Thema 2019 – Winkels Boeien en Binden

Winkels Boeien en Binden

Aan het eind van 2018 kwamen alle bestuurders van NRW, de vertegenwoordigers van de commissies en het bureau bij elkaar om na te denken over de belangrijkste thema’s binnen de sector in 2019. Wat zijn de trends? Wat zijn de grote vragen binnen de sector? Maar natuurlijk ook; wat geeft inspiratie en richting?

Na een rondje marktgevoel waren we het er snel over eens dat het vooral heel belangrijk is om de verbinding te maken. Een toekomstbestendig winkellandschap is sterk verankerd in het stedelijk weefsel. Winkels functioneren nou eenmaal beter in combinatie met andere functies. Goede horeca is hierbij niet meer weg te denken. Dat heeft Jonathan Doughty (global head of foodservices – ECE) ons glashelder uitgelegd op ons jaarcongres. Hij heeft ons geleerd om op strategisch niveau na te denken over de 3 gouden e’s; emotions, excitement en entertainment. En Mike Thomson van The Big Picture inspireerde ons met zijn visie op de customer journey en leisure. De bioscoop is niet verdwenen na de komst van de Video, de DVD en Netflix, maar populairder dan ooit. De parallel met retail is snel gemaakt; door Amazon is de winkel niet dood, maar het moet wel anders…… Leuker, relevanter, aantrekkelijker, verrassender, vriendelijker. Kortom; als sector moeten we blijven boeien en binden. En daarmee was het thema geboren. The pay-off is eerlijk ‘geleend’ uit een interview met de CEO van De Bijenkorf. En inderdaad; deze retailer blijkt continu in staat om te blijven boeien.

Binden heeft alles te maken met mensen samen brengen, loyaliteit en met klantenbinding. Maar natuurlijk ook met de connectie met andere functies zoals horeca, cultuur, leisure, nieuwe werkconcepten, etc. De sociale waarde als randvoorwaarde voor succesvolle winkelgebieden.

Allemaal belangrijke onderwerpen om komend jaar verder uit te diepen. We zullen dan ook in meerdere bijeenkomsten gaan ‘gluren bij de buren’, om te onderzoeken hoe we samen het verschil kunnen maken. Vanuit de commissies hebben we hier al veel input voor gekregen, maar goede ideeën blijven welkom natuurlijk. Kom maar op. En ik dan ben ook heel benieuwd wat de uitkomst zal zijn van de speeddates tussen de leden en het bestuur en de commissies, voorafgaand aan de ALV. Want NRW is er voor en door leden.

De afgelopen weken is op het bureau al veel werk verzet voor het komend jaar. Nieuw is de Kennis & Innovatie Award in februari, en een blijvertje is NRW aan Zee in juli. Willemijn heeft weer hele gave locaties gevonden en Hans is de eerste sprekers al aan het briefen. Oh ja, en in maart verhuizen we naar ons nieuwe kantoor op het stationsplein in Utrecht! We hebben er zin in. NRW blijft boeien en binden. En zo is het.


Brigit Gerritse – directeur NRW

Terugblik very special edition studiereis 2020

Niet naar Frankrijk, en uiteindelijk ook niet naar Aviodrome. Last-minute boekten we onze studiereis reis om naar een online reis met bijna 40 deelnemers. Mokerslag voor het Nederlandse toerisme Thijs de Groot, programmamanager Destination Development bij NBTC liet zien hoe corona het Nederlandse toerisme hard raakt. We verwachtten begin dit jaar 21 miljoen buitenlandse bezoekers … Lees verder

In deze situatie moet je heel dicht op je klant gaan zitten, ze letterlijk naar binnen halen’

Gertjan Slob – directeur Onderzoek bij Locatus en voorzitter van de NRW-commissie Kennis & Innovatie – gaf NRW-leden tijdens een webinar antwoord op hun vragen over de Corona Impact & Recovery Index die Locatus half september publiceerde. Heb je het webinar gemist of wil je de antwoorden nog eens teruglezen? Hieronder vind je de Q&A. … Lees verder

Dit is de jury van het NRW Marketingfestival 2020

Het NRW Marketingcongres is ieder jaar weer een event waar met veel plezier naar wordt uitgekeken. Niet in de laatste plaats omdat tijdens dit event de NRW Marketing Award wordt uitgereikt. Dit jaar kan er helaas geen live congres plaatsvinden. Daarom staat de gehele maand november in het teken van de NRW Marketing Award: special … Lees verder