NRW Kennis & Innovatie Award jurylid – Rob Muetstege

Wat is er nou mooier dan onderzoeker te zijn in het huidige tijdgewricht?

Natuurlijk, ook in het verleden hebben we elkaar in winkel(vastgoed)land de tent uitgevochten -en een hele congresmarkt van brood voorzien- over onderwerpen zoals de impact van het betaald parkeren, het verruimde PDV/GDV-beleid, het ongebreideld toevoegen van vierkante meters, de komst van FOC’s en dergelijke, maar dat valt toch echt in het niet bij de ontwikkelingen in het laatste decennium.

Je zult non-food retailer zijn in een markt die sinds 2009 fors is gekrompen, terwijl de marge daalde onder invloed van budgetdruk bij de consument en toetreding van nieuwe spelers als Primark en Action en er toch ook nog fors geïnvesteerd diende te worden in het nieuwe online verkoopkanaal … M.a.w. balanceren op een evenwichtsbalk werd in de afgelopen tien jaar noodgedwongen tot kunst verheven.

En ja, veel non-foodretailers zijn van die balk gevallen en heel veel non-foodretailers hebben nog altijd grote moeite om het nieuwe evenwicht te vinden en zich aan te passen aan de nieuwe werkelijkheid, waarin zij hun “stenen” winkelbestand grondig zullen moeten doorlichten en veelal ook aanpassen.

Zonder enige twijfel zal de continue druk op de vloerproductiviteit tot soms rigoureuze keuzes bij non-foodretailers leiden, waarin in algemene zin een teneur van minder en kleinere winkels onvermijdelijk is. En uiteraard heeft dat consequenties voor de winkelvastgoedmarkt.

Binnen die context is het initiatief van het NRW om haar scriptieprijs te upgraden naar een Kennis & Innovatie Award met een duidelijk bredere doelgroep dan alleen WO-studenten, een fantastisch initiatief. Wij retailers zullen alle ‘fact based’ handvaten en innoverende inzichten harder dan ooit nodig hebben om echt gefundeerdere strategische keuzes te kunnen maken m.b.t. onze bestaande winkelportfolio. Mooi dat ik binnen dat NRW-initiatief mag participeren. Ik zie uit naar de resultaten!


Rob Muetstege, Head of Location Analysis and Strategy at HEMA

NRW Awards worden uitgesteld

Het is onvermijdelijk. Zowel de uitreiking van de NRW Marketing Awards als de NRW Jaarprijs moet worden uitgesteld. Tony Wijntuin (juryvoorzitter): “Voor de NRW Marketing Award is het selectietraject in februari en maart gestart. Op basis van de inzendingen heeft de jury al een selectie kunnen maken van de nominaties. Toch hebben we het jurytraject … Lees verder

Samen in gesprek over plannen en toekomst van NRW

Beste NRW’ers, De impact van de coronacrisis en bijbehorende maatregelen op ons land en op onze sector is enorm. Alles lijkt of is ineens anders en zekerheden, prognoses en toekomstperspectieven verschuiven van dag tot dag. Dat geldt voor jullie (ons) allemaal, en dat geldt ook voor NRW als vereniging. Zoals we via de verschillende kanalen … Lees verder

Gemeenten vrezen leegstand door corona

Een groot deel van de Nederlandse gemeenten verwacht door de coronacrisis een toename van faillissementen in retail en horeca. 85% van de gemeenten verwacht een toename van faillissementen in retail. Voor horeca is dat 70%. Gemeenten zien oplossingsrichtingen in onder meer lokaal samenwerken en uitbouwen van lokale (online) platforms. Dat blijkt uit onderzoek door Stec … Lees verder