Je wordt er stil van

Onze steden worden groter, de ruimte schaarser, de gebouwen hoger. We zitten met meer mensen op een kluitje, kruipen voort over overvolle wegen en persen ons in het openbaar vervoer. Hutjemutje in het stadspark is dan ook niet meteen de escape waar je op had gehoopt. En waar je lichaam en geest behoefte aan heeft. En dan moet je van je persoonlijk algoritme en mobielverslaving ook nog eens lekker “social” doen.

Er zijn steeds meer mensen – vooral in stedelijk gebied – die zich opgejaagd voelen en veel stress ervaren. Ook eenzaamheid is een groot en sluimerend vraagstuk, juist ook binnen de grote stad.

  • 17% van de werknemers ervaart burn-out klachten, tussen 25-35 jaar 20% (CBS, 2017)
  • Sporten zoals yoga en mindfulness zijn enorm in opkomst. In 2018 deden 1,6 miljoen mensen aan yoga. De sport is inmiddels hockey gepasseerd in de top-10 sporten in Nederland (CBS/RIVM, 2018)
  • Ruim 1/3 van de volwassenen voelt zich enigszins eenzaam, waarvan 7% in sterke mate (CBS, 2017)

Hoe vertalen we het stressniveau van onze maatschappij naar onze winkelgebieden? Zouden we er niet goed aan doen “de passant” of “de consument” eens letterlijk in de ogen te kijken?

Ik pleit voor meer plekken waar je tot jezelf kan komen. Plekken die stil zijn. Plekken die je laten nadenken, waar je een ander soort contact kan maken. Denk aan een dakpark, een stedelijk balkon of een schaduwrijke binnentuin. In of boven op onze winkelgebieden is ruimte genoeg of staat voldoende leeg. Maak eens een mooi uitkijkpunt over de stad en beschouw het toevluchtsoord voor de rustzoeker als unieke nieuwe functie. Het winkelcentrum als geheimtip!

Het is toch buitengewoon vreemd dat in het dimdammen over online en offline, het echte uitpluggen zo weinig aandacht krijgt? Waar blijft het akoestische antwoord van onze centrumgebieden op de overprikkelende bewoner, werknemer en consument? Er is hier een wereld te winnen en een nieuw hoofdstuk sociale duurzaamheid te ontginnen.

Ligt u binnenkort op een strandlaken of in uw luie stoel, dan hoop ik dat deze oproep u inspireert ook in uw dagelijkse werk eens aan hangmatten te denken. Wat Seats for Silence doet in het buitengebied (zie www.seats4silence.seats2meet.com), zouden we juist ook in de stedelijke context meer moeten ontwikkelen. Een mooie kans voor betekenisvolle(re) winkelgebieden.

Een fijne zomer!

Park Sonsbeek, Arnhem
Google zoekgeschiedenis “burn out” 2004-2019

Oedsen Boersma

Partner SITE urban development

Juni 2019

NRW Awards worden uitgesteld

Het is onvermijdelijk. Zowel de uitreiking van de NRW Marketing Awards als de NRW Jaarprijs moet worden uitgesteld. Tony Wijntuin (juryvoorzitter): “Voor de NRW Marketing Award is het selectietraject in februari en maart gestart. Op basis van de inzendingen heeft de jury al een selectie kunnen maken van de nominaties. Toch hebben we het jurytraject … Lees verder

Samen in gesprek over plannen en toekomst van NRW

Beste NRW’ers, De impact van de coronacrisis en bijbehorende maatregelen op ons land en op onze sector is enorm. Alles lijkt of is ineens anders en zekerheden, prognoses en toekomstperspectieven verschuiven van dag tot dag. Dat geldt voor jullie (ons) allemaal, en dat geldt ook voor NRW als vereniging. Zoals we via de verschillende kanalen … Lees verder

Gemeenten vrezen leegstand door corona

Een groot deel van de Nederlandse gemeenten verwacht door de coronacrisis een toename van faillissementen in retail en horeca. 85% van de gemeenten verwacht een toename van faillissementen in retail. Voor horeca is dat 70%. Gemeenten zien oplossingsrichtingen in onder meer lokaal samenwerken en uitbouwen van lokale (online) platforms. Dat blijkt uit onderzoek door Stec … Lees verder