Retail op maat

Retail op maat

 

Wat is het belangrijkste thema voor de retailsector in 2018? Waar moet NRW zich op richten om de leden het best van dienst te zijn? Een lastige keus, want er speelt zoveel. Uiteindelijk gaat het er om samen de juiste keuzes te maken. Keuzes die toekomstbestendig zijn, en daarmee duurzaam. Keuzes die leiden tot een succesvol ondernemingsklimaat voor de retailers en vastgoedpartijen en die leiden tot fijne winkelgebieden voor de consument.

“Een winkelgebied voor iedereen is een winkelgebied voor niemand”

Vanzelfsprekend is er geen pasklare oplossing. Er is geen antwoord “that fits all”. Regio voor regio, plaats voor plaats, gaat het om maatwerk. Geen confectie, maar tailer-made. Retail Bespoke. Dat is ook de reden dat we dit jaar gekozen hebben voor het thema Retail op maat. Juist om recht te doen aan alle verschillende situaties en vraagstukken, met elk hun bijbehorende mogelijke oplossingen. Lokale transitie en regionale afstemming is hierbij cruciaal.

“Wie onvervangbaar wil zijn, moet zich blijvend onderscheiden”

Coco Chanel zei het al; “Wie onvervangbaar wil zijn, moet zich blijvend onderscheiden.” Winkels waren decennialang een need to have. Nu worden winkels steeds meer een nice to have. Hier moeten we slim op in spelen door unieke winkelgebieden te maken. In combinatie met horeca, cultuur en voorzieningen. Gebieden met een sterke identiteit en eigen merkbelofte. Zo ontstaan er gebieden waar mensen van zullen blijven houden.

“Van transactie naar interactie”

Retail is diep verankerd in onze maatschappij. Onderwerpen zoals vergrijzing en verkleuring, en de sterke trek naar grote steden hebben direct effect op ons winkellandschap.

De winkelomgeving moet de retailers helpen om meer te zijn en te worden dan wederverkopers. Het moet een omgeving worden waar zij hun relatienetwerk kunnen opbouwen, versterken en onderhouden. Oftewel het moet een ‘Circle of Social Interaction’ worden. Deze ontwikkeling past bij de transitie naar een duurzame economie en samenleving.

“Schoon, heel, veilig en groen”

De mogelijke bijdrage van de winkelsector aan het Parijse Energieakkoord op het gebied van Duurzaamheid staat ook komend jaar hoog op de agenda. Maar ook het blijvende belang van de vergeten marketinginstrumenten ‘schoon, heel en veilig’ krijgen weer volop de aandacht. Zo maken we samen succesvolle, toekomstbestendige winkelgebieden.

“Kennisinspirator voor de winkelomgeving”

De NRW agenda voor 2018 staat weer vol met congressen, Awards, expertmeetings, projectbezoeken en studiereizen. Dat kan ook niet anders, met zo veel relevante onderwerpen. NRW is een ijzersterk platform waar de leden – meer dan ooit – hun kennis willen delen in het belang van de sector. Samen met onze commissies, het bestuur en het bureau wordt het programma verder uitgewerkt. Voor elk wat wils. Passend bij onze belofte dit jaar: Retail op maat.

 

Brigit Gerritse – directeur NRW

 

Thema 2020 – Inzichten & Vergezichten

“Voorspellen is moeilijk, vooral als het de toekomst betreft”. Dit inzicht leerde ik van Carlo van de Weijer op onze Researchbijeenkomst in februari. En vervolgens nam hij ons op zeer geestige manier mee in de mogelijke toekomst van zelfrijdende auto’s. Een goed verhaal – gebracht met humor – blijft heerlijk hangen. Betekeniseconomie En zo heb … Lees verder

Handreiking “Saneren Plancapaciteit” helpt overbodige winkelmeters te schrappen

De Retailagenda heeft op 28 november de handreiking “Saneren Plancapaciteit” gepresenteerd. De handreiking helpt partijen bij het inventariseren van de plancapaciteit voor detailhandel in bestemmingsplannen en geeft aan welke vervolgstappen kunnen worden genomen om tot saneren over te gaan.  Gemeenten spannen zich in om hun binnenstad of dorpskern aantrekkelijker en compacter en daarmee bij toekomstbestendig … Lees verder

Presentaties Green Retail Academy 2019

Green Retail Academy In de afgelopen jaren zijn wij op de hoogte gebracht en gehouden van de huidige/toekomstige wet- en regelgevingen tijden de “Green Retail reeks”. Zo ook afgelopen dinsdag 26 november tijdens Green Retail Academy, terug de schoolbanken in was het motto tijdens het congres op Wageningen University & Research. Wat zijn de laatste … Lees verder