NRW Kennis & Innovatie Award jurylid – Michiel Boonen

De retailsector heeft de afgelopen jaren flinke klappen gehad. Wie herinnert zich de verschillende faillissementen van grote spelers als V&D, Perry Sport en Macintosh (onder meer Dolcis, Invito en Manfield) niet? Hoewel er tegenwoordig steeds meer sprake is van een hosannastemming, wordt die mijns inziens met name gedreven door de cijfers over de omzet van de detailhandel, zonder dat er kritisch naar overige cijfers gekeken wordt. Want wanneer er kritisch gekeken wordt naar hoe de stijging van de omzetcijfers is opgebouwd, maar met name ook wat er zich aan de kostenkant van retailers afspeelt, dan is het beeld een stuk minder rooskleurig. Juist om deze verdieping aan te brengen is fundamenteel (wetenschappelijk) onderzoek naar de retailsector van essentieel belang. Niet alleen voor retailers, maar ook voor vastgoedpartijen, die het businessmodel van retailers lang niet altijd tot in detail doorzien. Goed en diepgaand onderzoek kan helpen bij het beter begrijpen van elkaar en daarmee ook het bouwen aan een gezonde (retail)toekomst.

Maar hoe ziet die toekomst er uit? Welke innovaties die we vandaag zien, blijken over een jaar daadwerkelijk nuttig, bruikbaar en waarde toevoegend te zijn geweest? Daarover heerst veel onduidelijkheid. Juist om het belang van innovatie in de retail(vastgoed)sector te benadrukken mogen ook onderzoeken, white papers of exploratieve papers voor de NRW Kennis en Innovatie award ingediend worden. Uiteindelijk kunnen verschillende vormen van innovatie – of het nu technologisch is, of old-fashioned – helpen om retailers en vastgoedpartijen de toekomst met vertrouwen tegemoet te laten treden.

In februari mogen de genomineerden voor de Kennis en Innovatie Award tijdens het NRW Kennis en Innovatie congres nog een keer overbrengen waarom juist zij deze prijs verdienen. Hiermee brengen we de beste onderzoeken nog een keer onder de aandacht, zodat de gehele sector ervan kan leren en we samen verder kunnen bouwen aan een duurzame retailsector.


Michiel Boonen, voorzitter Commissie Kennis & Innovatie | Research Advisory at JLL

NRW Awards worden uitgesteld

Het is onvermijdelijk. Zowel de uitreiking van de NRW Marketing Awards als de NRW Jaarprijs moet worden uitgesteld. Tony Wijntuin (juryvoorzitter): “Voor de NRW Marketing Award is het selectietraject in februari en maart gestart. Op basis van de inzendingen heeft de jury al een selectie kunnen maken van de nominaties. Toch hebben we het jurytraject … Lees verder

Samen in gesprek over plannen en toekomst van NRW

Beste NRW’ers, De impact van de coronacrisis en bijbehorende maatregelen op ons land en op onze sector is enorm. Alles lijkt of is ineens anders en zekerheden, prognoses en toekomstperspectieven verschuiven van dag tot dag. Dat geldt voor jullie (ons) allemaal, en dat geldt ook voor NRW als vereniging. Zoals we via de verschillende kanalen … Lees verder

Gemeenten vrezen leegstand door corona

Een groot deel van de Nederlandse gemeenten verwacht door de coronacrisis een toename van faillissementen in retail en horeca. 85% van de gemeenten verwacht een toename van faillissementen in retail. Voor horeca is dat 70%. Gemeenten zien oplossingsrichtingen in onder meer lokaal samenwerken en uitbouwen van lokale (online) platforms. Dat blijkt uit onderzoek door Stec … Lees verder