Juryrapport WINNAAR NRW Jaarprijs 2018 – Catharinasteeg Leiden

De jury heeft grote waardering voor het teruggeven van deze historische
locatie aan de inwoners en bezoekers van Leiden. De ontwikkeling
van dit stuk stad, met een uitstekende mix van grote en kleine winkelunits,
woningen en horeca, is zeer geslaagd. Met de ontwikkeling wordt
goed ingespeeld op de trend waarin een compact kernwinkelgebied logisch
onderdeel is van de stad als een geheel van verschillende functies, bezoek- en
verblijfsdoelen. De sleutelfunctie van de Catharinasteeg voor het gewenste
winkelrondje, maar ook de brugfunctie tussen het A1-winkelmilieu en het achter
de Breestraat gelegen ‘snuffelmilieu’ zijn wezenlijk voor het welslagen.

Met dit project is niet altijd de makkelijkste weg bewandeld. Zichtbaar is het lef
om historisch Leiden met het moderne stadsleven te verbinden. De atypische,
aantrekkelijke winkelunit van H&M laat dit mooi zien, evenals de winkel annex
café-restaurant van Via Mio naast de lokale ondernemers. Er is een hoogwaardig
gebied ontstaan, zoals een retailontwikkeling hoort te bereiken.

Een integrale gebiedsontwikkeling als de Catharinasteeg vormt een geslaagd
voorbeeld voor de sector. Een pronkstuk waarin een logisch winkelrondje is
gecreëerd en tegelijkertijd een stuk binnenstad tot nieuw leven is gewekt
met aantrekkelijke winkels, horeca en binnenstadswoningen, een heerlijke
binnentuin met terras en integratie met de stadsgehoorzaal. De liefde voor
het monumentale vastgoed is overal zichtbaar in het project, zowel door de
toepassing van historisch verantwoorde kleurenschema’s als door inpassing van
monumentale elementen tot in de winkels. Gloednieuw, maar alsof het er altijd
al is geweest. De Catharinasteeg is een zeer duurzaam en toekomstbestendig
voorbeeld voor de sector en daarmee een terechte winnaar.

NRW Awards worden uitgesteld

Het is onvermijdelijk. Zowel de uitreiking van de NRW Marketing Awards als de NRW Jaarprijs moet worden uitgesteld. Tony Wijntuin (juryvoorzitter): “Voor de NRW Marketing Award is het selectietraject in februari en maart gestart. Op basis van de inzendingen heeft de jury al een selectie kunnen maken van de nominaties. Toch hebben we het jurytraject … Lees verder

Samen in gesprek over plannen en toekomst van NRW

Beste NRW’ers, De impact van de coronacrisis en bijbehorende maatregelen op ons land en op onze sector is enorm. Alles lijkt of is ineens anders en zekerheden, prognoses en toekomstperspectieven verschuiven van dag tot dag. Dat geldt voor jullie (ons) allemaal, en dat geldt ook voor NRW als vereniging. Zoals we via de verschillende kanalen … Lees verder

Gemeenten vrezen leegstand door corona

Een groot deel van de Nederlandse gemeenten verwacht door de coronacrisis een toename van faillissementen in retail en horeca. 85% van de gemeenten verwacht een toename van faillissementen in retail. Voor horeca is dat 70%. Gemeenten zien oplossingsrichtingen in onder meer lokaal samenwerken en uitbouwen van lokale (online) platforms. Dat blijkt uit onderzoek door Stec … Lees verder