HELP! Iets leuks in de Plint

Met steden die groter, voller en hoger worden klotst het letterlijk van de plinten. Overal verschijnen plekken voor onze cappuccinocultuur, het ZZP-landschap en de krijtborden. En in de plint komt dit nieuwe stedelijk leven tot uiting. De transitie van de Amsterdamse Wibautstraat – van verkeersriool tot stadsstraat – is hiervan een mooi voorbeeld. Ik zie echter dat dit nieuwe vastgoedsegment nog niet prominent op de agenda van de vastgoed- en winkelsector staan. Is dat misschien omdat het aandeel winkels relatief beperkt is? Of past dit type milieu minder goed in ons raamwerk van winkelhiërarchie en verzorgingsgebieden?

Feit blijft dat onze steden toenemen in omvang, bouwhoogte en dichtheid. We gaan steeds kleiner wonen en daarmee meer van de voorzieningen in de stad gebruik maken. De opmars van de horeca, het solide functioneren van (nieuwe) bioscopen in het Netflix-tijdperk en het toenemende belang en populariteit van stadsparken, waterfronten en stadsstranden vormen een mix van nut en noodzaak.

Nieuwe opgave voor de winkelsector

Binnen het nieuwe stedelijk leven staan we voor een opgave. Een opgave die de ervaring en expertise van de winkelsector goed kan gebruiken. Er moet – beter – worden nagedacht over de omvang, positionering, branchering en samenhang van stedelijke plinten. Zowel vanuit bestaande “strips”, als voor de talloze hoogbouwplannen die op ons afkomen. In onze dagelijkse praktijk bij SITE zie ik dat er nog steeds veel wordt gesproken over “niet-wonen” als benaming voor plintruimte. En dat is toch gek voor de entree, aangezicht en “ooghoogte-beleving” van toekomstige woonmilieus.

Gemeente onderkent het belang

Vanuit gemeenten, en zeker vanuit de grote groeiers, komt er meer aandacht voor de plintexodus en het belang van regie op kwaliteit. De functie ‘plintstrateeg’ is inmiddels uitgevonden, er worden allerlei plintlabs georganiseerd en een beetje gebiedsontwikkeling neemt tegenwoordig een prominent hoofdstuk “plintstrategie” op in stedenbouwkundige plannen, nota’s van uitgangspunten of tendervoorwaarden (bv. Beatrixkwartier en Merwedekanaalzone in Utrecht, Hamerstraatgebied in Amsterdam, Merwevierhavens in Rotterdam). De inspanningen vanuit gemeenten ten spijt, ben ik echter van mening dat een goede en duurzame plint in de meeste gevallen een taak voor de private sector is. De vastgoedeigenaar, belegger, exploitant of ondernemer zijn op aarde om stedelijke (plint)behoeften te kennen en passend te bedienen.

Mixed-use voorland

En hier wringt de schoen! Stop allereerst met de term “niet-wonen”, beste ontwikkelaars. En laten we als winkelsector onze ogen openen voor dit kansrijke en noodzakelijk fundament van onze steden. Hier ligt een belangrijke maatschappelijke meerwaarde en een nieuw te ontginnen business domein in de transitie van winkelvastgoed naar een mixed-use-voorland.

Hartelijke groet,

Uw plintvriend,

Oedsen Boersma

SITE urban development

 

Presentaties Let’s Gro Festival 2018

Tijdens het Let’s Gro festival in Groningen, dat op donderdag 1 november plaatsvond, organiseerde NRW in samenwerking met de gemeente Groningen en de ondernemersvereniging GCC ‘Retail of the Future’. In de prachtige, historische Oude Raadzaal van het Groninger stadhuis belichtte een drietal sprekers de toekomst van retail, ieder vanuit een geheel eigen perspectief. Vervolgens bezochten … Lees verder

NRW Kennis & Innovatie Award jurylid – Rob Muetstege

Wat is er nou mooier dan onderzoeker te zijn in het huidige tijdgewricht? Natuurlijk, ook in het verleden hebben we elkaar in winkel(vastgoed)land de tent uitgevochten -en een hele congresmarkt van brood voorzien- over onderwerpen zoals de impact van het betaald parkeren, het verruimde PDV/GDV-beleid, het ongebreideld toevoegen van vierkante meters, de komst van FOC’s … Lees verder

NRW Kennis & Innovatie Award juryvoorzitter – Rik Eertink

Rik Eertink is an experienced retail fund manager, currently fund manager of the CBRE Dutch Retail Fund, the European Shopping Centre Funds I & II and the CBRE Nordic Property Fund. In this combined role, he is responsible for an AUM base of over EUR 4 billion across Europe. He is Head of Retail NL, … Lees verder