NRW Kennis & Innovatie Award jurylid – Rob Muetstege

Wat is er nou mooier dan onderzoeker te zijn in het huidige tijdgewricht?

Natuurlijk, ook in het verleden hebben we elkaar in winkel(vastgoed)land de tent uitgevochten -en een hele congresmarkt van brood voorzien- over onderwerpen zoals de impact van het betaald parkeren, het verruimde PDV/GDV-beleid, het ongebreideld toevoegen van vierkante meters, de komst van FOC’s en dergelijke, maar dat valt toch echt in het niet bij de ontwikkelingen in het laatste decennium.

Je zult non-food retailer zijn in een markt die sinds 2009 fors is gekrompen, terwijl de marge daalde onder invloed van budgetdruk bij de consument en toetreding van nieuwe spelers als Primark en Action en er toch ook nog fors geïnvesteerd diende te worden in het nieuwe online verkoopkanaal … M.a.w. balanceren op een evenwichtsbalk werd in de afgelopen tien jaar noodgedwongen tot kunst verheven.

En ja, veel non-foodretailers zijn van die balk gevallen en heel veel non-foodretailers hebben nog altijd grote moeite om het nieuwe evenwicht te vinden en zich aan te passen aan de nieuwe werkelijkheid, waarin zij hun “stenen” winkelbestand grondig zullen moeten doorlichten en veelal ook aanpassen.

Zonder enige twijfel zal de continue druk op de vloerproductiviteit tot soms rigoureuze keuzes bij non-foodretailers leiden, waarin in algemene zin een teneur van minder en kleinere winkels onvermijdelijk is. En uiteraard heeft dat consequenties voor de winkelvastgoedmarkt.

Binnen die context is het initiatief van het NRW om haar scriptieprijs te upgraden naar een Kennis & Innovatie Award met een duidelijk bredere doelgroep dan alleen WO-studenten, een fantastisch initiatief. Wij retailers zullen alle ‘fact based’ handvaten en innoverende inzichten harder dan ooit nodig hebben om echt gefundeerdere strategische keuzes te kunnen maken m.b.t. onze bestaande winkelportfolio. Mooi dat ik binnen dat NRW-initiatief mag participeren. Ik zie uit naar de resultaten!


Rob Muetstege, Head of Location Analysis and Strategy at HEMA

Klimaatakkoord, wat is relevant voor retailers?

Wat staat er in het nieuwe klimaatakkoord dat relevant is voor retailers?  28 juni is het klimaatakkoord gepubliceerd, waarin de gebouwde omgeving één van de vijf sectoren is waarover afspraken zijn gemaakt. Het grootste deel van deze afspraken gaan over woningen. Voor de utiliteitsbouw zijn vooral afspraken gemaakt voor de maatschappelijke sectoren. Voor commercieel vastgoed, … Lees verder

Klimaatgerust

Klimaatgerust helpt je te voldoen aan de informatieplicht energiebesparing In samenwerking met Ecomatters en INretail is er de nieuwe Klimaatgerust tool ontwikkeld voor de sector detailhandel en kantoren om te voldoen aan de RVO informatieplicht energiebesparing.  Verbruikt jouw bedrijf jaarlijks meer dan 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m3 aardgas? Dan verplicht de overheid jou om … Lees verder

Je wordt er stil van

Onze steden worden groter, de ruimte schaarser, de gebouwen hoger. We zitten met meer mensen op een kluitje, kruipen voort over overvolle wegen en persen ons in het openbaar vervoer. Hutjemutje in het stadspark is dan ook niet meteen de escape waar je op had gehoopt. En waar je lichaam en geest behoefte aan heeft. … Lees verder