Thema 2019 – Winkels Boeien en Binden

Winkels Boeien en Binden

Aan het eind van 2018 kwamen alle bestuurders van NRW, de vertegenwoordigers van de commissies en het bureau bij elkaar om na te denken over de belangrijkste thema’s binnen de sector in 2019. Wat zijn de trends? Wat zijn de grote vragen binnen de sector? Maar natuurlijk ook; wat geeft inspiratie en richting?

Na een rondje marktgevoel waren we het er snel over eens dat het vooral heel belangrijk is om de verbinding te maken. Een toekomstbestendig winkellandschap is sterk verankerd in het stedelijk weefsel. Winkels functioneren nou eenmaal beter in combinatie met andere functies. Goede horeca is hierbij niet meer weg te denken. Dat heeft Jonathan Doughty (global head of foodservices – ECE) ons glashelder uitgelegd op ons jaarcongres. Hij heeft ons geleerd om op strategisch niveau na te denken over de 3 gouden e’s; emotions, excitement en entertainment. En Mike Thomson van The Big Picture inspireerde ons met zijn visie op de customer journey en leisure. De bioscoop is niet verdwenen na de komst van de Video, de DVD en Netflix, maar populairder dan ooit. De parallel met retail is snel gemaakt; door Amazon is de winkel niet dood, maar het moet wel anders…… Leuker, relevanter, aantrekkelijker, verrassender, vriendelijker. Kortom; als sector moeten we blijven boeien en binden. En daarmee was het thema geboren. The pay-off is eerlijk ‘geleend’ uit een interview met de CEO van De Bijenkorf. En inderdaad; deze retailer blijkt continu in staat om te blijven boeien.

Binden heeft alles te maken met mensen samen brengen, loyaliteit en met klantenbinding. Maar natuurlijk ook met de connectie met andere functies zoals horeca, cultuur, leisure, nieuwe werkconcepten, etc. De sociale waarde als randvoorwaarde voor succesvolle winkelgebieden.

Allemaal belangrijke onderwerpen om komend jaar verder uit te diepen. We zullen dan ook in meerdere bijeenkomsten gaan ‘gluren bij de buren’, om te onderzoeken hoe we samen het verschil kunnen maken. Vanuit de commissies hebben we hier al veel input voor gekregen, maar goede ideeën blijven welkom natuurlijk. Kom maar op. En ik dan ben ook heel benieuwd wat de uitkomst zal zijn van de speeddates tussen de leden en het bestuur en de commissies, voorafgaand aan de ALV. Want NRW is er voor en door leden.

De afgelopen weken is op het bureau al veel werk verzet voor het komend jaar. Nieuw is de Kennis & Innovatie Award in februari, en een blijvertje is NRW aan Zee in juli. Willemijn heeft weer hele gave locaties gevonden en Hans is de eerste sprekers al aan het briefen. Oh ja, en in maart verhuizen we naar ons nieuwe kantoor op het stationsplein in Utrecht! We hebben er zin in. NRW blijft boeien en binden. En zo is het.


Brigit Gerritse – directeur NRW

3-daags Programma NRW Retailplein PROVADA

Ook dit jaar zijn we drie dagen aanwezig met ons  Retailplein, mede mogelijk gemaakt door PROVADA (hal 11.28). Op het podium bieden we een gevarieerd topprogramma met interessante lezingen, lunchsessies en borrelsessie over uiteenlopende onderwerpen die onze sector raken. Met bijdragen op maat van DGBC, Locatus, Yellow Concepts, Bridge Vastgoed, MRKT, Erasmus Universiteit, Parkeer24, RetailVisie, … Lees verder

‘Belgische retail biedt goesting, vertier én technische hoogstandjes’

Quick trip NRW naar Gent en Antwerpen ‘Belgische retail biedt goesting, vertier én technische hoogstandjes’ De ‘quick trip’ van de Nederlandse Raad Winkelcentra is een aanrader. Altijd. Deze duurt twee dagen. Eén nacht. En het voelt alsof je een week bent weggeweest. Zoveel indrukken. Zoveel interactie. En zoveel vertier. De quick trip vond dit jaar … Lees verder

Opinie: Brancheringsbeleid retail, nog urgenter én moeilijker dan het al was

Een goed functionerend compact winkelgebied is in het belang van alle betrokken partijen; retailers, bezoekers, bewoners, vastgoedeigenaren en ‘de gemeente’. Maar gemeenten worden nog vaak verrast door retailers die búiten de beoogde compacte winkelgebieden een gaatje voor hun winkel weten te vinden. De Europese Dienstenrichtlijn voegt daar nog een extra dimensie aan toe. Daarom werkt de … Lees verder