Commissie Overheid & Beleid

De commissie Overheid & Beleid werkt altijd vanuit de vraag: wat kan (goed) overheidsbeleid bijdragen aan sterke detailhandel en een gezond winkellandschap? En hoe dan? En wat is daarbij de rol van marktpartijen?

2018 bestond voor ons uit twee hoofdstukken, die lekker door elkaar heen liepen:

Het eerste hoofdstuk gaat terug naar eind 2017. Toen brachten wij het ‘Blauwe Boekje’ uit: over het belang van regionale afstemming bij ruimtelijk detailhandelsbeleid, geïllustreerd met een paar best practices uit den lande. Rond die tijd kreeg ook de Retailagenda haar vervolg, onder staatssecretaris Mona Keijzer. De Retailagenda werkt met 5 thema’s, en twee daarvan zijn sterk verweven met (lokaal) overheidsbeleid, namelijk ‘regionale afstemming’ en ‘lokale transformatie van winkelgebieden’.

Aan NRW – en daarmee aan onze commissie – werd gevraagd om actief bij te dragen aan deze twee thema’s. Welke instrumenten zijn er? Wat moet je wel en niet willen regelen? Wat is de rol van provincies? Met veel plezier hebben wij een Youtube-filmpje gemaakt (zoek op ‘regionale afstemming’, het staat bovenaan!), we hebben bijgedragen aan een road show langs alle provinciebesturen en we hebben bijgedragen aan work shops met gemeentes. Niet alleen een mooi podium om aandacht te vragen voor wat overheden én marktpartijen (nog beter) kunnen doen voor een gezond winkellandschap, maar tegelijk ook heel leerzaam, want in elke keuken wordt net weer anders gekookt!

Het tweede hoofdstuk kwam ‘ineens’ binnenvliegen: de uitspraak in februari van het Europese Hof dat de Dienstenrichtlijn onverkort van toepassing is voor detailhandel. De Dienstenrichtlijn staat voor vrije vestiging van diensten, en legt overheden een aantal voorwaarden op als zij vestigingsbeperkingen zouden willen hanteren. Vestigingsbeperkingen? Ja, denk aan bestemmingsplannen die wel bedrijvigheid toestaan maar geen detailhandel. Of PDV-locaties waar geen ‘gewone’ detailhandel wordt toegelaten. En wat is dan wel en niet goed onderbouwd in de ogen van de Raad van State?

Het houdt landelijk de gemoederen bezig, en het gonst van de interpretaties en speculaties hoe dit zich gaat zetten. Want ‘Appingedam’ is overal. Tijdens een drukbezocht kennisontbijt zijn we hier dieper op ingegaan, en dit onderwerp komt zeker terug.
Voor 2019 is de agenda: voortbouwen op de basis die er ligt. Een ‘Kansenkaart’ voor elke provincie, of een ‘wat en hoe’ over adviescommissies. En als het gaat om de dienstenrichtlijn: daar proberen we bij te dragen aan een goede handreiking op landelijk niveau, zodat niet 355 gemeenten allemaal het wiel moeten gaan uitvinden!

We hopen dat je dit met interesse gelezen hebt, want voor 4 (vier!) van ons zit de tweede termijn er bijna op, en zijn wij op zoek naar waardige opvolgers. Ik zou zeggen: houd de vacatures in de gaten!

Namens ‘Overheid & Beleid’,

Caspar Wortmann – Voorzitter Overheid & Beleid

Dit is de jury van het NRW Marketingfestival 2020

Het NRW Marketingcongres is ieder jaar weer een event waar met veel plezier naar wordt uitgekeken. Niet in de laatste plaats omdat tijdens dit event de NRW Marketing Award wordt uitgereikt. Dit jaar kan er helaas geen live congres plaatsvinden. Daarom staat de gehele maand november in het teken van de NRW Marketing Award: special … Lees verder

‘Durf te investeren in groei’

‘Als je een boodschap te vertellen hebt, moet je die niet klein houden, maar onder meer mensen verspreiden. Daarvoor is het nodig te investeren.’ Hans Geels, CEO van Dille & Kamille, schoof afgelopen woensdag aan bij het New Gen-ontbijt en deelde zijn visie op retail en de route die Dille & Kamille heeft afgelegd in … Lees verder

Van retail only naar multifunctioneel

De impact van de coronacrisis op de winkelsector is groot. Deze problemen moeten integraal worden benaderd. Om hier nieuwe oplossingen voor te kunnen vinden, is een omslag nodig – een die veel organisaties al aan het maken zijn. Want vaak liggen deze oplossingen buiten de retailsector. Ook NRW ziet de noodzaak van verandering en bevindt … Lees verder