Commissie Consument & Gedrag

De zee van tijd heeft het mooiste strand.
We leven in een tijd van versnelling, zijn gehaaster dan ooit. Maar er zijn ook momenten waarop je de tijd mag vergeten, waarop je mag dagdromen en waar je open staat voor onverwachte en nieuwe inzichten. Deze momenten zorgen voor vertraging, nieuwe contacten en betekenis. Aan de commissie Consument & Gedrag de taak om die momenten te creëren voor jou, binnen de NRW. Zoals we afgelopen jaar hebben gedaan met de eerste Masterclass aan Zee in Scheveningen. Een enerverende bijeenkomst op de Pier in Scheveningen over wat deze plek zo bijzonder maakt voor haar bezoekers. Met na afloop een heerlijke BBQ bij een ondergaande zon. En zo combineren we meteen het nuttige met het aangename.

Sociale waarde als USP
En daar borduren we volgend jaar op voort! Want wat geldt voor jou als lid van de NRW, geldt ook voor jou als bezoeker van winkelgebieden. Enerzijds willen bezoekers hun tijd nuttig en efficiënt besteden. Anderzijds willen bezoekers de tijd die ze “over” hebben goed besteden in gezelschap van anderen.

Een succesvol winkelgebied is dus meer dan alleen een verzamelplaats van verkooppunten. Winkelgebieden zijn steeds vaker de plek voor sociale interactie. En dus wordt sociale meerwaarde een belangrijke factor voor winkelgebieden om relevant te zijn en voort te blijven bestaan. Het gaat hierbij om immateriële waarde. Deze waarde is stabieler en misschien wel krachtiger dan financieel-economische waarde en zal in de toekomst steeds vaker doorslaggevend zijn. Sommige onder ons zullen dat (nog) niet omarmen maar het is wel degelijk een middel om winkelgebieden toekomstbestendig te maken.

Masterclasses sociale meerwaarde
“Maar hoe dan” horen we veel mensen om ons heen zeggen. Daar gaat de commissie Consument & Gedrag het komende jaar mee aan de slag. Wij maken het concreet, gaan op bezoek op een bijzondere plek in Amsterdam, duiken de diepte in om te bepalen wat sociale waarde is voor winkelgebieden voor specifieke doelgroepen en hoe je verhalen vertelt. Houd de kalender van NRW dus goed in de gaten!

Jouw verhaal in de spotlights
En we gaan over sociale meerwaarde een boek maken, samen met jou! En dat is helemaal niet ouderwets, kijk maar naar het aantal leden onder ons die er lustig op los publiceren. Een boek met persoonlijke ervaringen over hoe je sociale waarde ontwikkeld, is waardevol. Een boek dus met relevante verhalen, succesverhalen maar ook de bloopers en de uitglijers. Een boek van, met en door onze leden. Met jouw verhaal.

Hildegard Assies – Voorzitter Commissie Consument & Gedrag

Nieuwe handreiking: Eerste hulp bij de transitie van winkelgebieden

Om de coronacrisis het hoofd te bieden, is het voor centrum- en winkelgebieden essentieel om versneld in beweging te komen met acties voor herstel voor de korte én lange termijn. NRW, de Retailagenda, Retail Insiders en Platform De Nieuwe Winkelstraat hebben daarom een raamwerk ontwikkeld met instrumenten om aan de slag te kunnen. Deze handreiking … Lees verder

Partijen zetten laatste stap in ‘Steunakkoord voor en door de Retailsector’

Retailers, verhuurders van retailvastgoed en brancheverenigingen hebben op 2 juni het ‘Steunakkoord voor en door de Nederlandse Retailsector’ afgerond. De initiatiefnemers en opstellers van het akkoord laten weten dat ‘met deze overeenkomst er een goede basis ligt om vooruit te kijken’. Met steun van de grote banken en het ministerie van Economische Zaken is op … Lees verder

NRW publiceert de Handreiking Verantwoord bezoek Winkelgebieden

Nu de aanpak van de Covid-19-crisis in een nieuwe fase is gekomen, vinden bezoekers hun weg weer naar de winkelgebieden. Zij zijn van harte welkom, binnen de nieuwe regels van de tijdelijke anderhalvemetersamenleving. Er zijn inmiddels voldoende protocollen die duidelijk maken hoe er gewinkeld moet worden BINNEN en net VOOR de winkel. Het is minder … Lees verder