Winnaars NRW Kennis & Innovatie Award 2019

NRW KENNIS & INNOVATIE AWARD 2019 NAAR ONDERZOEK ‘HORECA IN WINKELCENTRA’ EN ‘RETAIL IN 2030’  

De eerste editie van de NRW Kennis & Innovatie Award, de opvolger van de NRW Scriptieprijs, is gewonnen door Marlissa van de Kreeke en het duo Gerlant Lettinga en Francella ter Haar. De prijs op 14 februari 2019 uitgereikt tijdens de NRW Kennis & Innovatie Summit in NEMO in Amsterdam.

In de categorie ‘Bachelor-, master- en doctoraal onderzoeken’ won Marlissa van de Kreeke met haar onderzoek naar inzichten in consumentenvoorkeuren voor horecagelegenheden in dominante ‘high street’ winkelgebieden in Nederland. Marlissa voerde haar onderzoek uit bij CBRE Global Investors als onderdeel van haar studie aan de Technische Universiteit Eindhoven. De volledige titel van haar onderzoek luidt “Complementing the consumer’s shopping experience with food and beverage services, identifying consumer preferences to successfully implement food and beverage services in shopping areas”.

In de categorie ‘Praktijkonderzoek’ won het duo Gerlant Lettinga en Francella ter Haar met hun uitgebreide onderzoek “Retail richting 2030″.  Op basis van een uitvoerige marktverkenning zijn drie bewegingen (bewust consumeren, empowerment en digitalisering) en twaalf Retailshifts richting 2030 uitgewerkt en is het Retail DNA-model als denkkader neergezet. Gerlant Lettinga is bij INretail verantwoordelijk voor marktonderzoek. Francella ter Haar is Business Consultant bij Q&A Insights & Consultancy.

De jury heeft grote waardering voor de onderzoeken en bevindingen van de deelnemers, waarmee zij, conform de ambitie van NRW, in grote mate bijdragen aan vernieuwing en professionalisering van (onderzoek in) de sector. De trotse winnaars namen de oorkondes en bijbehorende cheques ter waarde van EUR 1.000,-  in ontvangst van juryvoorzitter Rik Eertink, Head of Retail NL en Fund Manager Retail bij CBRE Global Investors. Ook de TU Eindhoven, waar Marlissa van de Kreeke studeerde, ontving een cheque.

Juryvoorzitter Rik Eertink: “De enorme veranderingen in retail dwingen de sector te blijven investeren in kennis en onderzoek.  Of dit nu gaat om hoe we consumeren, de veeleisender wordende consument of de impact van data en technologie. De onderbouwing die de winnaars geven bij een aantal grote veranderingen in de winkelmarkt, zijn van groot belang voor de strategieën van alle stakeholders in de sector. Van retailer tot de vastgoedinvesteerder en bijvoorbeeld gemeentes, waarbij de aanpasbaarheid van partijen van doorslaggevend belang is om relevant te blijven voor de consument.”

Brigit Gerritse, directeur NRW: “Wij zijn erg blij met de goede onderzoeken en onderzoekers die zich inschreven voor deze eerste NRW Kennis & Innovatie Award. De beide winnaars lieten, ieder op hun eigen wijze, zien hoe essentieel onderzoek is bij het verder ontwikkelen en professionaliseren van ons vakgebied. Daarmee zijn zij terechte winnaars!”

De andere genomineerde die de voorrondes overleefde en de finaleronde bereikte was Edwin Hans van SITE urban development met zijn onderzoek ‘Voorbij de Winkelstraat’,  waarin hij locatiedata op vernieuwende wijze gebruikt bij gebiedsontwikkeling. Een verrijking voor ieder die zich met gebiedsontwikkeling bezighoudt.

Over de NRW Kennis & Innovatie Award

De NRW Kennis & Innovatie Award is dit jaar voor het eerst uitgereikt en is de opvolger van de NRW Scriptieprijs. De Award wordt uitgereikt in twee categorieën: ‘Bachelor-, master- en doctoraal onderzoeken’ en ‘Praktijkonderzoek’. Het doel de Award is kennis uit onderzoek inzake de Nederlandse retail(vastgoed)markt delen met de sector en de kwaliteit van onderzoek in de Nederlandse retail(vastgoed)markt stimuleren en naar een hoger niveau tillen.

De jury van de NRW Kennis & Innovatie Award bestaat uit:

  • Rik Eertink, Fund Manager Retail bij CBRE Global Investors en voorzitter van de jury
  • Jesse Weltevreden, Professor Digital Commerce/Director Research bij de HvA
  • Rob Muetstege, Head of Location Analysis and Strategy bij HEMA
  • Ingrid Janssen, Partner bij Republiq en Assosiate Professor bij TIAS School for Business and Society
  • Gertjan Slob, Directeur Onderzoek bij Locatus
  • Michiel Boonen,  Associate Director Research Advisory bij JLL en voorzitter van de NRW Commissie Kennis & Innovatie

Rik Eertink, Fund Manager Retail bij CBRE Global Investors en voorzitter van de jury, heeft zich bij de beoordeling van de onderzoeken van stemming onthouden omdat genomineerde Marlissa van de Kreeke haar onderzoek heeft uitgevoerd bij CBRE Global Investors.

 

Download hier de winnende onderzoeken:

Commissie New Gen – Derk Gillis

Mijn naam is Derk Gillis en vanaf 22 januari 2019 heb ik Friso Feenstra opgevolgd in zijn functie als voorzitter van de NRW New Gen commissie. Naast mijn nieuwe voorzitterschap ben ik werkzaam bij Multi Corporation, waar ik mij voornamelijk bezig houd met de Slowaakse retail portefeuille. Verder ben ik ook elders in Europa actief … Lees verder

Commissie Overheid & Beleid

De commissie Overheid & Beleid werkt altijd vanuit de vraag: wat kan (goed) overheidsbeleid bijdragen aan sterke detailhandel en een gezond winkellandschap? En hoe dan? En wat is daarbij de rol van marktpartijen? 2018 bestond voor ons uit twee hoofdstukken, die lekker door elkaar heen liepen: Het eerste hoofdstuk gaat terug naar eind 2017. Toen … Lees verder

Commissie Kennis & Innovatie

Het delen van kennis en innovatie staat in 2019 centraal bij de Commissie Kennis & Innovatie. Door een tragere economische groei, de impact van veranderend consumentengedrag op bestedingspatronen en de toenemende multifunctionaliteit in traditionele winkelgebieden, wordt het in 2019 en 2020 meer dan ooit van belang om op de hoogte te zijn van de laatste … Lees verder