NRW Kennis & Innovatie Award jurylid – Michiel Boonen

De retailsector heeft de afgelopen jaren flinke klappen gehad. Wie herinnert zich de verschillende faillissementen van grote spelers als V&D, Perry Sport en Macintosh (onder meer Dolcis, Invito en Manfield) niet? Hoewel er tegenwoordig steeds meer sprake is van een hosannastemming, wordt die mijns inziens met name gedreven door de cijfers over de omzet van de detailhandel, zonder dat er kritisch naar overige cijfers gekeken wordt. Want wanneer er kritisch gekeken wordt naar hoe de stijging van de omzetcijfers is opgebouwd, maar met name ook wat er zich aan de kostenkant van retailers afspeelt, dan is het beeld een stuk minder rooskleurig. Juist om deze verdieping aan te brengen is fundamenteel (wetenschappelijk) onderzoek naar de retailsector van essentieel belang. Niet alleen voor retailers, maar ook voor vastgoedpartijen, die het businessmodel van retailers lang niet altijd tot in detail doorzien. Goed en diepgaand onderzoek kan helpen bij het beter begrijpen van elkaar en daarmee ook het bouwen aan een gezonde (retail)toekomst.

Maar hoe ziet die toekomst er uit? Welke innovaties die we vandaag zien, blijken over een jaar daadwerkelijk nuttig, bruikbaar en waarde toevoegend te zijn geweest? Daarover heerst veel onduidelijkheid. Juist om het belang van innovatie in de retail(vastgoed)sector te benadrukken mogen ook onderzoeken, white papers of exploratieve papers voor de NRW Kennis en Innovatie award ingediend worden. Uiteindelijk kunnen verschillende vormen van innovatie – of het nu technologisch is, of old-fashioned – helpen om retailers en vastgoedpartijen de toekomst met vertrouwen tegemoet te laten treden.

In februari mogen de genomineerden voor de Kennis en Innovatie Award tijdens het NRW Kennis en Innovatie congres nog een keer overbrengen waarom juist zij deze prijs verdienen. Hiermee brengen we de beste onderzoeken nog een keer onder de aandacht, zodat de gehele sector ervan kan leren en we samen verder kunnen bouwen aan een duurzame retailsector.


Michiel Boonen, voorzitter Commissie Kennis & Innovatie | Research Advisory at JLL

Dit is de jury van het NRW Marketingfestival 2020

Het NRW Marketingcongres is ieder jaar weer een event waar met veel plezier naar wordt uitgekeken. Niet in de laatste plaats omdat tijdens dit event de NRW Marketing Award wordt uitgereikt. Dit jaar kan er helaas geen live congres plaatsvinden. Daarom staat de gehele maand november in het teken van de NRW Marketing Award: special … Lees verder

‘Durf te investeren in groei’

‘Als je een boodschap te vertellen hebt, moet je die niet klein houden, maar onder meer mensen verspreiden. Daarvoor is het nodig te investeren.’ Hans Geels, CEO van Dille & Kamille, schoof afgelopen woensdag aan bij het New Gen-ontbijt en deelde zijn visie op retail en de route die Dille & Kamille heeft afgelegd in … Lees verder

Van retail only naar multifunctioneel

De impact van de coronacrisis op de winkelsector is groot. Deze problemen moeten integraal worden benaderd. Om hier nieuwe oplossingen voor te kunnen vinden, is een omslag nodig – een die veel organisaties al aan het maken zijn. Want vaak liggen deze oplossingen buiten de retailsector. Ook NRW ziet de noodzaak van verandering en bevindt … Lees verder