Blijf investeren in je (stenen) winkel!

Is de toekomst echt zo dramatisch voor de winkels als sommige doemdenkers ons willen doen laten geloven? Zal internet leiden tot 30 tot 50% minder winkelvoorraad? Komen complete binnensteden leeg te staan? Zeker niet. De toekomst voor fysieke winkels is zelfs bijzonder zonnig. Lees er alles over in deze column van Hans van Tellingen.

Ja, het is helder: de winkelmarkt is dynamisch. Er verdwijnen winkels. En zelfs complete formules en branches. Maar er komen ook nieuwe winkels, formules en branches bij. En op sommige plekken is juist sprake van uitbreidingsruimte.

Daarbij hebben sommige winkelformules (zoals de Primark, de Action of een ZARA) een gigantisch positief effect op de passantenstromen en omzet in de omgeving. En is verder aangetoond dat goed, makkelijk (en het liefst gratis) parkeren leidt tot meer winkelbezoek en een hogere winkelomzet.

Er is een landschap ontstaan van ‘winnaars en verliezers’. Grote binnensteden zijn winnaars, net als grote regionale winkelgebieden met een dominante eigenaar. Ook de grotere wijkwinkelcentra zijn winnaar.

Leegstand is er zeker. Maar deze is slechts zeer gering in de sterke winkelgebieden. Leegstand vind je met name in krimpgebieden. In de periferie. Vooral als daar in de afgelopen 10 tot 20 jaar wat al te kwistig met nieuwe winkelmeters is gestrooid. Maar grosso modo neemt de leegstand weer fors af de laatste twee jaar (zie ook https://retailtrends.nl/item/50609/winkelleegstand-is-geen-nationaal-probleem-en-neemt-sterk-af-de-feiten). Ook vaak in de ‘mindere’ winkelgebieden.

Maar is leegstand te wijten aan internet? Nee dus. Vrijwel niet. Krimp, vergrijzing, ‘suffe Nederlandse winkelketens (zoals de V&D)’ en de economische crisis zijn de belangrijkste oorzaken voor leegstand. ‘Internet’ is maar zijdelings een oorzaak. En dat geldt dan alleen maar voor een paar branches. Zoals reisbureaus. En videotheken.

Het aandeel in de retailbestedingen via ‘internet’ is 7%. 93% wordt dus in de fysieke winkel besteed. Bij supermarkten is het online-aandeel zelfs helemaal gering. Minder dan 2%. Internet is een kans. Geen bedreiging. En is meer een hulpmiddel om klanten naar de fysieke winkel te halen dan een doel op zich.

Webrooming (op internet browsen en dan in de winkel kopen) is groter dan showrooming (het tegenovergestelde). En daarnaast zullen voormalige pure players (zoals CoolBlue en Amazon) zich steeds vaker laten zien in de winkelstraat. Webshops kunnen namelijk (vrijwel) geen winst maken. Het is goedkoper (zelfs met betaling van een huurprijs) om 10.000 mensen in de winkel iets te laten kopen dan om 10.000 pakketjes thuis te bezorgen. In de echte winkel wordt ook veel vaker een langere kassabon gegeneerd. Een webshop heeft vaak een korte kassabon. Een webshop draagt vrijwel nooit bij aan de winst. Ook niet bij fysieke aanbieders die een –op zich- succesvolle webshop hebben (zoals Zara en H&M).

Een webshop kan echter wel bijdragen aan een grotere klantenkring. En kan dus indirect meer klanten en winst opleveren. Maar is zelf zelden of nooit een winstmaker. Ketens als Primark en Action hebben zelfs geen webshop. En dit zijn uiterst succesvolle bedrijven die grote winsten creëren.

Ik durf de voorspelling aan dat de totale winkelvoorraad de komende tien jaar niet zal slinken. Of, vooruit, misschien hooguit met een paar procentjes. ‘The end of retail is overrated’. Shoppen zit in onze genen. Winkels vormen de drijvende kracht van binnensteden. Winkelgebieden zijn dé ontmoetingsplek bij uitstek. En zullen altijd blijven bestaan.

Winkels, op sterke locaties, kunnen nog steeds een aantrekkelijke belegging zijn. En alleen met een fysieke winkel kun je winst maken. Met een webwinkel lukt dat eenvoudigweg niet.

________________________

Drs. Hans P. van Tellingen is algemeen directeur van winkelcentrumonderzoeker Strabo bv. www.strabo.nl. Hij is hoofdauteur van #WatNouEindeVanWinkels (juni 2016). In het najaar van 2018 volgt het tweede boek. Reacties: vantellingen@strabo.nl / 020-6260817 / Twitter @hansvantelling

Terugblik very special edition studiereis 2020

Niet naar Frankrijk, en uiteindelijk ook niet naar Aviodrome. Last-minute boekten we onze studiereis reis om naar een online reis met bijna 40 deelnemers. Mokerslag voor het Nederlandse toerisme Thijs de Groot, programmamanager Destination Development bij NBTC liet zien hoe corona het Nederlandse toerisme hard raakt. We verwachtten begin dit jaar 21 miljoen buitenlandse bezoekers … Lees verder

In deze situatie moet je heel dicht op je klant gaan zitten, ze letterlijk naar binnen halen’

Gertjan Slob – directeur Onderzoek bij Locatus en voorzitter van de NRW-commissie Kennis & Innovatie – gaf NRW-leden tijdens een webinar antwoord op hun vragen over de Corona Impact & Recovery Index die Locatus half september publiceerde. Heb je het webinar gemist of wil je de antwoorden nog eens teruglezen? Hieronder vind je de Q&A. … Lees verder

Dit is de jury van het NRW Marketingfestival 2020

Het NRW Marketingcongres is ieder jaar weer een event waar met veel plezier naar wordt uitgekeken. Niet in de laatste plaats omdat tijdens dit event de NRW Marketing Award wordt uitgereikt. Dit jaar kan er helaas geen live congres plaatsvinden. Daarom staat de gehele maand november in het teken van de NRW Marketing Award: special … Lees verder