Presentaties Let’s Gro Festival 2018

Tijdens het Let’s Gro festival in Groningen, dat op donderdag 1 november plaatsvond, organiseerde NRW in samenwerking met de gemeente Groningen en de ondernemersvereniging GCC ‘Retail of the Future’. In de prachtige, historische Oude Raadzaal van het Groninger stadhuis belichtte een drietal sprekers de toekomst van retail, ieder vanuit een geheel eigen perspectief. Vervolgens bezochten we een drietal succesvolle en in het oog springende ondernemers in de binnenstad (Laif & Nuver, Little Lovely Company en Schoenenzaken) en sloten we af met een borrel bij Mr. Mofongo.

De presentaties kun je hieronder downloaden.

Linda Annink – Place Making: Linda is directeur-eigenaar van Urban Solutions. Urban Solutions zet steden, gebieden en gebouwen prominent op de kaart door middel van branding, marketing en PR. (Binnen)steden die zich op hun X-factor concentreren en zich als een sterk merk presenteren zijn succesvoller in het aantrekken van bezoekers en klanten. Daarvoor is een overtuigend merkverhaal nodig, waarin elementen als geloofwaardigheid, authenticiteit en sociale meerwaarde steeds belangrijker zijn geworden. Linda zet trends in consumentengedrag en beproefde technieken van bekende sterke merken op een rij en laat zien hoe deze kunnen worden toegepast voor steden, stadscentra en (winkel)gebieden. Aan de hand van een Trend/Content Canvas worden deelnemers aan de bijeenkomst uitgedaagd om nieuwe toepassingen te bedenken, waarmee het verhaal van Groningen (of elke andere stad) verteld kan worden.

Kim Ellerman – Digitale Innovaties: Kim is een ervaren consultant in de wereld van retail, consumentengedrag en innovatie bij het toonaangevende onderzoeks- en adviesbureau Q&A. Kim nam ons mee in de ontwikkelingen in en het belang van digitale communicatie voor retail. Ze focust op de impact van deze ontwikkelingen op ondernemers in retail, kansen en concrete handvatten voor deze ondernemers en zal hierbij de nodige voorbeelden gebruiken.

Tom Kikkert – Transactie & Attractie: De ontdekking van identiteitsmarketing en de problemen binnen verschillende winkels en winkelketens lijken elkaar te kunnen versterken. De uitkomst hiervan is een concept dat anders kijkt naar de retail. Tom Kikkert reist het hele land door om met ondernemers, merken en gemeenten te sparren en adviseren over en ze te helpen met dit onderwerp.

Klimaatakkoord, wat is relevant voor retailers?

Wat staat er in het nieuwe klimaatakkoord dat relevant is voor retailers?  28 juni is het klimaatakkoord gepubliceerd, waarin de gebouwde omgeving één van de vijf sectoren is waarover afspraken zijn gemaakt. Het grootste deel van deze afspraken gaan over woningen. Voor de utiliteitsbouw zijn vooral afspraken gemaakt voor de maatschappelijke sectoren. Voor commercieel vastgoed, … Lees verder

Klimaatgerust

Klimaatgerust helpt je te voldoen aan de informatieplicht energiebesparing In samenwerking met Ecomatters en INretail is er de nieuwe Klimaatgerust tool ontwikkeld voor de sector detailhandel en kantoren om te voldoen aan de RVO informatieplicht energiebesparing.  Verbruikt jouw bedrijf jaarlijks meer dan 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m3 aardgas? Dan verplicht de overheid jou om … Lees verder

Je wordt er stil van

Onze steden worden groter, de ruimte schaarser, de gebouwen hoger. We zitten met meer mensen op een kluitje, kruipen voort over overvolle wegen en persen ons in het openbaar vervoer. Hutjemutje in het stadspark is dan ook niet meteen de escape waar je op had gehoopt. En waar je lichaam en geest behoefte aan heeft. … Lees verder