Commissie Kennis & Innovatie

Het delen van kennis en innovatie staat in 2019 centraal bij de Commissie Kennis & Innovatie. Door een tragere economische groei, de impact van veranderend consumentengedrag op bestedingspatronen en de toenemende multifunctionaliteit in traditionele winkelgebieden, wordt het in 2019 en 2020 meer dan ooit van belang om op de hoogte te zijn van de laatste trends en ontwikkelingen.

In 2019 bereiken wij jullie onder meer door het organiseren van de Kennis & Innovatie Summit in februari, waar de eerste Kennis & Innovatie Award uitgereikt gaat worden. Ook schrijven de commissieleden van de commissie columns over trends en ontwikkelingen waar zij in hun dagelijkse praktijk mee te maken hebben. We hebben daarnaast de ambitie om een eigen relevant onderzoek te doen in een, voor onze sector actueel onderwerp, en de resultaten te delen.

De NRW ziet dat traditionele winkelgebieden transformeren tot multifunctionele gebieden, waarin winkelen, wonen, werken en leisure steeds vaker hand in hand gaan. Het traditionele stadsbezoek waarin consumenten enkel naar de stad gingen om te winkelen is niet meer van deze tijd. Het is daarom ook belangrijk om te leren van andere sectoren. De sterke punten uit andere sectoren te benutten om een leefbaarder en veelzijdiger klimaat te creëren. Een klimaat waarin consumenten zich prettig voelen, een klimaat waarin de verblijfsduur verlengd wordt en uiteindelijk een klimaat waarin de consument verleid wordt tot het doen van bestedingen.

Door het delen van best practices, kennis en innovatie, willen wij er voor de NRW leden zijn in de komende jaren. Wij nodigen alle NRW-leden uit om met ons mee te denken, mee te discussiëren en suggesties aan te dragen voor onderwerpen voor onze columns en events. Want uiteindelijk kunnen we allemaal van elkaar leren. En als we van elkaar leren, worden we er allemaal beter van.

Michiel Boonen, Voorzitter Commissie Kennis & Innovatie

Thema 2020 – Inzichten & Vergezichten

“Voorspellen is moeilijk, vooral als het de toekomst betreft”. Dit inzicht leerde ik van Carlo van de Weijer op onze Researchbijeenkomst in februari. En vervolgens nam hij ons op zeer geestige manier mee in de mogelijke toekomst van zelfrijdende auto’s. Een goed verhaal – gebracht met humor – blijft heerlijk hangen. Betekeniseconomie En zo heb … Lees verder

Handreiking “Saneren Plancapaciteit” helpt overbodige winkelmeters te schrappen

De Retailagenda heeft op 28 november de handreiking “Saneren Plancapaciteit” gepresenteerd. De handreiking helpt partijen bij het inventariseren van de plancapaciteit voor detailhandel in bestemmingsplannen en geeft aan welke vervolgstappen kunnen worden genomen om tot saneren over te gaan.  Gemeenten spannen zich in om hun binnenstad of dorpskern aantrekkelijker en compacter en daarmee bij toekomstbestendig … Lees verder

Presentaties Green Retail Academy 2019

Green Retail Academy In de afgelopen jaren zijn wij op de hoogte gebracht en gehouden van de huidige/toekomstige wet- en regelgevingen tijden de “Green Retail reeks”. Zo ook afgelopen dinsdag 26 november tijdens Green Retail Academy, terug de schoolbanken in was het motto tijdens het congres op Wageningen University & Research. Wat zijn de laatste … Lees verder