NRW Kennis & Innovatie Award jurylid – Michiel Boonen

De retailsector heeft de afgelopen jaren flinke klappen gehad. Wie herinnert zich de verschillende faillissementen van grote spelers als V&D, Perry Sport en Macintosh (onder meer Dolcis, Invito en Manfield) niet? Hoewel er tegenwoordig steeds meer sprake is van een hosannastemming, wordt die mijns inziens met name gedreven door de cijfers over de omzet van de detailhandel, zonder dat er kritisch naar overige cijfers gekeken wordt. Want wanneer er kritisch gekeken wordt naar hoe de stijging van de omzetcijfers is opgebouwd, maar met name ook wat er zich aan de kostenkant van retailers afspeelt, dan is het beeld een stuk minder rooskleurig. Juist om deze verdieping aan te brengen is fundamenteel (wetenschappelijk) onderzoek naar de retailsector van essentieel belang. Niet alleen voor retailers, maar ook voor vastgoedpartijen, die het businessmodel van retailers lang niet altijd tot in detail doorzien. Goed en diepgaand onderzoek kan helpen bij het beter begrijpen van elkaar en daarmee ook het bouwen aan een gezonde (retail)toekomst.

Maar hoe ziet die toekomst er uit? Welke innovaties die we vandaag zien, blijken over een jaar daadwerkelijk nuttig, bruikbaar en waarde toevoegend te zijn geweest? Daarover heerst veel onduidelijkheid. Juist om het belang van innovatie in de retail(vastgoed)sector te benadrukken mogen ook onderzoeken, white papers of exploratieve papers voor de NRW Kennis en Innovatie award ingediend worden. Uiteindelijk kunnen verschillende vormen van innovatie – of het nu technologisch is, of old-fashioned – helpen om retailers en vastgoedpartijen de toekomst met vertrouwen tegemoet te laten treden.

In februari mogen de genomineerden voor de Kennis en Innovatie Award tijdens het NRW Kennis en Innovatie congres nog een keer overbrengen waarom juist zij deze prijs verdienen. Hiermee brengen we de beste onderzoeken nog een keer onder de aandacht, zodat de gehele sector ervan kan leren en we samen verder kunnen bouwen aan een duurzame retailsector.


Michiel Boonen, voorzitter Commissie Kennis & Innovatie | Research Advisory at JLL

Commissie New Gen – Derk Gillis

Mijn naam is Derk Gillis en vanaf 22 januari 2019 heb ik Friso Feenstra opgevolgd in zijn functie als voorzitter van de NRW New Gen commissie. Naast mijn nieuwe voorzitterschap ben ik werkzaam bij Multi Corporation, waar ik mij voornamelijk bezig houd met de Slowaakse retail portefeuille. Verder ben ik ook elders in Europa actief … Lees verder

Commissie Overheid & Beleid

De commissie Overheid & Beleid werkt altijd vanuit de vraag: wat kan (goed) overheidsbeleid bijdragen aan sterke detailhandel en een gezond winkellandschap? En hoe dan? En wat is daarbij de rol van marktpartijen? 2018 bestond voor ons uit twee hoofdstukken, die lekker door elkaar heen liepen: Het eerste hoofdstuk gaat terug naar eind 2017. Toen … Lees verder

Commissie Kennis & Innovatie

Het delen van kennis en innovatie staat in 2019 centraal bij de Commissie Kennis & Innovatie. Door een tragere economische groei, de impact van veranderend consumentengedrag op bestedingspatronen en de toenemende multifunctionaliteit in traditionele winkelgebieden, wordt het in 2019 en 2020 meer dan ooit van belang om op de hoogte te zijn van de laatste … Lees verder