Winnaars NRW Kennis & Innovatie Award 2019

NRW KENNIS & INNOVATIE AWARD 2019 NAAR ONDERZOEK ‘HORECA IN WINKELCENTRA’ EN ‘RETAIL IN 2030’  

De eerste editie van de NRW Kennis & Innovatie Award, de opvolger van de NRW Scriptieprijs, is gewonnen door Marlissa van de Kreeke en het duo Gerlant Lettinga en Francella ter Haar. De prijs op 14 februari 2019 uitgereikt tijdens de NRW Kennis & Innovatie Summit in NEMO in Amsterdam.

In de categorie ‘Bachelor-, master- en doctoraal onderzoeken’ won Marlissa van de Kreeke met haar onderzoek naar inzichten in consumentenvoorkeuren voor horecagelegenheden in dominante ‘high street’ winkelgebieden in Nederland. Marlissa voerde haar onderzoek uit bij CBRE Global Investors als onderdeel van haar studie aan de Technische Universiteit Eindhoven. De volledige titel van haar onderzoek luidt “Complementing the consumer’s shopping experience with food and beverage services, identifying consumer preferences to successfully implement food and beverage services in shopping areas”.

In de categorie ‘Praktijkonderzoek’ won het duo Gerlant Lettinga en Francella ter Haar met hun uitgebreide onderzoek “Retail richting 2030″.  Op basis van een uitvoerige marktverkenning zijn drie bewegingen (bewust consumeren, empowerment en digitalisering) en twaalf Retailshifts richting 2030 uitgewerkt en is het Retail DNA-model als denkkader neergezet. Gerlant Lettinga is bij INretail verantwoordelijk voor marktonderzoek. Francella ter Haar is Business Consultant bij Q&A Insights & Consultancy.

De jury heeft grote waardering voor de onderzoeken en bevindingen van de deelnemers, waarmee zij, conform de ambitie van NRW, in grote mate bijdragen aan vernieuwing en professionalisering van (onderzoek in) de sector. De trotse winnaars namen de oorkondes en bijbehorende cheques ter waarde van EUR 1.000,-  in ontvangst van juryvoorzitter Rik Eertink, Head of Retail NL en Fund Manager Retail bij CBRE Global Investors. Ook de TU Eindhoven, waar Marlissa van de Kreeke studeerde, ontving een cheque.

Juryvoorzitter Rik Eertink: “De enorme veranderingen in retail dwingen de sector te blijven investeren in kennis en onderzoek.  Of dit nu gaat om hoe we consumeren, de veeleisender wordende consument of de impact van data en technologie. De onderbouwing die de winnaars geven bij een aantal grote veranderingen in de winkelmarkt, zijn van groot belang voor de strategieën van alle stakeholders in de sector. Van retailer tot de vastgoedinvesteerder en bijvoorbeeld gemeentes, waarbij de aanpasbaarheid van partijen van doorslaggevend belang is om relevant te blijven voor de consument.”

Brigit Gerritse, directeur NRW: “Wij zijn erg blij met de goede onderzoeken en onderzoekers die zich inschreven voor deze eerste NRW Kennis & Innovatie Award. De beide winnaars lieten, ieder op hun eigen wijze, zien hoe essentieel onderzoek is bij het verder ontwikkelen en professionaliseren van ons vakgebied. Daarmee zijn zij terechte winnaars!”

De andere genomineerde die de voorrondes overleefde en de finaleronde bereikte was Edwin Hans van SITE urban development met zijn onderzoek ‘Voorbij de Winkelstraat’,  waarin hij locatiedata op vernieuwende wijze gebruikt bij gebiedsontwikkeling. Een verrijking voor ieder die zich met gebiedsontwikkeling bezighoudt.

Over de NRW Kennis & Innovatie Award

De NRW Kennis & Innovatie Award is dit jaar voor het eerst uitgereikt en is de opvolger van de NRW Scriptieprijs. De Award wordt uitgereikt in twee categorieën: ‘Bachelor-, master- en doctoraal onderzoeken’ en ‘Praktijkonderzoek’. Het doel de Award is kennis uit onderzoek inzake de Nederlandse retail(vastgoed)markt delen met de sector en de kwaliteit van onderzoek in de Nederlandse retail(vastgoed)markt stimuleren en naar een hoger niveau tillen.

De jury van de NRW Kennis & Innovatie Award bestaat uit:

  • Rik Eertink, Fund Manager Retail bij CBRE Global Investors en voorzitter van de jury
  • Jesse Weltevreden, Professor Digital Commerce/Director Research bij de HvA
  • Rob Muetstege, Head of Location Analysis and Strategy bij HEMA
  • Ingrid Janssen, Partner bij Republiq en Assosiate Professor bij TIAS School for Business and Society
  • Gertjan Slob, Directeur Onderzoek bij Locatus
  • Michiel Boonen,  Associate Director Research Advisory bij JLL en voorzitter van de NRW Commissie Kennis & Innovatie

Rik Eertink, Fund Manager Retail bij CBRE Global Investors en voorzitter van de jury, heeft zich bij de beoordeling van de onderzoeken van stemming onthouden omdat genomineerde Marlissa van de Kreeke haar onderzoek heeft uitgevoerd bij CBRE Global Investors.

 

Download hier de winnende onderzoeken:

Hart van Suburbia? Hart voor Suburbia! Oftewel: “De nieuwe rolopvatting van de belegger in wijkcentra”

Door Jos Sentel en Boris van der Gijp. Wil je meer weten over het belang van mixed use lees hier de zomer column van onze leden Jos Sentel & Boris van de Gijp van Syntrus Achmea (vorige week uitgesproken op de bijeenkomst “Hart van Suburbia”). Lees hier de NRW Zomercolumn Hart voor suburbia

3-daags Programma NRW Retailplein PROVADA

Ook dit jaar zijn we drie dagen aanwezig met ons  Retailplein, mede mogelijk gemaakt door PROVADA (hal 11.28). Op het podium bieden we een gevarieerd topprogramma met interessante lezingen, lunchsessies en borrelsessie over uiteenlopende onderwerpen die onze sector raken. Met bijdragen op maat van DGBC, Locatus, Yellow Concepts, Bridge Vastgoed, MRKT, Erasmus Universiteit, Parkeer24, RetailVisie, … Lees verder

‘Belgische retail biedt goesting, vertier én technische hoogstandjes’

Quick trip NRW naar Gent en Antwerpen ‘Belgische retail biedt goesting, vertier én technische hoogstandjes’ De ‘quick trip’ van de Nederlandse Raad Winkelcentra is een aanrader. Altijd. Deze duurt twee dagen. Eén nacht. En het voelt alsof je een week bent weggeweest. Zoveel indrukken. Zoveel interactie. En zoveel vertier. De quick trip vond dit jaar … Lees verder