Kracht van
Zwolle

Column Bart Stek | De kracht van Zwolle

Kracht van Zwolle

Van leuke regiostad naar stedentriplocatie à la Groningen, Maastricht en ‘s-Hertogenbosch

Waarom ontwikkelen binnensteden zich zoals ze ontwikkelen? Hoe komt het nou dat een binnenstad als die van Zwolle in de afgelopen jaren een positieve wending laat zien? Reden voor Q&A en JLL om samen, op basis van het ‘hardere’ retail vastgoed én wat ‘zachtere’ consumentenperspectief, de binnenstad van Zwolle te analyseren. Ik ben erg benieuwd naar de uitkomsten van deze combi-analyse. Tegelijkertijd vind ik het interessant om kort stil te staan bij Zwolle en haar binnenstad. Ik heb wel iets met Zwolle. Vanaf kleins af aan bezocht ik de stad vanwege familiebezoek, daarna vanuit professioneel oogpunt en nu door de aanwezigheid van ons Colliers regiokantoor in de binnenstad. Dit laatste maakt dat ik regelmatig de ‘nieuwe’ situatie in me kan opnemen.

Het valt mij steeds meer op dat de binnenstad van Zwolle aan een ware ‘retail revival’ bezig is. Dit gevoel wordt ook bevestigd door harde data. De cijfers liegen er niet om: Zwolle trok in 2016 maar liefst 10% meer toeristische bezoekers dan het jaar ervoor. Daarmee overtrof ze steden als ’s-Hertogenbosch en Maastricht en kwam het aantal toeristische bezoekers in 2016 uit op net geen 1,3 miljoen (bron NBTC).

Succesfactoren

Wat is er dan allemaal gebeurd in Zwolle? Zo uit het hoofd eigenlijk best wel veel. Denk aan de pareltjes in het centrum als museum de Fundatie en Waanders in de Broeren. Daarbij komen nog het Katwolderplein (o.a. bioscoop) met de verbinding over het water naar de Melkmarkt, de Primark ontwikkeling en Zara in de oude bibliotheek. Recentelijk is daar natuurlijk Hudson’s Bay bijgekomen in het Broerenkwartier. Zelfs dit mindere deel van de binnenstad vecht terug, met de komst van nieuwe retailconcepten in ’t Eiland (o.a. Bever) en de upgrade van de Weeshuispassage.

Ik ben van mening dat het succes van binnensteden als Zwolle, altijd afhankelijk is van de combinatie van veel verschillende factoren. Doorslaggevend daarbij is de betrokkenheid van alle stakeholders. Het gaat om vertrouwen én samenwerken! Dit zorgt ervoor dat partijen durven te investeren in het vastgoed, de openbare ruimte, noodzakelijke voorzieningen als parkeren en marketing & communicatie. Ik geloof in de kracht van functiemenging, intensivering van ruimtegebruik in combinatie met personalisatie, events en experience. Op deze punten heeft Zwolle enorme progressie geboekt, waardoor een vliegwiel op gang lijkt te zijn gekomen dat de basis legt voor een verdere ontwikkeling van het centrum.

Zwolle is dus hard op weg om haar onbenutte potentieel aan te boren. Daarmee verandert de binnenstad met een overzichtelijk knus karakter, diverse dwaalmilieus, mooie historische panden, verblijfsplekken aan het water, goede bereikbaarheid, hoge diversiteit met een breed cultureel en recreatief winkelaanbod, van leuke regiostad naar een volwaardige stedentriplocatie in Nederland. Dit biedt naar mijn mening kansen voor een nog betere kwaliteit en diversiteit aan horeca, hotels & leisure en publieke functies in combinatie met wonen in de binnenstad.

Zwolle haal er uit wat er in zit!

 

Door Bart Stek – Head of Research & Consultancy, Colliers International en lid van NRW Commissie Kennis & Innovatie.

Op donderdag 15 februari is het NRW Retail Kennis & Innovatie Summit 2018, hierbij het programma en de uitnodiging.

Wil je hierbij aanwezig zijn? Aanmelden kan eenvoudig via deze link. Gratis voor NRW leden en het gebruik van wildcards. Ben je geen lid van NRW maar wil je graag aanwezig zijn bij deze eerste NRW Retail Kennis & Innovatie Summit? Meld je dan aan als gast.

Dit is de jury van het NRW Marketingfestival 2020

Het NRW Marketingcongres is ieder jaar weer een event waar met veel plezier naar wordt uitgekeken. Niet in de laatste plaats omdat tijdens dit event de NRW Marketing Award wordt uitgereikt. Dit jaar kan er helaas geen live congres plaatsvinden. Daarom staat de gehele maand november in het teken van de NRW Marketing Award: special … Lees verder

‘Durf te investeren in groei’

‘Als je een boodschap te vertellen hebt, moet je die niet klein houden, maar onder meer mensen verspreiden. Daarvoor is het nodig te investeren.’ Hans Geels, CEO van Dille & Kamille, schoof afgelopen woensdag aan bij het New Gen-ontbijt en deelde zijn visie op retail en de route die Dille & Kamille heeft afgelegd in … Lees verder

Van retail only naar multifunctioneel

De impact van de coronacrisis op de winkelsector is groot. Deze problemen moeten integraal worden benaderd. Om hier nieuwe oplossingen voor te kunnen vinden, is een omslag nodig – een die veel organisaties al aan het maken zijn. Want vaak liggen deze oplossingen buiten de retailsector. Ook NRW ziet de noodzaak van verandering en bevindt … Lees verder