Klaar voor de volgende stap?

Nederland is een van de meest transparante vastgoedmarkten ter wereld. Als het op de retailmarkt aankomt zijn we echter nog behoorlijk amateuristisch bezig en kunnen we veel leren van de hoeveelheid informatie die er in andere landen beschikbaar is.

Een van de belangrijkste vragen die (inter)nationale retailers en retailbeleggers met grote regelmaat stellen is: ‘hoeveel omzet kan ik hier draaien / wordt hier gedraaid?’

Een terechte vraag voor een retailer die een flinke investering moet doen in zijn winkel en een langjarig contract aangaat. Beleggers willen juist het risico van een potentiële belegging inschatten. Internationaal worden omzetten van retailers veelal gedeeld met de eigenaar van het vastgoed, die daardoor een goed sturingselement in handen heeft om een winkelcentrum of winkelgebied te optimaliseren. In Nederland blijven op dit punt hopeloos achter de feiten aan lopen. Hoewel niet iedereen op korte termijn profiteert van de transparantie als retailers omzetten delen, heeft op lange termijn nagenoeg iedereen er profijt van.

Voor iedereen die meer transparantie nastreeft op het gebied van omzetten is dit dan ook direct een oproep. Laten we onze winkelgebieden verbeteren en discussies over de performance van retailers en winkelgebieden voorkomen door te start met het delen van omzetgegevens!


Michiel Boonen is Associate Director – Research Advisory bij JLL en voorzitter van de NRW Commissie Kennis & Innovatie

Dit is de jury van het NRW Marketingfestival 2020

Het NRW Marketingcongres is ieder jaar weer een event waar met veel plezier naar wordt uitgekeken. Niet in de laatste plaats omdat tijdens dit event de NRW Marketing Award wordt uitgereikt. Dit jaar kan er helaas geen live congres plaatsvinden. Daarom staat de gehele maand november in het teken van de NRW Marketing Award: special … Lees verder

‘Durf te investeren in groei’

‘Als je een boodschap te vertellen hebt, moet je die niet klein houden, maar onder meer mensen verspreiden. Daarvoor is het nodig te investeren.’ Hans Geels, CEO van Dille & Kamille, schoof afgelopen woensdag aan bij het New Gen-ontbijt en deelde zijn visie op retail en de route die Dille & Kamille heeft afgelegd in … Lees verder

Van retail only naar multifunctioneel

De impact van de coronacrisis op de winkelsector is groot. Deze problemen moeten integraal worden benaderd. Om hier nieuwe oplossingen voor te kunnen vinden, is een omslag nodig – een die veel organisaties al aan het maken zijn. Want vaak liggen deze oplossingen buiten de retailsector. Ook NRW ziet de noodzaak van verandering en bevindt … Lees verder