NRW Kennis & Innovatie Award

Heb jij afgelopen jaar onderzoek gedaan naar (innovatie in) de retail(vastgoed)markt, of ben je hier momenteel mee bezig? Schrijf je dan in voor de NRW Kennis & Innovatie Award!

Sinds een aantal jaar reiken we vanuit NRW de Scriptieprijs uit. Belangrijkste doel is toegepast onderzoek in de retail(vastgoed)sector te stimuleren en de uitkomsten zo breed mogelijk onder de aandacht te brengen. Vanuit de verantwoordelijke NRW Commissie Kennis & Innovatie is de Scriptieprijs geëvalueerd. We zijn tot de conclusie gekomen dat we kennis, onderzoek en innovatie enorm belangrijk vinden en dat we niet alleen WO-studenten willen stimuleren tot relevant en vernieuwend (praktijkgericht) onderzoek, maar zeker ook bachelorstudenten en professionals. Daarom gaat de Scriptieprijs verder als de NRW Kennis & Innovatie Award. Deze Award zal voor de eerste keer uitgereikt worden tijdens de NRW Retail & Innovatie Summit in februari 2019. Download hier het inschrijfformulier.

Wie kan deelnemen?

  • Gefundeerd praktijkonderzoek (bijvoorbeeld uit het bedrijfsleven)
  • (Universitaire) scriptanten
  • Promotieonderzoeken en lectoraatonderzoeken

Opzet/procedure

  • Lancering/aankondiging tijdens de Provada 2018 op dinsdag 5 juni door de Commissie Kennis & Innovatie.
  • Deelnemers kunnen indienen tussen juni en 30 november 2018.
  • De Commissie Kennis & Innovatie beoordeelt in december de aanmeldingen o.b.v. een scorecard (zie inschrijfformulier) en selecteert een shortlist van 3 tot 5 finalisten (afhankelijk van kwaliteit inzendingen). De Commissie deelt de inschrijvingen/scorecards (max 2 A4) met de jury.
  • De juryleden lezen de scripties/onderzoeken van de finalisten.
  • De 3 tot 5 finalisten pitchen in max 10-15 minuten (afhankelijk van aantal) voor de jury in januari 2019, bij NRW op kantoor hun onderzoeksopzet en resultaten.
  • Aansluitend zal juryberaad plaatsvinden en kiest de jury een winnaar.
  • Uitreiking tijdens de NRW Retail & Innovatie Summit in februari 2019 (datum volgt) door de voorzitter

Prijs

  • EUR 1.000 voor de winnende scriptant/promovendus. Als de prijs wordt gewonnen door een scriptant/promovendus, wordt ook EUR 1.000 beschikbaar gesteld voor de betrokken onderwijsinstelling om extra onderzoek te stimuleren. Als een onderzoeker buiten het onderwijs (bijv. uit het bedrijfsleven) wint, geen geldprijs, maar een cheque van EUR 1.000 voor de betrokken medewerker om in te zetten voor een opleiding/training (want: we stimuleren een leven lang leren).
  • De winnende scriptant kan tevens deelnemen aan het ICSC Mentorprogramma vanuit NRW.

De excellente jury bestaat uit een brede vertegenwoordiging uit de retail sector:

  • Rik Eertink – fundmanager/member of EMEA Mangement and Retail Board – CBRE GI EMEA (voorzitter jury)
  • Jesse Weltevreden – Professor Digital Commerce/Director Research – HvA
  • Rob Muetstege – Head of Location Analysis and Strategy – HEMA
  • Ingrid Janssen – Partner at Republiq/Assosiate Professor at TIAS School for Business and Society
  • Gertjan Slob – Directeur Onderzoek – Locatus
  • Michiel Boonen (voorzitter Cie Kennis & Innovatie) – Associate Director Research Advisory – JLL

NRW Scriptieprijs 2017

Op 24 januari is de NRW Scriptieprijs uitgereikt aan Marius Rob voor zijn Masterthesis ‘Product availability as an omni channel coordination strategy’.

In zijn winnende scriptie geeft Marius nieuwe inzichten in omnichannel-mogelijkheden voor de fysieke winkel. Het onderzoek bestaat uit een uitgebreid ‘stated choice’ experiment waarmee functionaliteiten zoals online productbeschikbaarheid in winkels onderzocht kunnen worden. De uitkomsten van het onderzoek bewijzen dat omnichannel retailing voor een offline traffic- en salesboost zorgt, een zeer belangrijk inzicht in de huidige tijd. Lees hier de scriptie van Marius.

Marius Rob - Winnaar NRW Scriptieprijs 2017

Finalisten

De andere twee genomineerde studenten ontvingen ieder een NRW New Gen jaarlidmaatschap. Ook deze onderzoeken leveren een belangrijke bijdrage aan de verdere professionalisering van de winkelsector. Koen Janssen en Mitchel Voss vertellen op inspirerende wijze in korte video’s (video Koen Janssen en video Mitchel Voss) de belangrijkste conclusies van hun onderzoeken.

Koen Janssen

De toekomst van het wijkwinkelcentrum:

Het functioneren van planmatige wijkwinkelcentra.

Lees de scriptie van Koen hier.

Mitchel Voss

Retailing in tough economic times:

The impact of recessionary shocks on discounters’ success

Lees de scriptie van Mitchel hier.

Winnaars en genomineerden

Winnaars 2016

Barzien Khoshbakht, Fragmented ownership in shopping centers, Eindhoven University of Technology.

Genomineerden 2016

Katharina Bergmann, Sustainable new product introduction success and the impact of marketing measures and product category characterstics, University of Groningen

Erik Schipper, Servicekosten voor winkelcentra, Technische Universiteit Delft

Winnaars voorgaande jaren

2015

Lieke van Delft, Omni channel shopping behavior during the customer journeyEindhoven University of Technology, Eindhoven University of Technology.

Genomineerden voorgaande jaren

2015

Stefan Janssen, The role of sense of place in retail location choices, Eindhoven University of Technology

Lizzy Butink, De aantrekkelijkheid van Nederlandse binnensteden als investeringsmilieu voor institutionele vastgoedbeleggers, Universiteit Utrecht