Publicaties “Succesvol innoveren in winkels en winkelgebieden”, “Locale helden. Wie zijn zij en wat hebben ze nodig?” en “De meerwaarde van innovatieve technologie in de retail”

Tijdens het Retailagenda Innovatie Festival op 11 maart lanceerde de Retailagenda drie nieuwe publicaties waarbij innovatie in de retail centraal staat. Bekijk en download hier de publicaties  “Succesvol innoveren in winkels en winkelgebieden”, “Locale helden. Wie zijn zij en wat hebben ze nodig?” en “De meerwaarde van innovatieve technologie in de retail”.

“Succesvol innoveren in winkels en winkelgebieden”

Veranderingen in de retail zorgen voor nieuwe uitdagingen en kansen. Dat vergt wel de nodige innovatiekracht van retailers en winkelgebieden. Innovatie is geen ‘strategische optie’ meer, maar een absolute voorwaarde om toekomstbestendig te worden.
Tessa Vosjan, projectleider Kenniscreatie & Innovatie van de Retailagenda: “Met de publicatie ‘Succesvol innoveren in winkelgebieden’ biedt de Retailagenda een aansprekend spoorboekje dat onder andere ingaat op de wijze waarop innovatie kan worden gestimuleerd, wat je kunt leren van anderen, hoe je zelf kunt innoveren en met wie, en hoe je om kunt gaan met retailinnovatie in je stad of winkelgebied.”

De inhoud is gebaseerd op bevindingen uit diverse publicaties en lokale praktijkvoorbeelden. De publicatie is niet alleen bestemd voor retailprofessionals, maar ook voor beleidsmakers, die landelijk en/of lokaal willen werken aan retailinnovatie.

Download Publicatie Succesvol innoveren in winkels en winkelgebieden

“De meerwaarde van innovatieve technologie in de retail”

De retailsector wordt overspoeld met met retailoplossingen die de ondernemer meer omzet beloven. Maar welke technologie maakt die belofte ook echt waar? De expertgroep ‘Innovative Retail Technology’ van Shoppingtomorrow ging op op onderzoek uit en en brengt aan de hand van praktijkcases op een rij wat écht werkt.

De retailsector wordt overstelpt met innovatieve oplossingen om de klant een steeds betere consumentenreis te bieden. Denk aan loyaliteitsapps, passpiegels, heatmappinggeofencing, augmented reality-applicaties et cetera. Maar welke technolgie helpt nu echt om meer bezoekers te trekken of de bezoekers meer te laten kopen? En welke technologie is voor welke fase in het koopproces nou eigenlijk precies geschikt?  De expertgroep ‘Innovative Retail Technology’ heeft onderzoek gedaan naar deze vragen. Aan de hand daarvan heeft de Hogeschool van Amsterdam een model ontwikkeld -het stores sales cycle model- waarin per fase van het koopproces in kaart is gebracht welke technologieën er zijn die de verkoop daadwerkelijk ondersteunen.

“Veel retailers zijn terughoudend of zelfs huiverig om nieuwe technologieën te adopteren”, aldus Jesse Weltevreden, professor Digital Commerce aan de Hogeschool van Amsterdam
“Met de publicatie ‘De Meerwaarde van Innovatieve Technologie in de Retail’ willen we retailers helpen om een goede afweging te maken of en op welke wijze innovatieve technologieën waarde kunnen toevoegen voor de klant en de winkel. Daarmee vergroot je de kans op succes aanzienlijk!”.
De inhoud van de publicatie is samengesteld door de expertgroep van ShoppingTomorrow, de publicatie wordt uitgegeven door de Retailagenda. (Zie colofon voor alle betrokken branches en partijen). Het boekje is gelanceerd tijdens het Retailagenda Innovatie Festival op 11 maart 2019.

Download Publicatie De meerwaarde van innovatieve technologie in de retail

“Locale helden. Wie zijn zij en wat hebben ze nodig?”

Elk winkelgebied kent ze wel, die kleine, creatieve ondernemers die met de nodige lef vernieuwende businessmodellen voor een winkel uitdenken en proberen. Lokale helden worden ze wel genoemd. Ze gaan vaak zonder ballast van een retailverleden aan de slag met nieuwe ideeën, en hebben de potentie om de pareltjes van een winkelgebied te worden. Gemeenten en winkelgebieden hebben er dan ook baat bij om deze authentieke en innovatieve ondernemers te herkennen en te helpen uitgroeien tot gezonde ondernemingen. Maar hoe? De Haagse Hogeschool heeft hier onderzoek naar gedaan.

Auteur van de publicatie is Anja Overdiek van het lectoraat Innovation Networks van De Haagse Hogeschool. “Lokale helden zijn ondernemers, die echt een groot verschil kunnen maken. Vaak gaan ze de uitdaging aan om nieuwe businessmodellen, verbonden aan de fysieke retail, te bedenken en uit te proberen. Maar welke verdienmodellen passen bij hen? Hoe kunnen winkelgebieden deze ondernemers aantrekken en ondersteunen? Dit boekje geeft antwoord op al deze vragen.”

Download Publicatie Lokale helden, wie zijn ze en wat hebben ze nodig?

Brond: Retailagenda

Dit is de jury van het NRW Marketingfestival 2020

Het NRW Marketingcongres is ieder jaar weer een event waar met veel plezier naar wordt uitgekeken. Niet in de laatste plaats omdat tijdens dit event de NRW Marketing Award wordt uitgereikt. Dit jaar kan er helaas geen live congres plaatsvinden. Daarom staat de gehele maand november in het teken van de NRW Marketing Award: special … Lees verder

‘Durf te investeren in groei’

‘Als je een boodschap te vertellen hebt, moet je die niet klein houden, maar onder meer mensen verspreiden. Daarvoor is het nodig te investeren.’ Hans Geels, CEO van Dille & Kamille, schoof afgelopen woensdag aan bij het New Gen-ontbijt en deelde zijn visie op retail en de route die Dille & Kamille heeft afgelegd in … Lees verder

Van retail only naar multifunctioneel

De impact van de coronacrisis op de winkelsector is groot. Deze problemen moeten integraal worden benaderd. Om hier nieuwe oplossingen voor te kunnen vinden, is een omslag nodig – een die veel organisaties al aan het maken zijn. Want vaak liggen deze oplossingen buiten de retailsector. Ook NRW ziet de noodzaak van verandering en bevindt … Lees verder