De kracht van Concepting

Hoe zorg je ervoor dat locaties aantrekkelijk worden voor huidige én toekomstige consumenten? En hoe doe je dit dusdanig dat er in het ontwikkelproces geen tijd- en geld wordt verspild?

 Concepting, het toverwoord van nu, gaat hierbij helpen. Maar wat is concepting precies? En waarom is concepting juist bij de ontwikkeling van bijvoorbeeld retail vastgoed zo waardevol? Lot Frijling, oprichter van Yellow Concepts en docent Concepting aan de Academy for Creative Industries geeft een snelcursus.

Ieder project begint met een visie: wat wil je bereiken, waarom en voor wie. Welke behoeftes zijn er? Of welke behoeftes wil je creëren? Concepting is een methode waarbij de visie concreet wordt vertaald naar een overkoepelende kapstok; het concept. Een sterk concept is onderscheidend en speelt in op de bewuste maar ook onbewuste behoeftes van consumenten. De visie wordt hierdoor direct tastbaar en voelbaar voor alle betrokkenen in het traject.

Een inspirerend voorbeeld is het ‘Hygge’-concept voor het dakterras van het Salling winkelcentrum Aarhus, Denemarken. Hygge is Deens voor gezelligheid en legde de basis voor het ontwerp – en daarmee de winkelbeleving. Ook het gekozen concept voor Destination Westfield in 2028, te weten ‘a hyper-connected micro-city’ geeft richting aan het ontwikkeltraject. Goede concepten zoals deze zijn niet zomaar te kopiëren: ze zijn gebonden aan het DNA van zowel de bezoekers als de specifieke locatie.

Concepting vindt plaats – in tegenstelling tot marketing – voorafgaand aan de ontwerpopgave richting de architect. Door eerst als opdrachtgever zorgvuldig aan de conceptfase te werken wordt de ontwerpopgave helder. Vanuit Yellow Concepts werken we met het 5G-concepting model: vijf fasen van idee naar realisatie. Het is een sturingsmechanisme waaraan iedere stap in het ontwerpproces kritisch kan worden getoetst. Discussies over ‘mooi of niet mooi’ zijn hiermee van de baan. Hierdoor gaat ontwikkelen significant sneller en levert kostenbesparing op voor de opdrachtgever.

Natuurlijk, concepting is niet altijd eenvoudig. Om verwachtingen te overtreffen vergt het keuzes maken en lef tonen. Het is de eerste en moeilijkste, maar ook waardevolste fase van het ontwikkeltraject. Echter, in deze tijd waarin consumenten steeds veeleisender worden (ze hebben immers genoeg keuzemogelijkheden) is het hebben van een sterk concept een pure noodzaak en inmiddels een belangrijke vereiste voor een succesvol eindresultaat.

______________________________________________________________________________

Lot Frijling is Founder & owner of YELLOW CONCEPTS en docent Concepting aan de Academy for Creative Industries http://www.yellowconcepts.com/.

 

Thema 2020 – Inzichten & Vergezichten

“Voorspellen is moeilijk, vooral als het de toekomst betreft”. Dit inzicht leerde ik van Carlo van de Weijer op onze Researchbijeenkomst in februari. En vervolgens nam hij ons op zeer geestige manier mee in de mogelijke toekomst van zelfrijdende auto’s. Een goed verhaal – gebracht met humor – blijft heerlijk hangen. Betekeniseconomie En zo heb … Lees verder

Handreiking “Saneren Plancapaciteit” helpt overbodige winkelmeters te schrappen

De Retailagenda heeft op 28 november de handreiking “Saneren Plancapaciteit” gepresenteerd. De handreiking helpt partijen bij het inventariseren van de plancapaciteit voor detailhandel in bestemmingsplannen en geeft aan welke vervolgstappen kunnen worden genomen om tot saneren over te gaan.  Gemeenten spannen zich in om hun binnenstad of dorpskern aantrekkelijker en compacter en daarmee bij toekomstbestendig … Lees verder

Presentaties Green Retail Academy 2019

Green Retail Academy In de afgelopen jaren zijn wij op de hoogte gebracht en gehouden van de huidige/toekomstige wet- en regelgevingen tijden de “Green Retail reeks”. Zo ook afgelopen dinsdag 26 november tijdens Green Retail Academy, terug de schoolbanken in was het motto tijdens het congres op Wageningen University & Research. Wat zijn de laatste … Lees verder