NRW
Publicatie

NRW, IVBN en INRetail lanceren stappenplan voor 20% minder winkelmeters

Nederland heeft een teveel aan winkelmeters, waardoor lang niet alle winkelgebieden goed kunnen renderen. Daarom heeft minister Kamp van Economische Zaken in het kader van de Retailagenda vorig jaar het impulsteam geformeerd, dat als doel heeft te zorgen dat gemeenten en provincies het aantal winkelmeters met 20% terugdringen.

Oude detailhandelsmeters moeten plaats maken voor andere functies, zoals wonen en cultuur. Maar hoe kom je tot een keuze? Welke instrumenten kunnen worden ingezet en onder welke condities zijn die effectief? En hoe betrek je alle betrokken partijen bij de transitie?

Om gemeenten en provincies een handreiking te bieden om deze vragen beantwoorden en de juiste keuzes te maken, hebben NRW, IVBN en INRetail deze publicatie uitgebracht.

Het bevat een checklist om de positie van een winkelgebied te bepalen, zowel in relatie tot de andere winkelgebieden binnen de gemeente als in de regio. Aan de hand van een stroomschema kan vervolgens worden bepaald of de winkelfunctie versterkt of getransformeerd moet worden. Daarbij wordt ook het proces beschreven dat de gemeente met alle stakeholders, waaronder ondernemers, eigenaren, bewoners en consumenten kan doorlopen.

Ten slotte biedt de publicatie een compleet overzicht van de instrumenten die gemeenten en provincies kunnen inzetten om transitie van de winkelstructuur te begeleiden en te realiseren.

De komende maanden gaat het impulsteam met pilotgemeenten aan de slag om de eerste stappen te zetten op weg naar vitale winkelgebieden.

Dit is de jury van het NRW Marketingfestival 2020

Het NRW Marketingcongres is ieder jaar weer een event waar met veel plezier naar wordt uitgekeken. Niet in de laatste plaats omdat tijdens dit event de NRW Marketing Award wordt uitgereikt. Dit jaar kan er helaas geen live congres plaatsvinden. Daarom staat de gehele maand november in het teken van de NRW Marketing Award: special … Lees verder

‘Durf te investeren in groei’

‘Als je een boodschap te vertellen hebt, moet je die niet klein houden, maar onder meer mensen verspreiden. Daarvoor is het nodig te investeren.’ Hans Geels, CEO van Dille & Kamille, schoof afgelopen woensdag aan bij het New Gen-ontbijt en deelde zijn visie op retail en de route die Dille & Kamille heeft afgelegd in … Lees verder

Van retail only naar multifunctioneel

De impact van de coronacrisis op de winkelsector is groot. Deze problemen moeten integraal worden benaderd. Om hier nieuwe oplossingen voor te kunnen vinden, is een omslag nodig – een die veel organisaties al aan het maken zijn. Want vaak liggen deze oplossingen buiten de retailsector. Ook NRW ziet de noodzaak van verandering en bevindt … Lees verder