in de afgelopen tien jaar noodgedwongen tot kunst verheven.

En ja, veel non-foodretailers zijn van die balk gevallen en heel veel non-foodretailers hebben nog altijd grote moeite om het nieuwe evenwicht te vinden en zich aan te passen aan de nieuwe werkelijkheid, waarin zij hun “stenen” winkelbestand grondig zullen moeten doorlichten en veelal ook aanpassen.

Zonder enige twijfel zal de continue druk op de vloerproductiviteit tot soms rigoureuze keuzes bij non-foodretailers leiden, waarin in algemene zin een teneur van minder en kleinere winkels onvermijdelijk is. En uiteraard heeft dat consequenties voor de winkelvastgoedmarkt.

Binnen die context is het initiatief van het NRW om haar scriptieprijs te upgraden naar een Kennis & Innovatie Award met een duidelijk bredere doelgroep dan alleen WO-studenten, een fantastisch initiatief. Wij retailers zullen alle ‘fact based’ handvaten en innoverende inzichten harder dan ooit nodig hebben om echt gefundeerdere strategische keuzes te kunnen maken m.b.t. onze bestaande winkelportfolio. Mooi dat ik binnen dat NRW-initiatief mag participeren. Ik zie uit naar de resultaten!


Rob Muetstege, Head of Location Analysis and Strategy at HEMA

Catharinasteeg, winnaar NRW Jaarprijs 2018, wint ICSC ‘Regeneration’ Award

De winnaars van de NRW Jaarprijs 2018, MRP Development en Rijnboutt, hebben gisteren de ICSC ‘Regeneration’ Award voor de Catharinasteeg in Barcelona ontvangen. Sinds 1977 reikt de Internationale Raad van Winkelcentra (ICSC) prijzen uit aan de meest opvallende nieuwe, gerenoveerde en gevestigde winkelcentra in Europa. Deze onderscheidingen worden erkend als de meest prestigieuze op het … Lees verder

Winnaars NRW Marketingawards 2019 bekend

Drie winnaars NRW Marketing Awards 2019 De winnaars van de NRW Marketing Awards 2019 zijn bekend. Tijdens het geslaagde NRW Marketingcongres op 4 april in B.Amsterdam zijn de awards uitgereikt door de nieuwe juryvoorzitter Tony Wijntuin. In de categorie CAMPAGNES GERICHT OP BRAND AWARENESS & REPOSITIONING heeft gewonnen: #BEYOURSELF Ingediend door Urban Solutions en Altera Vastgoed Amersfoort, … Lees verder

Publicaties “Succesvol innoveren in winkels en winkelgebieden”, “Locale helden. Wie zijn zij en wat hebben ze nodig?” en “De meerwaarde van innovatieve technologie in de retail”

Tijdens het Retailagenda Innovatie Festival op 11 maart lanceerde de Retailagenda drie nieuwe publicaties waarbij innovatie in de retail centraal staat. Bekijk en download hier de publicaties  “Succesvol innoveren in winkels en winkelgebieden”, “Locale helden. Wie zijn zij en wat hebben ze nodig?” en “De meerwaarde van innovatieve technologie in de retail”. “Succesvol innoveren in … Lees verder