NRW Kennis & Innovatie Award jurylid – Michiel Boonen

De retailsector heeft de afgelopen jaren flinke klappen gehad. Wie herinnert zich de verschillende faillissementen van grote spelers als V&D, Perry Sport en Macintosh (onder meer Dolcis, Invito en Manfield) niet? Hoewel er tegenwoordig steeds meer sprake is van een hosannastemming, wordt die mijns inziens met name gedreven door de cijfers over de omzet van de detailhandel, zonder dat er kritisch naar overige cijfers gekeken wordt. Want wanneer er kritisch gekeken wordt naar hoe de stijging van de omzetcijfers is opgebouwd, maar met name ook wat er zich aan de kostenkant van retailers afspeelt, dan is het beeld een stuk minder rooskleurig. Juist om deze verdieping aan te brengen is fundamenteel (wetenschappelijk) onderzoek naar de retailsector van essentieel belang. Niet alleen voor retailers, maar ook voor vastgoedpartijen, die het businessmodel van retailers lang niet altijd tot in detail doorzien. Goed en diepgaand onderzoek kan helpen bij het beter begrijpen van elkaar en daarmee ook het bouwen aan een gezonde (retail)toekomst.

Maar hoe ziet die toekomst er uit? Welke innovaties die we vandaag zien, blijken over een jaar daadwerkelijk nuttig, bruikbaar en waarde toevoegend te zijn geweest? Daarover heerst veel onduidelijkheid. Juist om het belang van innovatie in de retail(vastgoed)sector te benadrukken mogen ook onderzoeken, white papers of exploratieve papers voor de NRW Kennis en Innovatie award ingediend worden. Uiteindelijk kunnen verschillende vormen van innovatie – of het nu technologisch is, of old-fashioned – helpen om retailers en vastgoedpartijen de toekomst met vertrouwen tegemoet te laten treden.

In februari mogen de genomineerden voor de Kennis en Innovatie Award tijdens het NRW Kennis en Innovatie congres nog een keer overbrengen waarom juist zij deze prijs verdienen. Hiermee brengen we de beste onderzoeken nog een keer onder de aandacht, zodat de gehele sector ervan kan leren en we samen verder kunnen bouwen aan een duurzame retailsector.


Michiel Boonen, voorzitter Commissie Kennis & Innovatie | Research Advisory at JLL

Classic Car Tour Sierra Nevada

Op weg van Marbella naar Granada/Guadix reden we langs La Canada,  het shopping center aan de A7, ten noorden van Marbella, en  kwamen bij mij weer de vele gebreken die dit center vertonen naar boven. Met een lay-out waar menig shopping center zich voor zou schamen, een verticaal transportsysteem wat nergens op slaat; met  roltrappen … Lees verder

NRW Kennis & Innovatie Award jurylid – Michiel Boonen

De retailsector heeft de afgelopen jaren flinke klappen gehad. Wie herinnert zich de verschillende faillissementen van grote spelers als V&D, Perry Sport en Macintosh (onder meer Dolcis, Invito en Manfield) niet? Hoewel er tegenwoordig steeds meer sprake is van een hosannastemming, wordt die mijns inziens met name gedreven door de cijfers over de omzet van … Lees verder

Verbinden maar!

En? Hebben we er iets van geleerd? Waarvan? Van de crisis? Jazeker, we hebben meer wezensvreemde begrippen in het vastgoed binnengebracht dan ooit. Experience, hospitality, lifestyle, concepting. Begrippen, en dan bij voorkeur Engelstalig, die veder van de winkelier afstaan dan ooit. Verbinden we ons nog wel met die winkelier? Staan we nog dichtbij, trekken we … Lees verder