Platform Duurzaam Winkelvastgoed

It’s happening!!!

Dat is het gevoel wat er heerste tijdens en na het congres “Make it Happen” van het Platform Duurzaam Winkelvastgoed op 27 november 2018. Een weer succesvol congres, waarbij een co-creatieproces op 5 onderwerpen heeft geleid tot een aantal mooie ideeën en initiatieven, waarmee wij in 2019 aan de slag gaan. Maar eerst even een terugblik.

In 2017 zijn wij samen met de werkgroep Retail van het Deltaplan van de DGBC op weg gegaan naar Parijs 2050, ‘Paris Proof’. Dat betekent dat in 2050 nog maar 1/3e van het huidige verbruik van een winkel uit het stopcontact mag komen. De overige 2/3e van het verbruik moet of achter de meter worden bespaard door middel van energiezuinige installaties/apparaten of door het opwekken van ‘groene energie’.

De samenwerking met het Deltaplan hebben wij in 2018 onverminderd voortgezet. Als Platform, waarbij inmiddels ook De Retailagenda is aangesloten, hebben wij meegedacht aan de Roadmap die ons kan ondersteunen op onze weg naar ‘Paris Proof’. Samen met het Deltaplan hebben wij presentaties gegeven op de Provada en voor de Metropool Regio Amsterdam. Dat heeft bijgedragen aan het versterken van het gevoel dat de sector meer in actie moeten komen.

Afzonderlijk van elkaar hebben de bij het Platform aangesloten organisaties hun eigen projecten opgezet om vervolgens de uitkomsten te delen met zowel het Platform als het Deltaplan.

INretail is in samenwerking met Ecomatters een pilot gestart om de kleine ondernemer te motiveren energiebesparende maatregelen te nemen. Dit heeft geleid tot een handige tool die ingezet kan worden om de kleine partijen te adviseren en te begeleiden bij het nemen van energiebesparende maatregelen.

IVBN is in gesprek met Vastgoedoverleg en INretail over de inhoud van een nieuwe Green Lease. Daarnaast stimuleert IVBN het opzetten van een benchmark in energieverbruik, die voor partijen toegankelijk wordt om te checken hoe hun verbruik is ten opzichte van hun peers.

VGM NL zit ook niet stil en ontwikkelt een tool die het inzicht in de duurzaamheidstatus van een object vergroot en haar vastgoedmanagers kan ondersteunen in het adviseren van de vastgoedeigenaars en huurders bij het nemen van energiebesparende maatregelen.

RVO richt zich o.a. op de wijziging van het Activiteitenbesluit dat met ingang van 1 juli 2019 zal worden doorgevoerd. Uiteraard volgt daarover later de nodige informatie.

De Retailagenda is in samenwerking met Platform 31 gestart met een pilot waarbij 27 wijken worden getransformeerd naar een gasarme toekomst. Dit is ook van invloed op de winkels die in die wijken zijn gelegen. Medewerking door vastgoedeigenaars en retail is dan ook zeer gewenst. Wij kunnen alleen maar oproepen tot ‘meedoen’!

En zo zit niemand stil, wordt er hard gewerkt. De sprekers en de co-creatie sessies op het congres hebben ons duidelijk laten zien dat samen vergroenen mogelijk is. 2019 wordt een jaar van nog meer groene verbintenissen:

  • De eerder genoemde nieuwe Green Lease krijgt een prominente plek in het nieuwe jaar.
  • Daarnaast gaan wij inzetten op het al bestaande collectief van het verdeelde eigendom. Verdeeld eigendom is geen hindernis, maar juist een kans om energiebeparende maatregelen door te voeren.
  • Voorts zullen ons verder gaan toeleggen op het adviseren en begeleiden van kleine retailers en kleine verhuurders bij het nemen van energiebesparende maatregelen, al dan niet met behulp van een ‘duurzaamheidsmakelaar’.
  • Tot slot zullen wij ons buigen over innovatie en het groene verdienmodel.

Met vertrouwen en samenwerking als de groene drivers gaan wij het samen laten gebeuren in 2019, ‘it’s happening’.

Rachelle Vingerhoeds – Voorzitter Platform Duurzaam Winkelvastgoed

Dit is de jury van het NRW Marketingfestival 2020

Het NRW Marketingcongres is ieder jaar weer een event waar met veel plezier naar wordt uitgekeken. Niet in de laatste plaats omdat tijdens dit event de NRW Marketing Award wordt uitgereikt. Dit jaar kan er helaas geen live congres plaatsvinden. Daarom staat de gehele maand november in het teken van de NRW Marketing Award: special … Lees verder

‘Durf te investeren in groei’

‘Als je een boodschap te vertellen hebt, moet je die niet klein houden, maar onder meer mensen verspreiden. Daarvoor is het nodig te investeren.’ Hans Geels, CEO van Dille & Kamille, schoof afgelopen woensdag aan bij het New Gen-ontbijt en deelde zijn visie op retail en de route die Dille & Kamille heeft afgelegd in … Lees verder

Van retail only naar multifunctioneel

De impact van de coronacrisis op de winkelsector is groot. Deze problemen moeten integraal worden benaderd. Om hier nieuwe oplossingen voor te kunnen vinden, is een omslag nodig – een die veel organisaties al aan het maken zijn. Want vaak liggen deze oplossingen buiten de retailsector. Ook NRW ziet de noodzaak van verandering en bevindt … Lees verder