NRW Kennis & Innovatie Award jurylid – Michiel Boonen

De retailsector heeft de afgelopen jaren flinke klappen gehad. Wie herinnert zich de verschillende faillissementen van grote spelers als V&D, Perry Sport en Macintosh (onder meer Dolcis, Invito en Manfield) niet? Hoewel er tegenwoordig steeds meer sprake is van een hosannastemming, wordt die mijns inziens met name gedreven door de cijfers over de omzet van de detailhandel, zonder dat er kritisch naar overige cijfers gekeken wordt. Want wanneer er kritisch gekeken wordt naar hoe de stijging van de omzetcijfers is opgebouwd, maar met name ook wat er zich aan de kostenkant van retailers afspeelt, dan is het beeld een stuk minder rooskleurig. Juist om deze verdieping aan te brengen is fundamenteel (wetenschappelijk) onderzoek naar de retailsector van essentieel belang. Niet alleen voor retailers, maar ook voor vastgoedpartijen, die het businessmodel van retailers lang niet altijd tot in detail doorzien. Goed en diepgaand onderzoek kan helpen bij het beter begrijpen van elkaar en daarmee ook het bouwen aan een gezonde (retail)toekomst.

Maar hoe ziet die toekomst er uit? Welke innovaties die we vandaag zien, blijken over een jaar daadwerkelijk nuttig, bruikbaar en waarde toevoegend te zijn geweest? Daarover heerst veel onduidelijkheid. Juist om het belang van innovatie in de retail(vastgoed)sector te benadrukken mogen ook onderzoeken, white papers of exploratieve papers voor de NRW Kennis en Innovatie award ingediend worden. Uiteindelijk kunnen verschillende vormen van innovatie – of het nu technologisch is, of old-fashioned – helpen om retailers en vastgoedpartijen de toekomst met vertrouwen tegemoet te laten treden.

In februari mogen de genomineerden voor de Kennis en Innovatie Award tijdens het NRW Kennis en Innovatie congres nog een keer overbrengen waarom juist zij deze prijs verdienen. Hiermee brengen we de beste onderzoeken nog een keer onder de aandacht, zodat de gehele sector ervan kan leren en we samen verder kunnen bouwen aan een duurzame retailsector.


Michiel Boonen, voorzitter Commissie Kennis & Innovatie | Research Advisory at JLL

Presentaties Let’s Gro Festival 2018

Tijdens het Let’s Gro festival in Groningen, dat op donderdag 1 november plaatsvond, organiseerde NRW in samenwerking met de gemeente Groningen en de ondernemersvereniging GCC ‘Retail of the Future’. In de prachtige, historische Oude Raadzaal van het Groninger stadhuis belichtte een drietal sprekers de toekomst van retail, ieder vanuit een geheel eigen perspectief. Vervolgens bezochten … Lees verder

NRW Kennis & Innovatie Award jurylid – Rob Muetstege

Wat is er nou mooier dan onderzoeker te zijn in het huidige tijdgewricht? Natuurlijk, ook in het verleden hebben we elkaar in winkel(vastgoed)land de tent uitgevochten -en een hele congresmarkt van brood voorzien- over onderwerpen zoals de impact van het betaald parkeren, het verruimde PDV/GDV-beleid, het ongebreideld toevoegen van vierkante meters, de komst van FOC’s … Lees verder

NRW Kennis & Innovatie Award juryvoorzitter – Rik Eertink

Rik Eertink is an experienced retail fund manager, currently fund manager of the CBRE Dutch Retail Fund, the European Shopping Centre Funds I & II and the CBRE Nordic Property Fund. In this combined role, he is responsible for an AUM base of over EUR 4 billion across Europe. He is Head of Retail NL, … Lees verder