‘Belgische retail biedt goesting, vertier én technische hoogstandjes’

Quick trip NRW naar Gent en Antwerpen

‘Belgische retail biedt goesting, vertier én technische hoogstandjes’

De ‘quick trip’ van de Nederlandse Raad Winkelcentra is een aanrader. Altijd. Deze duurt twee dagen. Eén nacht. En het voelt alsof je een week bent weggeweest. Zoveel indrukken. Zoveel interactie. En zoveel vertier. De quick trip vond dit jaar plaats op 9 en 10 mei. En zoals het een quick trip betaamt, was deze niet zo heel ver van huis. De Vlaamse steden Gent en Antwerpen waren het reisdoel. Dus: de mooiste stad -Gent- én de interessantste stad -Antwerpen- van België werden bezocht. En terecht. Want hoewel bijna ieder van ons wel eens (of vaker) in deze steden is geweest, werd er veel nieuwe informatie geopenbaard. Interessante informatie. Mooie informatie. Essentiële informatie. Topbestemmingen dus. Op anderhalf tot twee uur rijden. Vanuit Amsterdam dichterbij dan Groningen. Of Maastricht. Als de Ring van Antwerpen meezit. Dat dan weer wel.

Gent, middeleeuwse sferen in een moderne entourage

Qua omvang kun je Gent het beste vergelijken met Utrecht. Met een kleine 300.000 inwoners. Maar Gent is meer dan dat. Ooit gesticht door de Kelten. Maar groot geworden vanaf de late middeleeuwen door eerst de lakenindustrie (net als Leiden) en later de katoenindustrie. Gent wedijvert wat mij betreft met Brugge. Als het gaat om de mooiste Belgische stad. Maar dan wint Gent. Want Brugge leeft niet. Is een soort Venetië. En Gent leeft wel. Qua historie. Qua heden. Qua toekomst. Qua cultuur. Qua universiteit. Qua studentenleven. En qua winkels en horeca.

Volgens Locatus bedraagt de leegstand in de binnenstad van Gent zo’n 6%. Volgens de stad Gent zelf zo’n 8,5%. Ietwat aan de hoge kant. De Stad Gent -oftewel de gemeente- kent dan ook beleid om leegstand tegen te gaan. Met bijvoorbeeld het concept van  ‘The Box’. De gemeente huurt een leegstand pand van een belegger voor een aantal jaren. En verhuurt het pand dan -zonder lange huurverplichtingen- door aan een retailer. Soms als pop up. Maar ook vaak leidend tot definitieve vestiging. Dit -en vele andere zaken- kwamen aan het licht tijdens de ‘voorstelling’ -zo noemen Vlamingen een ‘presentatie’- van de gemeente van hun enthousiaste medewerkers Bart Inghelbrecht en Britta van Velde. Ook de ‘schepen’ -Vlaams voor ‘wethouder’- Sofie Bracke kwam nog even langs voor inspiratie.

Gent is opgedeeld is zeven sfeergebieden. Handelaars -Vlaams voor ‘winkeliers’- en gemeente hebben de handen ineen geslagen om Gent qua winkelstad beter op de kaart te zetten. Een initiatief dat ‘PUUR Gent’ is gedoopt (zie ook deze link). Met succes. Gent biedt het perfecte verblijfsklimaat. Met Goddelijke horeca. Mooie winkelstraten. Zoals de Langemunt. Originele winkels. Zoals ‘The Fallen Angels’ -waarvan de eigenaresse Ganesha als handelaar betrokken is in het business improvement district PUUR Gent-. Prachtig gerenoveerde gebouwen. Zoals ’De Post’. Met nu onder andere een mooie vestiging van Sissy Boy. Maar óók met stiltegebieden en authentieke winkelstraatjes op de linkeroever.

De ochtend en middag werd afgesloten met een lunch. In het Pakhuis. Een toptent.

Antwerpen: wereldstad

Vervolgens ging de reis door naar Antwerpen. Wereldstad. Echt? Jazeker. Veel meer dan Brussel in ieder geval. Economisch gezien veel belangrijker. Vanwege de haven. De industrie. En de diensten. Brussel is en blijft een wat saaie ambtenarenstad.

Retail Detail en optichannel

Allereerst werd de ‘Retailhub’ bezocht. Van ‘Retail Detail’. Het bedrijf van Jorg Snoeck. De bekende schrijver over de toekomst van het winkelen. En tevens uitgever van het gelijknamige magazine. Waardoor ik overigens zelf in 2016 ben geïnterviewd (zie ook: deze link). Maar dat terzijde.

De Retailhub  is een interessante tentoonstelling van technische hulpmiddelen voor de retail. Projectmanager Annechien Somers liet ons veel zien tijdens haar ‘voorstelling’. Zoals intelligente koelkasten. Die je waarschuwen als de melk bijna op is. En die dan automatisch kan worden bijbesteld. Ook ‘Alexa’ van Amazon kwam voorbij. En dan de nieuwe versie met een videoscherm. Wat ik zelf nog niet kende betrof het ontwerp van platte wijnflessen (mwah..). Die dus door de brievenbus kunnen.

Maar er was meer. Veel meer. Virtual Reality-hulpmiddelen om je winkel in te richten bijvoorbeeld. Hologrammen die jou welkom heten in de winkel. Het belang van goede belichting kwam voorbij. Dat maakt nogal uit namelijk. Zo kun je een appel er heel appetijtelijk uit laten zien. Maar het tegenovergestelde is ook mogelijk. Verder -uiteraard- is er lang stil gestaan bij digitale spiegels. Die jou verleiden tot een lange kassabon. Want welke schoenen passen goed bij je nieuwe colbert? En welke riem? De spiegel kan dan ook even een foto naar je vriend of vriendin zenden. Dan kan je partner ook zien wat je wil kopen. Zie ook deze link.

Verder veel over efficiëntie. Daar geloof ik zelf ook zeker in. Dat datgene wat je online bekeken hebt al voor je klaar ligt in de winkel. Handig. En kostenbesparend. Bij Retail Detail wordt dit ook wel ‘optichannel’ genoemd.

Gegeten werd er later in Brasserie Appelmans. Mooie tent.

Stadsfietstocht

De volgende ochtend stond een fietstocht op het programma. Gedeeltelijk in de regen. Maar dat mocht de pret niet drukken. De haven werd bezocht. Tot voor kort tamelijk verloederd. Maar nu omgeturnd tot hotspot. Met dure appartementen. Prachtig gerenoveerde pakhuizen. Waaronder het Entrepotgebouw. En strakke fietspaden en -bruggen. Met her en der een schoonheidsfoutje. Zo is er een fietsbrug waar je de lift moet nemen om er met de fiets te komen. Wel grappig eigenlijk. En door de Vlaamse gids met heerlijk gevoel voor understatement aan ons meegedeeld.

Ook het kazerneterrein in Berchem kwam voorbij. Schoolvoorbeeld van geslaagde herontwikkeling en gentrificatie. Met mooie kaaswinkels en slagerijen. Én met de ‘De Koninck’-experience. Juist. Het prachtbier van de bekende ‘Bollekes’. Inmiddels tevens de brouwer van vele andere merken. Zoals Moortgat.

Lunch was er in het sublieme Black Smoke. Nu ben ik dol op vlees. Maar met deze hoeveelheden kreeg ik het bordje niet leeg.

Retailhunt

’s Middags was er dan een ‘retailhunt’. Een excursie door de Antwerpse binnenstad. Wederom verricht door Annechien van Retail Detail. Nu kennen de meeste mensen de belangrijkste winkelas de Meir. En velen van u ook de bekende Stadsfeestzaal. Ooit prachtig herontwikkeld door Multi. Maar het blijven topbestemmingen -met meer dan alleen bekende ketenbedrijven-. Zoals Juttu. Vergelijkbaar met onze winkel ‘Hutspot’.

Antwerpen biedt echter meer. Zoals het gebied rond de Leopoldstraat. Met prachtige winkels. Van hoog niveau. Zoals het – oorspronkelijk Franse- ‘Atelier.na’. Met maatpakken. Gebaseerd op 3d-scans van je lichaam. Of Jewel in a Box. Een -zeker geen goedkope- juwelier met een wat Kijkshopachtige uitstraling. De spullen zitten veilig achter de kluis. En worden getoond op digitale schermen. Ik heb mijn twijfels, moet ik u eerlijk zeggen. Vermeldenswaard was ook LN Knits. Een winkel van de mode-ontwerper Ellen Knight. ‘LN’ is een afkorting van de naam van de ontwerpster Ellen. En ‘Knits’ staat voor de handgebreide kleding van duurzame Alpacawol. Heel mooi. Met als enige nadeel dat er soms ‘ploeskes’ ontstaan (Vlaams voor ‘pluisjes’).

Bezoek België

Het is een heerlijk volk. Het Vlaamse volk. Ze zijn gezellig. Sociaal. Drinken het beste bier. En consumeren het heerlijkste eten. Dat weerspiegelt zich ook in de retail. Horeca en winkel zijn veel meer met elkaar verweven dan bij ons. En eenieder die mij kent, weet hoe ik hierover denk (zie ook deze link). Ik zie eigenlijk geen verschil tussen horeca en winkel. Hef alle -typisch Nederlandse en bemoeizuchtige- barrières op.

Verder is Vlaams een taalverrijking. En vormt een beter, oorspronkelijker, Nederlands. Zo is de Vlaming niet ‘trots. Maar is hij ‘fier’. Wordt een presentatie ‘voorstelling’ genoemd. Wordt een arts ‘verwittigd’. Wordt een wasserette in combinatie met een café ‘Wasbar’ genoemd. En wordt een akelige genocide in Congo (Koning Leopold was me er eentje destijds) ‘niet proper’ genoemd. Ook worden immigranten betiteld als ‘inwijkelingen’. Tja, eigenlijk zeg ik wat Henk Westbroek en Henk Temming ooit bezongen in 1983: ’Het taaltje is zo zacht’.

Maar los van de taal. Het was een weergaloze reis. Een reis met veel ‘goesting’. Tot in de puntjes geregeld. Met dank aan Hans van Scheerdijk en Brigit Gerritse van de Nederlandse Raad Winkelcentra.

Catharinasteeg, winnaar NRW Jaarprijs 2018, wint ICSC ‘Regeneration’ Award

De winnaars van de NRW Jaarprijs 2018, MRP Development en Rijnboutt, hebben gisteren de ICSC ‘Regeneration’ Award voor de Catharinasteeg in Barcelona ontvangen. Sinds 1977 reikt de Internationale Raad van Winkelcentra (ICSC) prijzen uit aan de meest opvallende nieuwe, gerenoveerde en gevestigde winkelcentra in Europa. Deze onderscheidingen worden erkend als de meest prestigieuze op het … Lees verder

Winnaars NRW Marketingawards 2019 bekend

Drie winnaars NRW Marketing Awards 2019 De winnaars van de NRW Marketing Awards 2019 zijn bekend. Tijdens het geslaagde NRW Marketingcongres op 4 april in B.Amsterdam zijn de awards uitgereikt door de nieuwe juryvoorzitter Tony Wijntuin. In de categorie CAMPAGNES GERICHT OP BRAND AWARENESS & REPOSITIONING heeft gewonnen: #BEYOURSELF Ingediend door Urban Solutions en Altera Vastgoed Amersfoort, … Lees verder

Publicaties “Succesvol innoveren in winkels en winkelgebieden”, “Locale helden. Wie zijn zij en wat hebben ze nodig?” en “De meerwaarde van innovatieve technologie in de retail”

Tijdens het Retailagenda Innovatie Festival op 11 maart lanceerde de Retailagenda drie nieuwe publicaties waarbij innovatie in de retail centraal staat. Bekijk en download hier de publicaties  “Succesvol innoveren in winkels en winkelgebieden”, “Locale helden. Wie zijn zij en wat hebben ze nodig?” en “De meerwaarde van innovatieve technologie in de retail”. “Succesvol innoveren in … Lees verder