Blog

NRW Kennis & Innovatie Award jurylid – Gertjan Slob

Ik ben in 1967 geboren boven de kledingzaak van mijn ouders. Interesse in winkelen en winkels is mij dus van jongs af aan bijgebracht. Na mijn middelbare school ben ik Geografie gaan studeren in Utrecht met als specialisaties Geografie voor Educatie en Geografische Informatie Systemen. In 1992 ben ik gestart als GIS-consultant bij een IT-bedrijf. … Lees verder

Waarom regionale afstemming zo belangrijk is

Regionale afstemming is een belangrijke methode om winkelleegstand en plancapaciteit terug te dringen. Het is dan ook een van de vijf hoofdthema’s van de Retailagenda. Een jaar geleden heeft NRW de publicatie ‘Succesvolle transitie van winkelgebieden door regionale afstemming’ gepubliceerd. In dit zogenaamde ‘blauwe boekje’ staan de mogelijkheden en voordelen van regionale afstemming. Regionaal afstemmen blijft nog … Lees verder

Presentaties Keynotes NRW Jaarcongres 2018

Tijdens het NRW Jaarcongres 2018, dat op donderdag 20 september plaatsvond in Amsterdam, was er een programma samengesteld met keynote speakers rondom het thema Toonzetters & Smaakmakers. Hier de sprekers en de presentaties. Mike Thomson – The Big Picture, Senior Consultant  De achtergrond van Mike Thomson is zowel operationeel als commercieel. Zijn expertise ligt in het … Lees verder

Weg met de steltloper!

De lulligheid is vaak troef. Terug in de winkelmarkt heb ik mij in de afgelopen maanden enorm verbaasd over het niveau van marketingactiviteiten in de Nederlandse winkelcentra en winkelstraten. Treurige ballonnenclowns, hartjesmeisjes en verdwaalde steltlopers worden ingezet om een boost te geven aan tanende bezoekersaantallen. Consumenten kijken meelijwekkend – het zou je baan maar zijn … Lees verder

NRW in een borrelend retaillandschap

Tijdens het NRW jaarcongres heeft NRW Voorzitter Marrit Laning het congres gestart. Hier sprak zij over de ontwikkelingen in de sector en hoe dit te vertalen is naar de wereld waarin NRW leden zich bevinden. Lees hier haar inspirerende woorden. Vandaag nemen we even de tijd om te vieren wat voor mooie en indrukwekkende dingen … Lees verder

Juryrapport WINNAAR NRW Jaarprijs 2018 – Catharinasteeg Leiden

De jury heeft grote waardering voor het teruggeven van deze historische locatie aan de inwoners en bezoekers van Leiden. De ontwikkeling van dit stuk stad, met een uitstekende mix van grote en kleine winkelunits, woningen en horeca, is zeer geslaagd. Met de ontwikkeling wordt goed ingespeeld op de trend waarin een compact kernwinkelgebied logisch onderdeel … Lees verder

Wat te doen met de Dienstenrichtlijn?

13 SEPTEMBER 2018 Retail is een dienst, oordeelt het Europees Hof van Justitie, en dienstverlening is in beginsel niet aan ruimtelijke kaders gebonden. Dat kan in het voordeel werken van winkelketen Bristol, dat een filiaal wil openen buiten het centrum van Appingedam. Het diensten-oordeel van het Hof legt daarmee een potentiële bom onder het winkelconcentratiebeleid … Lees verder

Toolkit Sociale Meerwaarde

Winkelgebieden worden nog leuker. INretail, NRW en IVBN introduceren  samen met MindLogyx een instrument dat de sociale waarde en aantrekkingskracht van winkelgebieden versterkt. De toolkit is bedoeld voor winkelondernemers, pandeigenaren, gemeenten en partijen die betrokken zijn bij voorzieningen van een winkelgebied. Hun gezamenlijke belang is zorgen dat consumenten het winkelgebied aantrekkelijk vinden, er terugkomen en … Lees verder

‘Is het leegstandsprobleem bijna opgelost?’

De laatste jaren daalt de landelijke leegstand gestaag. Op het hoogtepunt stond 7,5% van de winkels leeg, inmiddels is dat teruggelopen naar 6,8%. Het aantal leegstaande panden is daarmee gedaald van bijna 17.000 een paar jaar geleden tot 15.000 nu. Opvallend is ook dat het herstel niet alleen plaatsvindt in de sterke winkelgebieden in de … Lees verder

De kracht van Concepting

Hoe zorg je ervoor dat locaties aantrekkelijk worden voor huidige én toekomstige consumenten? En hoe doe je dit dusdanig dat er in het ontwikkelproces geen tijd- en geld wordt verspild?  Concepting, het toverwoord van nu, gaat hierbij helpen. Maar wat is concepting precies? En waarom is concepting juist bij de ontwikkeling van bijvoorbeeld retail vastgoed … Lees verder