Verbinden maar!

En? Hebben we er iets van geleerd? Waarvan? Van de crisis? Jazeker, we hebben meer wezensvreemde begrippen in het vastgoed binnengebracht dan ooit. Experience, hospitality, lifestyle, concepting. Begrippen, en dan bij voorkeur Engelstalig, die veder van de winkelier afstaan dan ooit. Verbinden we ons nog wel met die winkelier?

Staan we nog dichtbij, trekken we nog samen op? Dat die behoefte er is, blijkt in de praktijk: winkeliers willen een Bedrijveninvesteringszone (BIZ) of een ondernemersfonds om de verbinding mogelijk te maken. Samenwerken geeft die verbinding, maar soms is verbinden nog nodig in de vorm van een pleister op de wond plakken. En er zijn nog heel wat open wonden in de detailhandel; de ondernemer die nog bloedt, de open gaten in de winkelstraat.

Verbinden gaat allereerst over mensen; de fysieke verbindingen volgen wel. Als adviseur winkelvastgoed dien je je ook te verbinden alvorens winkeliers op één lijn te krijgen. Verbinden met collega’s met andere expertise en achtergrond (JAP) en daar ook transparant in zijn. Alleen ga je sneller; samen kom je verder.

Winkeliers zijn ondernemers en dus per definitie eigenwijs, individueel en resultaatgericht. Alle neuzen dezelfde kant op krijgen in een winkelgebied waar het niet goed gaat is een resultaat waar alle winkeliers blij van worden. Maar ook andere stakeholders zijn daarbij gebaat. Voor een gemeente  betekent dit dat er draagvlak is voor verandering; voor eigenaren dat ondernemers met één mond praten. Dat samen optrekken is heel prettig en zelfs voorwaarde blij planvorming voor transformatie van een winkelgebied. Maar het werkt natuurlijk alleen als het platform van winkeliers gedurende het hele traject betrokken blijft. En ja, dat kost tijd, en meer energie, maar is onontkoombaar de nieuwe werkelijkheid van succesvolle transformatie.

Door de winkeliers niet als een verenigd platform mee te nemen, zullen zij zich niet gehoord voelen en dwars gaan liggen en anderzijds zal de eensgezindheid ondermijnd worden. Diegenen die met moeite waren over te halen om samen op te trekken zullen terugvallen in de “zie  je wel, het wordt toch niets” modus, en anderen hiermee besmetten.

Voor de ontwikkelaar lijkt het soms  aantrekkelijk om verdeeldheid te gebruiken om zo de voor  hem belangrijkste huurders aan zich te binden. Voor het winkelcentrum als geheel is dat negatief; het gevoel van samen is weg en winkeliers dragen dat uit, ook naar de gemeente. De gemeente zal dan op haar hoede zijn bij het verlenen van medewerking en herontwikkelingen in de openbare ruimte omdat zij het gevoel heeft dat er  niet voldoende draagvlak is. Daardoor zal  het proces van transformatie uiteindelijk dus langer gaan duren.

Dat samenwerking, behalve als positieve factor voor transformatie, zijn weerslag heeft op de uitstraling van het winkelgebied naar de consument mag duidelijk zijn. Er is dan sprake van doorlopende kerstversiering aan de gevels, gezamenlijke inzet van social media, evenementen waar iedereen aan mee doet, et cetera. Kortom, het gebied kan haar DNA (verder) ontwikkelen. Dat de aantrekkingskracht van het winkelgebied en de omzetten hierdoor versterkt worden, behoeft geen betoog. Verbinden maar!


Anneke van Dijk is met Bak Van Dijk Plan- en Projectconsult werkzaam als adviseur winkelvastgoed voor herontwikkeling van winkelgebieden, acquisitie voor winkelketens en vertegenwoordiger van samenwerkingsverbanden van winkeliers.  

Catharinasteeg, winnaar NRW Jaarprijs 2018, wint ICSC ‘Regeneration’ Award

De winnaars van de NRW Jaarprijs 2018, MRP Development en Rijnboutt, hebben gisteren de ICSC ‘Regeneration’ Award voor de Catharinasteeg in Barcelona ontvangen. Sinds 1977 reikt de Internationale Raad van Winkelcentra (ICSC) prijzen uit aan de meest opvallende nieuwe, gerenoveerde en gevestigde winkelcentra in Europa. Deze onderscheidingen worden erkend als de meest prestigieuze op het … Lees verder

Winnaars NRW Marketingawards 2019 bekend

Drie winnaars NRW Marketing Awards 2019 De winnaars van de NRW Marketing Awards 2019 zijn bekend. Tijdens het geslaagde NRW Marketingcongres op 4 april in B.Amsterdam zijn de awards uitgereikt door de nieuwe juryvoorzitter Tony Wijntuin. In de categorie CAMPAGNES GERICHT OP BRAND AWARENESS & REPOSITIONING heeft gewonnen: #BEYOURSELF Ingediend door Urban Solutions en Altera Vastgoed Amersfoort, … Lees verder

Publicaties “Succesvol innoveren in winkels en winkelgebieden”, “Locale helden. Wie zijn zij en wat hebben ze nodig?” en “De meerwaarde van innovatieve technologie in de retail”

Tijdens het Retailagenda Innovatie Festival op 11 maart lanceerde de Retailagenda drie nieuwe publicaties waarbij innovatie in de retail centraal staat. Bekijk en download hier de publicaties  “Succesvol innoveren in winkels en winkelgebieden”, “Locale helden. Wie zijn zij en wat hebben ze nodig?” en “De meerwaarde van innovatieve technologie in de retail”. “Succesvol innoveren in … Lees verder