Publicaties “Succesvol innoveren in winkels en winkelgebieden”, “Locale helden. Wie zijn zij en wat hebben ze nodig?” en “De meerwaarde van innovatieve technologie in de retail”

Tijdens het Retailagenda Innovatie Festival op 11 maart lanceerde de Retailagenda drie nieuwe publicaties waarbij innovatie in de retail centraal staat. Bekijk en download hier de publicaties  “Succesvol innoveren in winkels en winkelgebieden”, “Locale helden. Wie zijn zij en wat hebben ze nodig?” en “De meerwaarde van innovatieve technologie in de retail”.

“Succesvol innoveren in winkels en winkelgebieden”

Veranderingen in de retail zorgen voor nieuwe uitdagingen en kansen. Dat vergt wel de nodige innovatiekracht van retailers en winkelgebieden. Innovatie is geen ‘strategische optie’ meer, maar een absolute voorwaarde om toekomstbestendig te worden.
Tessa Vosjan, projectleider Kenniscreatie & Innovatie van de Retailagenda: “Met de publicatie ‘Succesvol innoveren in winkelgebieden’ biedt de Retailagenda een aansprekend spoorboekje dat onder andere ingaat op de wijze waarop innovatie kan worden gestimuleerd, wat je kunt leren van anderen, hoe je zelf kunt innoveren en met wie, en hoe je om kunt gaan met retailinnovatie in je stad of winkelgebied.”

De inhoud is gebaseerd op bevindingen uit diverse publicaties en lokale praktijkvoorbeelden. De publicatie is niet alleen bestemd voor retailprofessionals, maar ook voor beleidsmakers, die landelijk en/of lokaal willen werken aan retailinnovatie.

Download Publicatie Succesvol innoveren in winkels en winkelgebieden

“De meerwaarde van innovatieve technologie in de retail”

De retailsector wordt overspoeld met met retailoplossingen die de ondernemer meer omzet beloven. Maar welke technologie maakt die belofte ook echt waar? De expertgroep ‘Innovative Retail Technology’ van Shoppingtomorrow ging op op onderzoek uit en en brengt aan de hand van praktijkcases op een rij wat écht werkt.

De retailsector wordt overstelpt met innovatieve oplossingen om de klant een steeds betere consumentenreis te bieden. Denk aan loyaliteitsapps, passpiegels, heatmappinggeofencing, augmented reality-applicaties et cetera. Maar welke technolgie helpt nu echt om meer bezoekers te trekken of de bezoekers meer te laten kopen? En welke technologie is voor welke fase in het koopproces nou eigenlijk precies geschikt?  De expertgroep ‘Innovative Retail Technology’ heeft onderzoek gedaan naar deze vragen. Aan de hand daarvan heeft de Hogeschool van Amsterdam een model ontwikkeld -het stores sales cycle model- waarin per fase van het koopproces in kaart is gebracht welke technologieën er zijn die de verkoop daadwerkelijk ondersteunen.

“Veel retailers zijn terughoudend of zelfs huiverig om nieuwe technologieën te adopteren”, aldus Jesse Weltevreden, professor Digital Commerce aan de Hogeschool van Amsterdam
“Met de publicatie ‘De Meerwaarde van Innovatieve Technologie in de Retail’ willen we retailers helpen om een goede afweging te maken of en op welke wijze innovatieve technologieën waarde kunnen toevoegen voor de klant en de winkel. Daarmee vergroot je de kans op succes aanzienlijk!”.
De inhoud van de publicatie is samengesteld door de expertgroep van ShoppingTomorrow, de publicatie wordt uitgegeven door de Retailagenda. (Zie colofon voor alle betrokken branches en partijen). Het boekje is gelanceerd tijdens het Retailagenda Innovatie Festival op 11 maart 2019.

Download Publicatie De meerwaarde van innovatieve technologie in de retail

“Locale helden. Wie zijn zij en wat hebben ze nodig?”

Elk winkelgebied kent ze wel, die kleine, creatieve ondernemers die met de nodige lef vernieuwende businessmodellen voor een winkel uitdenken en proberen. Lokale helden worden ze wel genoemd. Ze gaan vaak zonder ballast van een retailverleden aan de slag met nieuwe ideeën, en hebben de potentie om de pareltjes van een winkelgebied te worden. Gemeenten en winkelgebieden hebben er dan ook baat bij om deze authentieke en innovatieve ondernemers te herkennen en te helpen uitgroeien tot gezonde ondernemingen. Maar hoe? De Haagse Hogeschool heeft hier onderzoek naar gedaan.

Auteur van de publicatie is Anja Overdiek van het lectoraat Innovation Networks van De Haagse Hogeschool. “Lokale helden zijn ondernemers, die echt een groot verschil kunnen maken. Vaak gaan ze de uitdaging aan om nieuwe businessmodellen, verbonden aan de fysieke retail, te bedenken en uit te proberen. Maar welke verdienmodellen passen bij hen? Hoe kunnen winkelgebieden deze ondernemers aantrekken en ondersteunen? Dit boekje geeft antwoord op al deze vragen.”

Download Publicatie Lokale helden, wie zijn ze en wat hebben ze nodig?

Brond: Retailagenda

Nieuwe handreiking: Eerste hulp bij de transitie van winkelgebieden

Om de coronacrisis het hoofd te bieden, is het voor centrum- en winkelgebieden essentieel om versneld in beweging te komen met acties voor herstel voor de korte én lange termijn. NRW, de Retailagenda, Retail Insiders en Platform De Nieuwe Winkelstraat hebben daarom een raamwerk ontwikkeld met instrumenten om aan de slag te kunnen. Deze handreiking … Lees verder

Partijen zetten laatste stap in ‘Steunakkoord voor en door de Retailsector’

Retailers, verhuurders van retailvastgoed en brancheverenigingen hebben op 2 juni het ‘Steunakkoord voor en door de Nederlandse Retailsector’ afgerond. De initiatiefnemers en opstellers van het akkoord laten weten dat ‘met deze overeenkomst er een goede basis ligt om vooruit te kijken’. Met steun van de grote banken en het ministerie van Economische Zaken is op … Lees verder

NRW publiceert de Handreiking Verantwoord bezoek Winkelgebieden

Nu de aanpak van de Covid-19-crisis in een nieuwe fase is gekomen, vinden bezoekers hun weg weer naar de winkelgebieden. Zij zijn van harte welkom, binnen de nieuwe regels van de tijdelijke anderhalvemetersamenleving. Er zijn inmiddels voldoende protocollen die duidelijk maken hoe er gewinkeld moet worden BINNEN en net VOOR de winkel. Het is minder … Lees verder