Verbinden maar!

En? Hebben we er iets van geleerd? Waarvan? Van de crisis? Jazeker, we hebben meer wezensvreemde begrippen in het vastgoed binnengebracht dan ooit. Experience, hospitality, lifestyle, concepting. Begrippen, en dan bij voorkeur Engelstalig, die veder van de winkelier afstaan dan ooit. Verbinden we ons nog wel met die winkelier?

Staan we nog dichtbij, trekken we nog samen op? Dat die behoefte er is, blijkt in de praktijk: winkeliers willen een Bedrijveninvesteringszone (BIZ) of een ondernemersfonds om de verbinding mogelijk te maken. Samenwerken geeft die verbinding, maar soms is verbinden nog nodig in de vorm van een pleister op de wond plakken. En er zijn nog heel wat open wonden in de detailhandel; de ondernemer die nog bloedt, de open gaten in de winkelstraat.

Verbinden gaat allereerst over mensen; de fysieke verbindingen volgen wel. Als adviseur winkelvastgoed dien je je ook te verbinden alvorens winkeliers op één lijn te krijgen. Verbinden met collega’s met andere expertise en achtergrond (JAP) en daar ook transparant in zijn. Alleen ga je sneller; samen kom je verder.

Winkeliers zijn ondernemers en dus per definitie eigenwijs, individueel en resultaatgericht. Alle neuzen dezelfde kant op krijgen in een winkelgebied waar het niet goed gaat is een resultaat waar alle winkeliers blij van worden. Maar ook andere stakeholders zijn daarbij gebaat. Voor een gemeente  betekent dit dat er draagvlak is voor verandering; voor eigenaren dat ondernemers met één mond praten. Dat samen optrekken is heel prettig en zelfs voorwaarde blij planvorming voor transformatie van een winkelgebied. Maar het werkt natuurlijk alleen als het platform van winkeliers gedurende het hele traject betrokken blijft. En ja, dat kost tijd, en meer energie, maar is onontkoombaar de nieuwe werkelijkheid van succesvolle transformatie.

Door de winkeliers niet als een verenigd platform mee te nemen, zullen zij zich niet gehoord voelen en dwars gaan liggen en anderzijds zal de eensgezindheid ondermijnd worden. Diegenen die met moeite waren over te halen om samen op te trekken zullen terugvallen in de “zie  je wel, het wordt toch niets” modus, en anderen hiermee besmetten.

Voor de ontwikkelaar lijkt het soms  aantrekkelijk om verdeeldheid te gebruiken om zo de voor  hem belangrijkste huurders aan zich te binden. Voor het winkelcentrum als geheel is dat negatief; het gevoel van samen is weg en winkeliers dragen dat uit, ook naar de gemeente. De gemeente zal dan op haar hoede zijn bij het verlenen van medewerking en herontwikkelingen in de openbare ruimte omdat zij het gevoel heeft dat er  niet voldoende draagvlak is. Daardoor zal  het proces van transformatie uiteindelijk dus langer gaan duren.

Dat samenwerking, behalve als positieve factor voor transformatie, zijn weerslag heeft op de uitstraling van het winkelgebied naar de consument mag duidelijk zijn. Er is dan sprake van doorlopende kerstversiering aan de gevels, gezamenlijke inzet van social media, evenementen waar iedereen aan mee doet, et cetera. Kortom, het gebied kan haar DNA (verder) ontwikkelen. Dat de aantrekkingskracht van het winkelgebied en de omzetten hierdoor versterkt worden, behoeft geen betoog. Verbinden maar!


Anneke van Dijk is met Bak Van Dijk Plan- en Projectconsult werkzaam als adviseur winkelvastgoed voor herontwikkeling van winkelgebieden, acquisitie voor winkelketens en vertegenwoordiger van samenwerkingsverbanden van winkeliers.  

Commissie New Gen – Derk Gillis

Mijn naam is Derk Gillis en vanaf 22 januari 2019 heb ik Friso Feenstra opgevolgd in zijn functie als voorzitter van de NRW New Gen commissie. Naast mijn nieuwe voorzitterschap ben ik werkzaam bij Multi Corporation, waar ik mij voornamelijk bezig houd met de Slowaakse retail portefeuille. Verder ben ik ook elders in Europa actief … Lees verder

Commissie Overheid & Beleid

De commissie Overheid & Beleid werkt altijd vanuit de vraag: wat kan (goed) overheidsbeleid bijdragen aan sterke detailhandel en een gezond winkellandschap? En hoe dan? En wat is daarbij de rol van marktpartijen? 2018 bestond voor ons uit twee hoofdstukken, die lekker door elkaar heen liepen: Het eerste hoofdstuk gaat terug naar eind 2017. Toen … Lees verder

Commissie Kennis & Innovatie

Het delen van kennis en innovatie staat in 2019 centraal bij de Commissie Kennis & Innovatie. Door een tragere economische groei, de impact van veranderend consumentengedrag op bestedingspatronen en de toenemende multifunctionaliteit in traditionele winkelgebieden, wordt het in 2019 en 2020 meer dan ooit van belang om op de hoogte te zijn van de laatste … Lees verder