Presentaties Let’s Gro Festival 2018

Tijdens het Let’s Gro festival in Groningen, dat op donderdag 1 november plaatsvond, organiseerde NRW in samenwerking met de gemeente Groningen en de ondernemersvereniging GCC ‘Retail of the Future’. In de prachtige, historische Oude Raadzaal van het Groninger stadhuis belichtte een drietal sprekers de toekomst van retail, ieder vanuit een geheel eigen perspectief. Vervolgens bezochten we een drietal succesvolle en in het oog springende ondernemers in de binnenstad (Laif & Nuver, Little Lovely Company en Schoenenzaken) en sloten we af met een borrel bij Mr. Mofongo.

De presentaties kun je hieronder downloaden.

Linda Annink – Place Making: Linda is directeur-eigenaar van Urban Solutions. Urban Solutions zet steden, gebieden en gebouwen prominent op de kaart door middel van branding, marketing en PR. (Binnen)steden die zich op hun X-factor concentreren en zich als een sterk merk presenteren zijn succesvoller in het aantrekken van bezoekers en klanten. Daarvoor is een overtuigend merkverhaal nodig, waarin elementen als geloofwaardigheid, authenticiteit en sociale meerwaarde steeds belangrijker zijn geworden. Linda zet trends in consumentengedrag en beproefde technieken van bekende sterke merken op een rij en laat zien hoe deze kunnen worden toegepast voor steden, stadscentra en (winkel)gebieden. Aan de hand van een Trend/Content Canvas worden deelnemers aan de bijeenkomst uitgedaagd om nieuwe toepassingen te bedenken, waarmee het verhaal van Groningen (of elke andere stad) verteld kan worden.

Kim Ellerman – Digitale Innovaties: Kim is een ervaren consultant in de wereld van retail, consumentengedrag en innovatie bij het toonaangevende onderzoeks- en adviesbureau Q&A. Kim nam ons mee in de ontwikkelingen in en het belang van digitale communicatie voor retail. Ze focust op de impact van deze ontwikkelingen op ondernemers in retail, kansen en concrete handvatten voor deze ondernemers en zal hierbij de nodige voorbeelden gebruiken.

Tom Kikkert – Transactie & Attractie: De ontdekking van identiteitsmarketing en de problemen binnen verschillende winkels en winkelketens lijken elkaar te kunnen versterken. De uitkomst hiervan is een concept dat anders kijkt naar de retail. Tom Kikkert reist het hele land door om met ondernemers, merken en gemeenten te sparren en adviseren over en ze te helpen met dit onderwerp.

3-daags Programma NRW Retailplein PROVADA

Ook dit jaar zijn we drie dagen aanwezig met ons  Retailplein, mede mogelijk gemaakt door PROVADA (hal 11.28). Op het podium bieden we een gevarieerd topprogramma met interessante lezingen, lunchsessies en borrelsessie over uiteenlopende onderwerpen die onze sector raken. Met bijdragen op maat van DGBC, Locatus, Yellow Concepts, Bridge Vastgoed, MRKT, Erasmus Universiteit, Parkeer24, RetailVisie, … Lees verder

‘Belgische retail biedt goesting, vertier én technische hoogstandjes’

Quick trip NRW naar Gent en Antwerpen ‘Belgische retail biedt goesting, vertier én technische hoogstandjes’ De ‘quick trip’ van de Nederlandse Raad Winkelcentra is een aanrader. Altijd. Deze duurt twee dagen. Eén nacht. En het voelt alsof je een week bent weggeweest. Zoveel indrukken. Zoveel interactie. En zoveel vertier. De quick trip vond dit jaar … Lees verder

Opinie: Brancheringsbeleid retail, nog urgenter én moeilijker dan het al was

Een goed functionerend compact winkelgebied is in het belang van alle betrokken partijen; retailers, bezoekers, bewoners, vastgoedeigenaren en ‘de gemeente’. Maar gemeenten worden nog vaak verrast door retailers die búiten de beoogde compacte winkelgebieden een gaatje voor hun winkel weten te vinden. De Europese Dienstenrichtlijn voegt daar nog een extra dimensie aan toe. Daarom werkt de … Lees verder