HELP! Iets leuks in de Plint

Met steden die groter, voller en hoger worden klotst het letterlijk van de plinten. Overal verschijnen plekken voor onze cappuccinocultuur, het ZZP-landschap en de krijtborden. En in de plint komt dit nieuwe stedelijk leven tot uiting. De transitie van de Amsterdamse Wibautstraat – van verkeersriool tot stadsstraat – is hiervan een mooi voorbeeld. Ik zie echter dat dit nieuwe vastgoedsegment nog niet prominent op de agenda van de vastgoed- en winkelsector staan. Is dat misschien omdat het aandeel winkels relatief beperkt is? Of past dit type milieu minder goed in ons raamwerk van winkelhiërarchie en verzorgingsgebieden?

Feit blijft dat onze steden toenemen in omvang, bouwhoogte en dichtheid. We gaan steeds kleiner wonen en daarmee meer van de voorzieningen in de stad gebruik maken. De opmars van de horeca, het solide functioneren van (nieuwe) bioscopen in het Netflix-tijdperk en het toenemende belang en populariteit van stadsparken, waterfronten en stadsstranden vormen een mix van nut en noodzaak.

Nieuwe opgave voor de winkelsector

Binnen het nieuwe stedelijk leven staan we voor een opgave. Een opgave die de ervaring en expertise van de winkelsector goed kan gebruiken. Er moet – beter – worden nagedacht over de omvang, positionering, branchering en samenhang van stedelijke plinten. Zowel vanuit bestaande “strips”, als voor de talloze hoogbouwplannen die op ons afkomen. In onze dagelijkse praktijk bij SITE zie ik dat er nog steeds veel wordt gesproken over “niet-wonen” als benaming voor plintruimte. En dat is toch gek voor de entree, aangezicht en “ooghoogte-beleving” van toekomstige woonmilieus.

Gemeente onderkent het belang

Vanuit gemeenten, en zeker vanuit de grote groeiers, komt er meer aandacht voor de plintexodus en het belang van regie op kwaliteit. De functie ‘plintstrateeg’ is inmiddels uitgevonden, er worden allerlei plintlabs georganiseerd en een beetje gebiedsontwikkeling neemt tegenwoordig een prominent hoofdstuk “plintstrategie” op in stedenbouwkundige plannen, nota’s van uitgangspunten of tendervoorwaarden (bv. Beatrixkwartier en Merwedekanaalzone in Utrecht, Hamerstraatgebied in Amsterdam, Merwevierhavens in Rotterdam). De inspanningen vanuit gemeenten ten spijt, ben ik echter van mening dat een goede en duurzame plint in de meeste gevallen een taak voor de private sector is. De vastgoedeigenaar, belegger, exploitant of ondernemer zijn op aarde om stedelijke (plint)behoeften te kennen en passend te bedienen.

Mixed-use voorland

En hier wringt de schoen! Stop allereerst met de term “niet-wonen”, beste ontwikkelaars. En laten we als winkelsector onze ogen openen voor dit kansrijke en noodzakelijk fundament van onze steden. Hier ligt een belangrijke maatschappelijke meerwaarde en een nieuw te ontginnen business domein in de transitie van winkelvastgoed naar een mixed-use-voorland.

Hartelijke groet,

Uw plintvriend,

Oedsen Boersma

SITE urban development

 

Catharinasteeg, winnaar NRW Jaarprijs 2018, wint ICSC ‘Regeneration’ Award

De winnaars van de NRW Jaarprijs 2018, MRP Development en Rijnboutt, hebben gisteren de ICSC ‘Regeneration’ Award voor de Catharinasteeg in Barcelona ontvangen. Sinds 1977 reikt de Internationale Raad van Winkelcentra (ICSC) prijzen uit aan de meest opvallende nieuwe, gerenoveerde en gevestigde winkelcentra in Europa. Deze onderscheidingen worden erkend als de meest prestigieuze op het … Lees verder

Winnaars NRW Marketingawards 2019 bekend

Drie winnaars NRW Marketing Awards 2019 De winnaars van de NRW Marketing Awards 2019 zijn bekend. Tijdens het geslaagde NRW Marketingcongres op 4 april in B.Amsterdam zijn de awards uitgereikt door de nieuwe juryvoorzitter Tony Wijntuin. In de categorie CAMPAGNES GERICHT OP BRAND AWARENESS & REPOSITIONING heeft gewonnen: #BEYOURSELF Ingediend door Urban Solutions en Altera Vastgoed Amersfoort, … Lees verder

Publicaties “Succesvol innoveren in winkels en winkelgebieden”, “Locale helden. Wie zijn zij en wat hebben ze nodig?” en “De meerwaarde van innovatieve technologie in de retail”

Tijdens het Retailagenda Innovatie Festival op 11 maart lanceerde de Retailagenda drie nieuwe publicaties waarbij innovatie in de retail centraal staat. Bekijk en download hier de publicaties  “Succesvol innoveren in winkels en winkelgebieden”, “Locale helden. Wie zijn zij en wat hebben ze nodig?” en “De meerwaarde van innovatieve technologie in de retail”. “Succesvol innoveren in … Lees verder