De kracht van Concepting

Hoe zorg je ervoor dat locaties aantrekkelijk worden voor huidige én toekomstige consumenten? En hoe doe je dit dusdanig dat er in het ontwikkelproces geen tijd- en geld wordt verspild?

 Concepting, het toverwoord van nu, gaat hierbij helpen. Maar wat is concepting precies? En waarom is concepting juist bij de ontwikkeling van bijvoorbeeld retail vastgoed zo waardevol? Lot Frijling, oprichter van Yellow Concepts en docent Concepting aan de Academy for Creative Industries geeft een snelcursus.

Ieder project begint met een visie: wat wil je bereiken, waarom en voor wie. Welke behoeftes zijn er? Of welke behoeftes wil je creëren? Concepting is een methode waarbij de visie concreet wordt vertaald naar een overkoepelende kapstok; het concept. Een sterk concept is onderscheidend en speelt in op de bewuste maar ook onbewuste behoeftes van consumenten. De visie wordt hierdoor direct tastbaar en voelbaar voor alle betrokkenen in het traject.

Een inspirerend voorbeeld is het ‘Hygge’-concept voor het dakterras van het Salling winkelcentrum Aarhus, Denemarken. Hygge is Deens voor gezelligheid en legde de basis voor het ontwerp – en daarmee de winkelbeleving. Ook het gekozen concept voor Destination Westfield in 2028, te weten ‘a hyper-connected micro-city’ geeft richting aan het ontwikkeltraject. Goede concepten zoals deze zijn niet zomaar te kopiëren: ze zijn gebonden aan het DNA van zowel de bezoekers als de specifieke locatie.

Concepting vindt plaats – in tegenstelling tot marketing – voorafgaand aan de ontwerpopgave richting de architect. Door eerst als opdrachtgever zorgvuldig aan de conceptfase te werken wordt de ontwerpopgave helder. Vanuit Yellow Concepts werken we met het 5G-concepting model: vijf fasen van idee naar realisatie. Het is een sturingsmechanisme waaraan iedere stap in het ontwerpproces kritisch kan worden getoetst. Discussies over ‘mooi of niet mooi’ zijn hiermee van de baan. Hierdoor gaat ontwikkelen significant sneller en levert kostenbesparing op voor de opdrachtgever.

Natuurlijk, concepting is niet altijd eenvoudig. Om verwachtingen te overtreffen vergt het keuzes maken en lef tonen. Het is de eerste en moeilijkste, maar ook waardevolste fase van het ontwikkeltraject. Echter, in deze tijd waarin consumenten steeds veeleisender worden (ze hebben immers genoeg keuzemogelijkheden) is het hebben van een sterk concept een pure noodzaak en inmiddels een belangrijke vereiste voor een succesvol eindresultaat.

______________________________________________________________________________

Lot Frijling is Founder & owner of YELLOW CONCEPTS en docent Concepting aan de Academy for Creative Industries http://www.yellowconcepts.com/.

 

NRW Awards worden uitgesteld

Het is onvermijdelijk. Zowel de uitreiking van de NRW Marketing Awards als de NRW Jaarprijs moet worden uitgesteld. Tony Wijntuin (juryvoorzitter): “Voor de NRW Marketing Award is het selectietraject in februari en maart gestart. Op basis van de inzendingen heeft de jury al een selectie kunnen maken van de nominaties. Toch hebben we het jurytraject … Lees verder

Samen in gesprek over plannen en toekomst van NRW

Beste NRW’ers, De impact van de coronacrisis en bijbehorende maatregelen op ons land en op onze sector is enorm. Alles lijkt of is ineens anders en zekerheden, prognoses en toekomstperspectieven verschuiven van dag tot dag. Dat geldt voor jullie (ons) allemaal, en dat geldt ook voor NRW als vereniging. Zoals we via de verschillende kanalen … Lees verder

Gemeenten vrezen leegstand door corona

Een groot deel van de Nederlandse gemeenten verwacht door de coronacrisis een toename van faillissementen in retail en horeca. 85% van de gemeenten verwacht een toename van faillissementen in retail. Voor horeca is dat 70%. Gemeenten zien oplossingsrichtingen in onder meer lokaal samenwerken en uitbouwen van lokale (online) platforms. Dat blijkt uit onderzoek door Stec … Lees verder