NRW Kennis & Innovatie Award jurylid – Rob Muetstege

Wat is er nou mooier dan onderzoeker te zijn in het huidige tijdgewricht?

Natuurlijk, ook in het verleden hebben we elkaar in winkel(vastgoed)land de tent uitgevochten -en een hele congresmarkt van brood voorzien- over onderwerpen zoals de impact van het betaald parkeren, het verruimde PDV/GDV-beleid, het ongebreideld toevoegen van vierkante meters, de komst van FOC’s en dergelijke, maar dat valt toch echt in het niet bij de ontwikkelingen in het laatste decennium.

Je zult non-food retailer zijn in een markt die sinds 2009 fors is gekrompen, terwijl de marge daalde onder invloed van budgetdruk bij de consument en toetreding van nieuwe spelers als Primark en Action en er toch ook nog fors geïnvesteerd diende te worden in het nieuwe online verkoopkanaal … M.a.w. balanceren op een evenwichtsbalk werd in de afgelopen tien jaar noodgedwongen tot kunst verheven.

En ja, veel non-foodretailers zijn van die balk gevallen en heel veel non-foodretailers hebben nog altijd grote moeite om het nieuwe evenwicht te vinden en zich aan te passen aan de nieuwe werkelijkheid, waarin zij hun “stenen” winkelbestand grondig zullen moeten doorlichten en veelal ook aanpassen.

Zonder enige twijfel zal de continue druk op de vloerproductiviteit tot soms rigoureuze keuzes bij non-foodretailers leiden, waarin in algemene zin een teneur van minder en kleinere winkels onvermijdelijk is. En uiteraard heeft dat consequenties voor de winkelvastgoedmarkt.

Binnen die context is het initiatief van het NRW om haar scriptieprijs te upgraden naar een Kennis & Innovatie Award met een duidelijk bredere doelgroep dan alleen WO-studenten, een fantastisch initiatief. Wij retailers zullen alle ‘fact based’ handvaten en innoverende inzichten harder dan ooit nodig hebben om echt gefundeerdere strategische keuzes te kunnen maken m.b.t. onze bestaande winkelportfolio. Mooi dat ik binnen dat NRW-initiatief mag participeren. Ik zie uit naar de resultaten!


Rob Muetstege, Head of Location Analysis and Strategy at HEMA

Commissie New Gen – Derk Gillis

Mijn naam is Derk Gillis en vanaf 22 januari 2019 heb ik Friso Feenstra opgevolgd in zijn functie als voorzitter van de NRW New Gen commissie. Naast mijn nieuwe voorzitterschap ben ik werkzaam bij Multi Corporation, waar ik mij voornamelijk bezig houd met de Slowaakse retail portefeuille. Verder ben ik ook elders in Europa actief … Lees verder

Commissie Overheid & Beleid

De commissie Overheid & Beleid werkt altijd vanuit de vraag: wat kan (goed) overheidsbeleid bijdragen aan sterke detailhandel en een gezond winkellandschap? En hoe dan? En wat is daarbij de rol van marktpartijen? 2018 bestond voor ons uit twee hoofdstukken, die lekker door elkaar heen liepen: Het eerste hoofdstuk gaat terug naar eind 2017. Toen … Lees verder

Commissie Kennis & Innovatie

Het delen van kennis en innovatie staat in 2019 centraal bij de Commissie Kennis & Innovatie. Door een tragere economische groei, de impact van veranderend consumentengedrag op bestedingspatronen en de toenemende multifunctionaliteit in traditionele winkelgebieden, wordt het in 2019 en 2020 meer dan ooit van belang om op de hoogte te zijn van de laatste … Lees verder