Uniforme Definities winkeloppervlakten Retailagenda

Op 4 oktober is geïntroduceerd “Uniforme definities winkeloppervlakten Retailagenda”.

Hier heeft NRW aan bijgedragen. Om een eind te maken aan de verwarring rond de aanduiding van winkeloppervlakten heeft de Retailagenda voor collectief gebruik in de retail- en vastgoedsector uniforme definities opgesteld. In de winkel(vastgoed)markt zijn verschillende begrippen voor oppervlakten in omloop, zoals Bruto vloeroppervlak (BVO), Verhuurbare vloeroppervlak (VVO) en Winkelvloeroppervlak(WVO). In de praktijk leidt dit tot onduidelijke situaties, tot aan de Raad van State toe. In het kader van de Retailagenda heeft een werkgroep onder leiding van IVBN en NRW eenduidigheid in het gebruik van begrippen gebracht. De notitie met de definities zijn hier te downloaden. Een nadere omschrijving van de definities is hier te downloaden. De uiteenlopende gebruikers in de retail- en vastgoedsector worden aangespoord om deze richtlijn voortaan te hanteren.

Over de toekomst van NRW

Beste NRW-leden, 2020 begon voor NRW ‘normaal’. We hadden nooit kunnen bedenken welke lading dat woord zou krijgen. In januari kondigden we tijdens de ALV ons programma en de bestemming van onze studiereis aan. Na een mooie NewGen-ontbijtsessie met Gerard Groener over IKEA in januari en een geweldig Inzichten & Vergezichten-summit met Peter Hinsen als … Lees verder

Retailsector somber over eigen lot: binnen twee jaar verdwijnt 25 tot 30% van de non-food winkels

De impact van het coronavirus op retail non-food is groot. Net als het effect op winkelgebieden. In een grootschalige analyse onder consumenten, retailers, vastgoedeigenaren en gemeenten is gevraagd naar hun verwachtingen voor de toekomst. De betrokken stakeholders schetsen een somber beeld waarbij omzetten kelderen, veel winkels verdwijnen en de leegstand stijgt naar 19%. Winkels zijn … Lees verder

NRW in 2020: handreikingen, publicaties, webinars, hackathons en YouTube-series

Bovenstaande foto is gemaakt op 12 februari in het Drijvend Paviljoen in Rotterdam, tijdens onze laatste ‘reguliere’ bijeenkomst. Pre-corona dus. Een paar weken later was ineens alles anders. Onze New Gen Proptech bijeenkomst, de Expertsessie franchise, het Marketingcongres en meer; noodgedwongen moesten ze uit de agenda. Toch hebben we niet stilgezeten. Online organiseerden we bijvoorbeeld … Lees verder