De kracht van Concepting
Hoe zorg je ervoor dat locaties aantrekkelijk worden voor huidige én toekomstige consumenten? En hoe doe je dit dusdanig dat er in het ontwikkelproces geen tijd- en geld wordt verspild?
Concepting, het toverwoord van nu, gaat hierbij helpen. Maar wat is concepting precies? En waarom is concepting juist bij de ontwikkeling van bijvoorbeeld retail vastgoed zo waardevol? Lot Frijling, oprichter van Yellow Concepts en docent Concepting aan de Academy for Creative Industries geeft een snelcursus.
Ieder project begint met een visie: wat wil je bereiken, waarom en voor wie. Welke behoeftes zijn er? Of welke behoeftes wil je creëren? Concepting is een methode waarbij de visie concreet wordt vertaald naar een overkoepelende kapstok; het concept. Een sterk concept is onderscheidend en speelt in op de bewuste maar ook onbewuste behoeftes van consumenten. De visie wordt hierdoor direct tastbaar en voelbaar voor alle betrokkenen in het traject.
Een inspirerend voorbeeld is het ‘Hygge’-concept voor het dakterras van het Salling winkelcentrum Aarhus, Denemarken. Hygge is Deens voor gezelligheid en legde de basis voor het ontwerp – en daarmee de winkelbeleving. Ook het gekozen concept voor Destination Westfield in 2028, te weten ‘a hyper-connected micro-city’ geeft richting aan het ontwikkeltraject. Goede concepten zoals deze zijn niet zomaar te kopiëren: ze zijn gebonden aan het DNA van zowel de bezoekers als de specifieke locatie.
Concepting vindt plaats – in tegenstelling tot marketing – voorafgaand aan de ontwerpopgave richting de architect. Door eerst als opdrachtgever zorgvuldig aan de conceptfase te werken wordt de ontwerpopgave helder. Vanuit Yellow Concepts werken we met het 5G-concepting model: vijf fasen van idee naar realisatie. Het is een sturingsmechanisme waaraan iedere stap in het ontwerpproces kritisch kan worden getoetst. Discussies over ‘mooi of niet mooi’ zijn hiermee van de baan. Hierdoor gaat ontwikkelen significant sneller en levert kostenbesparing op voor de opdrachtgever.
Natuurlijk, concepting is niet altijd eenvoudig. Om verwachtingen te overtreffen vergt het keuzes maken en lef tonen. Het is de eerste en moeilijkste, maar ook waardevolste fase van het ontwikkeltraject. Echter, in deze tijd waarin consumenten steeds veeleisender worden (ze hebben immers genoeg keuzemogelijkheden) is het hebben van een sterk concept een pure noodzaak en inmiddels een belangrijke vereiste voor een succesvol eindresultaat.
______________________________________________________________________________
Lot Frijling is Founder & owner of YELLOW CONCEPTS en docent Concepting aan de Academy for Creative Industries http://www.yellowconcepts.com/.