Zomer column
Michiel Boonen

Kramp in de vastgoedmarkt?

Ruim twee weken geleden nam ik samen met 11 Nederlandse collega’s deel aan de JLL property triathlon in (de buurt van) Londen. Na ongeveer 300 meter gezwommen te hebben kreeg ik last van kramp in een van mijn kuiten; een teken dat mijn lichaam de inspanning niet op prijs stelde. Ondanks de kramp wist ik dat ik nog 450 meter moest zwemmen en vervolgens nog ruim 22 kilometer zou moeten fietsen en 5 kilometer hardlopen. De kramp veranderde niets aan de nog af te leggen afstand, dus ben ik gewoon doorgegaan.

Achteraf deed de kramp in mijn kuit mij denken aan de Nederlandse vastgoedmarkt en de vastgoedmarkt in Amsterdam en Utrecht in het bijzonder. Beide steden hebben te maken met een flinke groei van het aantal inwoners. De woningprijzen zijn de afgelopen periode sterk gestegen als gevolg van het beperkte aanbod en de hoge vraag en hoewel er veel nieuwbouw plaatsvind, is de nieuwbouwproductie nog altijd onvoldoende om alle woningzoekenden te huisvesten.

Opvallend vind ik dat bij grootschalige nieuwbouwontwikkelingen in beide steden erg krampachtig wordt gedaan over het toevoegen van nieuwe (winkel)voorzieningen. Natuurlijk heeft de Nederlandse winkelmarkt een aantal uitdagingen als het gaat om leegstand en de hoeveelheid winkels die er zijn. De vraag die bij mij rijst is of het overschot binnen bestaande locaties automatisch moet leiden tot het krampachtig tegenhouden van nieuwe ontwikkelingen op plaatsen waar voldoende nieuwe vraag gecreëerd wordt. Als we denken aan de winkelmarktstructuur zoals we die in Nederland hebben, met veel buurt- en wijk voorzieningen, dan lijkt het mij niet meer dan logisch om ook bij grootschalige nieuwbouwprojecten te zorgen voor voldoende voorzieningen voor de nieuwe inwoners. Dit betekent niet dat ik pleit voor nieuwe megalomane ontwikkelingen, maar er moet ook gewaakt worden voor een situatie waarin nieuwbouwwijken een onvoldoende niveau aan voorzieningen hebben. Een scenario waarin homogene woonwijken gecreëerd worden ligt op de loer en op termijn zijn dat niet de wijken waar iedereen wil wonen. Een gemiddelde afstand van ca. 800 meter tot een supermarkt is nog acceptabel, maar er zijn al voorbeelden waarbij deze afstand bijna het dubbele is.

Ik hoop dat beleidsmakers, ontwikkelaars, beleggers en adviseurs het belang van (dagelijkse) voorzieningen onderschrijven en bij grootschalige woningbouwontwikkelingen rekening houden met de behoeften van de toekomstige inwoners. Net zoals bij de triatlon, waarbij ik door de kramp heen moest bijten, stel ik voor dat we dit ook gaan doen bij woningbouwontwikkelingen. Anders gaan we woonwijken ontwikkelen die over pakweg 10 à 20 jaar niet meer aantrekkelijk zijn voor de bewoners.

 

Dit is de zomercolumn van Michiel Boonen, voorzitter van de NRW commissie Kennis & Innovatie

Terugblik very special edition studiereis 2020

Niet naar Frankrijk, en uiteindelijk ook niet naar Aviodrome. Last-minute boekten we onze studiereis reis om naar een online reis met bijna 40 deelnemers. Mokerslag voor het Nederlandse toerisme Thijs de Groot, programmamanager Destination Development bij NBTC liet zien hoe corona het Nederlandse toerisme hard raakt. We verwachtten begin dit jaar 21 miljoen buitenlandse bezoekers … Lees verder

In deze situatie moet je heel dicht op je klant gaan zitten, ze letterlijk naar binnen halen’

Gertjan Slob – directeur Onderzoek bij Locatus en voorzitter van de NRW-commissie Kennis & Innovatie – gaf NRW-leden tijdens een webinar antwoord op hun vragen over de Corona Impact & Recovery Index die Locatus half september publiceerde. Heb je het webinar gemist of wil je de antwoorden nog eens teruglezen? Hieronder vind je de Q&A. … Lees verder

Dit is de jury van het NRW Marketingfestival 2020

Het NRW Marketingcongres is ieder jaar weer een event waar met veel plezier naar wordt uitgekeken. Niet in de laatste plaats omdat tijdens dit event de NRW Marketing Award wordt uitgereikt. Dit jaar kan er helaas geen live congres plaatsvinden. Daarom staat de gehele maand november in het teken van de NRW Marketing Award: special … Lees verder