NRW Kennis & Innovatie Award jurylid – Rob Muetstege

Wat is er nou mooier dan onderzoeker te zijn in het huidige tijdgewricht?

Natuurlijk, ook in het verleden hebben we elkaar in winkel(vastgoed)land de tent uitgevochten -en een hele congresmarkt van brood voorzien- over onderwerpen zoals de impact van het betaald parkeren, het verruimde PDV/GDV-beleid, het ongebreideld toevoegen van vierkante meters, de komst van FOC’s en dergelijke, maar dat valt toch echt in het niet bij de ontwikkelingen in het laatste decennium.

Je zult non-food retailer zijn in een markt die sinds 2009 fors is gekrompen, terwijl de marge daalde onder invloed van budgetdruk bij de consument en toetreding van nieuwe spelers als Primark en Action en er toch ook nog fors geïnvesteerd diende te worden in het nieuwe online verkoopkanaal … M.a.w. balanceren op een evenwichtsbalk werd in de afgelopen tien jaar noodgedwongen tot kunst verheven.

En ja, veel non-foodretailers zijn van die balk gevallen en heel veel non-foodretailers hebben nog altijd grote moeite om het nieuwe evenwicht te vinden en zich aan te passen aan de nieuwe werkelijkheid, waarin zij hun “stenen” winkelbestand grondig zullen moeten doorlichten en veelal ook aanpassen.

Zonder enige twijfel zal de continue druk op de vloerproductiviteit tot soms rigoureuze keuzes bij non-foodretailers leiden, waarin in algemene zin een teneur van minder en kleinere winkels onvermijdelijk is. En uiteraard heeft dat consequenties voor de winkelvastgoedmarkt.

Binnen die context is het initiatief van het NRW om haar scriptieprijs te upgraden naar een Kennis & Innovatie Award met een duidelijk bredere doelgroep dan alleen WO-studenten, een fantastisch initiatief. Wij retailers zullen alle ‘fact based’ handvaten en innoverende inzichten harder dan ooit nodig hebben om echt gefundeerdere strategische keuzes te kunnen maken m.b.t. onze bestaande winkelportfolio. Mooi dat ik binnen dat NRW-initiatief mag participeren. Ik zie uit naar de resultaten!


Rob Muetstege, Head of Location Analysis and Strategy at HEMA

Dit is de jury van het NRW Marketingfestival 2020

Het NRW Marketingcongres is ieder jaar weer een event waar met veel plezier naar wordt uitgekeken. Niet in de laatste plaats omdat tijdens dit event de NRW Marketing Award wordt uitgereikt. Dit jaar kan er helaas geen live congres plaatsvinden. Daarom staat de gehele maand november in het teken van de NRW Marketing Award: special … Lees verder

‘Durf te investeren in groei’

‘Als je een boodschap te vertellen hebt, moet je die niet klein houden, maar onder meer mensen verspreiden. Daarvoor is het nodig te investeren.’ Hans Geels, CEO van Dille & Kamille, schoof afgelopen woensdag aan bij het New Gen-ontbijt en deelde zijn visie op retail en de route die Dille & Kamille heeft afgelegd in … Lees verder

Van retail only naar multifunctioneel

De impact van de coronacrisis op de winkelsector is groot. Deze problemen moeten integraal worden benaderd. Om hier nieuwe oplossingen voor te kunnen vinden, is een omslag nodig – een die veel organisaties al aan het maken zijn. Want vaak liggen deze oplossingen buiten de retailsector. Ook NRW ziet de noodzaak van verandering en bevindt … Lees verder