Thema 2019 – Winkels Boeien en Binden

Winkels Boeien en Binden

Aan het eind van 2018 kwamen alle bestuurders van NRW, de vertegenwoordigers van de commissies en het bureau bij elkaar om na te denken over de belangrijkste thema’s binnen de sector in 2019. Wat zijn de trends? Wat zijn de grote vragen binnen de sector? Maar natuurlijk ook; wat geeft inspiratie en richting?

Na een rondje marktgevoel waren we het er snel over eens dat het vooral heel belangrijk is om de verbinding te maken. Een toekomstbestendig winkellandschap is sterk verankerd in het stedelijk weefsel. Winkels functioneren nou eenmaal beter in combinatie met andere functies. Goede horeca is hierbij niet meer weg te denken. Dat heeft Jonathan Doughty (global head of foodservices – ECE) ons glashelder uitgelegd op ons jaarcongres. Hij heeft ons geleerd om op strategisch niveau na te denken over de 3 gouden e’s; emotions, excitement en entertainment. En Mike Thomson van The Big Picture inspireerde ons met zijn visie op de customer journey en leisure. De bioscoop is niet verdwenen na de komst van de Video, de DVD en Netflix, maar populairder dan ooit. De parallel met retail is snel gemaakt; door Amazon is de winkel niet dood, maar het moet wel anders…… Leuker, relevanter, aantrekkelijker, verrassender, vriendelijker. Kortom; als sector moeten we blijven boeien en binden. En daarmee was het thema geboren. The pay-off is eerlijk ‘geleend’ uit een interview met de CEO van De Bijenkorf. En inderdaad; deze retailer blijkt continu in staat om te blijven boeien.

Binden heeft alles te maken met mensen samen brengen, loyaliteit en met klantenbinding. Maar natuurlijk ook met de connectie met andere functies zoals horeca, cultuur, leisure, nieuwe werkconcepten, etc. De sociale waarde als randvoorwaarde voor succesvolle winkelgebieden.

Allemaal belangrijke onderwerpen om komend jaar verder uit te diepen. We zullen dan ook in meerdere bijeenkomsten gaan ‘gluren bij de buren’, om te onderzoeken hoe we samen het verschil kunnen maken. Vanuit de commissies hebben we hier al veel input voor gekregen, maar goede ideeën blijven welkom natuurlijk. Kom maar op. En ik dan ben ook heel benieuwd wat de uitkomst zal zijn van de speeddates tussen de leden en het bestuur en de commissies, voorafgaand aan de ALV. Want NRW is er voor en door leden.

De afgelopen weken is op het bureau al veel werk verzet voor het komend jaar. Nieuw is de Kennis & Innovatie Award in februari, en een blijvertje is NRW aan Zee in juli. Willemijn heeft weer hele gave locaties gevonden en Hans is de eerste sprekers al aan het briefen. Oh ja, en in maart verhuizen we naar ons nieuwe kantoor op het stationsplein in Utrecht! We hebben er zin in. NRW blijft boeien en binden. En zo is het.


Brigit Gerritse – directeur NRW

Commissie Kennis & Innovatie

Het delen van kennis en innovatie staat in 2019 centraal bij de Commissie Kennis & Innovatie. Door een tragere economische groei, de impact van veranderend consumentengedrag op bestedingspatronen en de toenemende multifunctionaliteit in traditionele winkelgebieden, wordt het in 2019 en 2020 meer dan ooit van belang om op de hoogte te zijn van de laatste … Lees verder

Commissie Consument & Gedrag

De zee van tijd heeft het mooiste strand. We leven in een tijd van versnelling, zijn gehaaster dan ooit. Maar er zijn ook momenten waarop je de tijd mag vergeten, waarop je mag dagdromen en waar je open staat voor onverwachte en nieuwe inzichten. Deze momenten zorgen voor vertraging, nieuwe contacten en betekenis. Aan de … Lees verder

NRW Jaaragenda 2019

Winter 22| 01 ALV 14| 02 NRW Kennis & Innovatie Summit 07| 03 F&B Tour – Mall of the Netherlands Lente 04| 04 NRW Marketingcongres 10-11| 04 ICSC European Conference Barcelona 18| 04 Retail Breakfast (Trakteer de duizendpoot van jullie kantoor op een NRW Retail Kennisontbijt) 09-10| 05 Quicktrip België 04-06| 06 PROVADA Zomer 11| … Lees verder