Juryrapport WINNAAR NRW Jaarprijs 2018 – Catharinasteeg Leiden

De jury heeft grote waardering voor het teruggeven van deze historische
locatie aan de inwoners en bezoekers van Leiden. De ontwikkeling
van dit stuk stad, met een uitstekende mix van grote en kleine winkelunits,
woningen en horeca, is zeer geslaagd. Met de ontwikkeling wordt
goed ingespeeld op de trend waarin een compact kernwinkelgebied logisch
onderdeel is van de stad als een geheel van verschillende functies, bezoek- en
verblijfsdoelen. De sleutelfunctie van de Catharinasteeg voor het gewenste
winkelrondje, maar ook de brugfunctie tussen het A1-winkelmilieu en het achter
de Breestraat gelegen ‘snuffelmilieu’ zijn wezenlijk voor het welslagen.

Met dit project is niet altijd de makkelijkste weg bewandeld. Zichtbaar is het lef
om historisch Leiden met het moderne stadsleven te verbinden. De atypische,
aantrekkelijke winkelunit van H&M laat dit mooi zien, evenals de winkel annex
café-restaurant van Via Mio naast de lokale ondernemers. Er is een hoogwaardig
gebied ontstaan, zoals een retailontwikkeling hoort te bereiken.

Een integrale gebiedsontwikkeling als de Catharinasteeg vormt een geslaagd
voorbeeld voor de sector. Een pronkstuk waarin een logisch winkelrondje is
gecreëerd en tegelijkertijd een stuk binnenstad tot nieuw leven is gewekt
met aantrekkelijke winkels, horeca en binnenstadswoningen, een heerlijke
binnentuin met terras en integratie met de stadsgehoorzaal. De liefde voor
het monumentale vastgoed is overal zichtbaar in het project, zowel door de
toepassing van historisch verantwoorde kleurenschema’s als door inpassing van
monumentale elementen tot in de winkels. Gloednieuw, maar alsof het er altijd
al is geweest. De Catharinasteeg is een zeer duurzaam en toekomstbestendig
voorbeeld voor de sector en daarmee een terechte winnaar.

Dit is de jury van het NRW Marketingfestival 2020

Het NRW Marketingcongres is ieder jaar weer een event waar met veel plezier naar wordt uitgekeken. Niet in de laatste plaats omdat tijdens dit event de NRW Marketing Award wordt uitgereikt. Dit jaar kan er helaas geen live congres plaatsvinden. Daarom staat de gehele maand november in het teken van de NRW Marketing Award: special … Lees verder

‘Durf te investeren in groei’

‘Als je een boodschap te vertellen hebt, moet je die niet klein houden, maar onder meer mensen verspreiden. Daarvoor is het nodig te investeren.’ Hans Geels, CEO van Dille & Kamille, schoof afgelopen woensdag aan bij het New Gen-ontbijt en deelde zijn visie op retail en de route die Dille & Kamille heeft afgelegd in … Lees verder

Van retail only naar multifunctioneel

De impact van de coronacrisis op de winkelsector is groot. Deze problemen moeten integraal worden benaderd. Om hier nieuwe oplossingen voor te kunnen vinden, is een omslag nodig – een die veel organisaties al aan het maken zijn. Want vaak liggen deze oplossingen buiten de retailsector. Ook NRW ziet de noodzaak van verandering en bevindt … Lees verder