Je wordt er stil van

Onze steden worden groter, de ruimte schaarser, de gebouwen hoger. We zitten met meer mensen op een kluitje, kruipen voort over overvolle wegen en persen ons in het openbaar vervoer. Hutjemutje in het stadspark is dan ook niet meteen de escape waar je op had gehoopt. En waar je lichaam en geest behoefte aan heeft. En dan moet je van je persoonlijk algoritme en mobielverslaving ook nog eens lekker “social” doen.

Er zijn steeds meer mensen – vooral in stedelijk gebied – die zich opgejaagd voelen en veel stress ervaren. Ook eenzaamheid is een groot en sluimerend vraagstuk, juist ook binnen de grote stad.

  • 17% van de werknemers ervaart burn-out klachten, tussen 25-35 jaar 20% (CBS, 2017)
  • Sporten zoals yoga en mindfulness zijn enorm in opkomst. In 2018 deden 1,6 miljoen mensen aan yoga. De sport is inmiddels hockey gepasseerd in de top-10 sporten in Nederland (CBS/RIVM, 2018)
  • Ruim 1/3 van de volwassenen voelt zich enigszins eenzaam, waarvan 7% in sterke mate (CBS, 2017)

Hoe vertalen we het stressniveau van onze maatschappij naar onze winkelgebieden? Zouden we er niet goed aan doen “de passant” of “de consument” eens letterlijk in de ogen te kijken?

Ik pleit voor meer plekken waar je tot jezelf kan komen. Plekken die stil zijn. Plekken die je laten nadenken, waar je een ander soort contact kan maken. Denk aan een dakpark, een stedelijk balkon of een schaduwrijke binnentuin. In of boven op onze winkelgebieden is ruimte genoeg of staat voldoende leeg. Maak eens een mooi uitkijkpunt over de stad en beschouw het toevluchtsoord voor de rustzoeker als unieke nieuwe functie. Het winkelcentrum als geheimtip!

Het is toch buitengewoon vreemd dat in het dimdammen over online en offline, het echte uitpluggen zo weinig aandacht krijgt? Waar blijft het akoestische antwoord van onze centrumgebieden op de overprikkelende bewoner, werknemer en consument? Er is hier een wereld te winnen en een nieuw hoofdstuk sociale duurzaamheid te ontginnen.

Ligt u binnenkort op een strandlaken of in uw luie stoel, dan hoop ik dat deze oproep u inspireert ook in uw dagelijkse werk eens aan hangmatten te denken. Wat Seats for Silence doet in het buitengebied (zie www.seats4silence.seats2meet.com), zouden we juist ook in de stedelijke context meer moeten ontwikkelen. Een mooie kans voor betekenisvolle(re) winkelgebieden.

Een fijne zomer!

Park Sonsbeek, Arnhem
Google zoekgeschiedenis “burn out” 2004-2019

Oedsen Boersma

Partner SITE urban development

Juni 2019

Nieuwe voorzitter Commissie Consument & Gedrag

“De meubelconsument is ook maar een mens” Dit was de titel van mijn afstudeeronderzoek. Het was een onderzoek naar bezoekgedrag op meubelboulevards, destijds een bloeiend fenomeen in het retaillandschap. Ik moest er aan denken, toen ik mijn motivering wilde omschrijven om voorzitter te worden van de Commissie  Consument en Gedrag. Dynamiek in de detailhandel stopt … Lees verder

Schiphol: retail on the spot

Kennis & Innovatie. Twee belangrijke woorden in onze sector. In alle sectoren eigenlijk. Twee containerbegrippen misschien ook wel. Hoe het ook zij, kennis en innovatie ‘doe’ je niet alleen vanachter je bureau. Daarvoor moet je ook de hort op, dingen met eigen ogen zien en ervaren. Dat vonden de commissieleden van de NRW Commissie Kennis … Lees verder

Controleer je lidmaatschap vóór 1 november

Ben je in 2019 van baan veranderd? Vergeet dit dan niet aan ons door te geven conform de vereisten in onze statuten. Controleer je gegevens in de onderstaande ledenlijst. Wijzigingen doorgeven gaat heel eenvoudig door een e-mail te sturen aan ledenadministratie@nrw.nl. Je NRW lidmaatschap wordt stilzwijgend verlengd tenzij je het lidmaatschap uiterlijk vóór 1 november … Lees verder