NRW
Publicatie

NRW, IVBN en INRetail lanceren stappenplan voor 20% minder winkelmeters

Nederland heeft een teveel aan winkelmeters, waardoor lang niet alle winkelgebieden goed kunnen renderen. Daarom heeft minister Kamp van Economische Zaken in het kader van de Retailagenda vorig jaar het impulsteam geformeerd, dat als doel heeft te zorgen dat gemeenten en provincies het aantal winkelmeters met 20% terugdringen.

Oude detailhandelsmeters moeten plaats maken voor andere functies, zoals wonen en cultuur. Maar hoe kom je tot een keuze? Welke instrumenten kunnen worden ingezet en onder welke condities zijn die effectief? En hoe betrek je alle betrokken partijen bij de transitie?

Om gemeenten en provincies een handreiking te bieden om deze vragen beantwoorden en de juiste keuzes te maken, hebben NRW, IVBN en INRetail deze publicatie uitgebracht.

Het bevat een checklist om de positie van een winkelgebied te bepalen, zowel in relatie tot de andere winkelgebieden binnen de gemeente als in de regio. Aan de hand van een stroomschema kan vervolgens worden bepaald of de winkelfunctie versterkt of getransformeerd moet worden. Daarbij wordt ook het proces beschreven dat de gemeente met alle stakeholders, waaronder ondernemers, eigenaren, bewoners en consumenten kan doorlopen.

Ten slotte biedt de publicatie een compleet overzicht van de instrumenten die gemeenten en provincies kunnen inzetten om transitie van de winkelstructuur te begeleiden en te realiseren.

De komende maanden gaat het impulsteam met pilotgemeenten aan de slag om de eerste stappen te zetten op weg naar vitale winkelgebieden.

Terugblik very special edition studiereis 2020

Niet naar Frankrijk, en uiteindelijk ook niet naar Aviodrome. Last-minute boekten we onze studiereis reis om naar een online reis met bijna 40 deelnemers. Mokerslag voor het Nederlandse toerisme Thijs de Groot, programmamanager Destination Development bij NBTC liet zien hoe corona het Nederlandse toerisme hard raakt. We verwachtten begin dit jaar 21 miljoen buitenlandse bezoekers … Lees verder

In deze situatie moet je heel dicht op je klant gaan zitten, ze letterlijk naar binnen halen’

Gertjan Slob – directeur Onderzoek bij Locatus en voorzitter van de NRW-commissie Kennis & Innovatie – gaf NRW-leden tijdens een webinar antwoord op hun vragen over de Corona Impact & Recovery Index die Locatus half september publiceerde. Heb je het webinar gemist of wil je de antwoorden nog eens teruglezen? Hieronder vind je de Q&A. … Lees verder

Dit is de jury van het NRW Marketingfestival 2020

Het NRW Marketingcongres is ieder jaar weer een event waar met veel plezier naar wordt uitgekeken. Niet in de laatste plaats omdat tijdens dit event de NRW Marketing Award wordt uitgereikt. Dit jaar kan er helaas geen live congres plaatsvinden. Daarom staat de gehele maand november in het teken van de NRW Marketing Award: special … Lees verder