Zomer column
Michiel Boonen

Kramp in de vastgoedmarkt?

Ruim twee weken geleden nam ik samen met 11 Nederlandse collega’s deel aan de JLL property triathlon in (de buurt van) Londen. Na ongeveer 300 meter gezwommen te hebben kreeg ik last van kramp in een van mijn kuiten; een teken dat mijn lichaam de inspanning niet op prijs stelde. Ondanks de kramp wist ik dat ik nog 450 meter moest zwemmen en vervolgens nog ruim 22 kilometer zou moeten fietsen en 5 kilometer hardlopen. De kramp veranderde niets aan de nog af te leggen afstand, dus ben ik gewoon doorgegaan.

Achteraf deed de kramp in mijn kuit mij denken aan de Nederlandse vastgoedmarkt en de vastgoedmarkt in Amsterdam en Utrecht in het bijzonder. Beide steden hebben te maken met een flinke groei van het aantal inwoners. De woningprijzen zijn de afgelopen periode sterk gestegen als gevolg van het beperkte aanbod en de hoge vraag en hoewel er veel nieuwbouw plaatsvind, is de nieuwbouwproductie nog altijd onvoldoende om alle woningzoekenden te huisvesten.

Opvallend vind ik dat bij grootschalige nieuwbouwontwikkelingen in beide steden erg krampachtig wordt gedaan over het toevoegen van nieuwe (winkel)voorzieningen. Natuurlijk heeft de Nederlandse winkelmarkt een aantal uitdagingen als het gaat om leegstand en de hoeveelheid winkels die er zijn. De vraag die bij mij rijst is of het overschot binnen bestaande locaties automatisch moet leiden tot het krampachtig tegenhouden van nieuwe ontwikkelingen op plaatsen waar voldoende nieuwe vraag gecreëerd wordt. Als we denken aan de winkelmarktstructuur zoals we die in Nederland hebben, met veel buurt- en wijk voorzieningen, dan lijkt het mij niet meer dan logisch om ook bij grootschalige nieuwbouwprojecten te zorgen voor voldoende voorzieningen voor de nieuwe inwoners. Dit betekent niet dat ik pleit voor nieuwe megalomane ontwikkelingen, maar er moet ook gewaakt worden voor een situatie waarin nieuwbouwwijken een onvoldoende niveau aan voorzieningen hebben. Een scenario waarin homogene woonwijken gecreëerd worden ligt op de loer en op termijn zijn dat niet de wijken waar iedereen wil wonen. Een gemiddelde afstand van ca. 800 meter tot een supermarkt is nog acceptabel, maar er zijn al voorbeelden waarbij deze afstand bijna het dubbele is.

Ik hoop dat beleidsmakers, ontwikkelaars, beleggers en adviseurs het belang van (dagelijkse) voorzieningen onderschrijven en bij grootschalige woningbouwontwikkelingen rekening houden met de behoeften van de toekomstige inwoners. Net zoals bij de triatlon, waarbij ik door de kramp heen moest bijten, stel ik voor dat we dit ook gaan doen bij woningbouwontwikkelingen. Anders gaan we woonwijken ontwikkelen die over pakweg 10 à 20 jaar niet meer aantrekkelijk zijn voor de bewoners.

 

Dit is de zomercolumn van Michiel Boonen, voorzitter van de NRW commissie Kennis & Innovatie

Dit is de jury van het NRW Marketingfestival 2020

Het NRW Marketingcongres is ieder jaar weer een event waar met veel plezier naar wordt uitgekeken. Niet in de laatste plaats omdat tijdens dit event de NRW Marketing Award wordt uitgereikt. Dit jaar kan er helaas geen live congres plaatsvinden. Daarom staat de gehele maand november in het teken van de NRW Marketing Award: special … Lees verder

‘Durf te investeren in groei’

‘Als je een boodschap te vertellen hebt, moet je die niet klein houden, maar onder meer mensen verspreiden. Daarvoor is het nodig te investeren.’ Hans Geels, CEO van Dille & Kamille, schoof afgelopen woensdag aan bij het New Gen-ontbijt en deelde zijn visie op retail en de route die Dille & Kamille heeft afgelegd in … Lees verder

Van retail only naar multifunctioneel

De impact van de coronacrisis op de winkelsector is groot. Deze problemen moeten integraal worden benaderd. Om hier nieuwe oplossingen voor te kunnen vinden, is een omslag nodig – een die veel organisaties al aan het maken zijn. Want vaak liggen deze oplossingen buiten de retailsector. Ook NRW ziet de noodzaak van verandering en bevindt … Lees verder