Je wordt er stil van

Onze steden worden groter, de ruimte schaarser, de gebouwen hoger. We zitten met meer mensen op een kluitje, kruipen voort over overvolle wegen en persen ons in het openbaar vervoer. Hutjemutje in het stadspark is dan ook niet meteen de escape waar je op had gehoopt. En waar je lichaam en geest behoefte aan heeft. En dan moet je van je persoonlijk algoritme en mobielverslaving ook nog eens lekker “social” doen.

Er zijn steeds meer mensen – vooral in stedelijk gebied – die zich opgejaagd voelen en veel stress ervaren. Ook eenzaamheid is een groot en sluimerend vraagstuk, juist ook binnen de grote stad.

  • 17% van de werknemers ervaart burn-out klachten, tussen 25-35 jaar 20% (CBS, 2017)
  • Sporten zoals yoga en mindfulness zijn enorm in opkomst. In 2018 deden 1,6 miljoen mensen aan yoga. De sport is inmiddels hockey gepasseerd in de top-10 sporten in Nederland (CBS/RIVM, 2018)
  • Ruim 1/3 van de volwassenen voelt zich enigszins eenzaam, waarvan 7% in sterke mate (CBS, 2017)

Hoe vertalen we het stressniveau van onze maatschappij naar onze winkelgebieden? Zouden we er niet goed aan doen “de passant” of “de consument” eens letterlijk in de ogen te kijken?

Ik pleit voor meer plekken waar je tot jezelf kan komen. Plekken die stil zijn. Plekken die je laten nadenken, waar je een ander soort contact kan maken. Denk aan een dakpark, een stedelijk balkon of een schaduwrijke binnentuin. In of boven op onze winkelgebieden is ruimte genoeg of staat voldoende leeg. Maak eens een mooi uitkijkpunt over de stad en beschouw het toevluchtsoord voor de rustzoeker als unieke nieuwe functie. Het winkelcentrum als geheimtip!

Het is toch buitengewoon vreemd dat in het dimdammen over online en offline, het echte uitpluggen zo weinig aandacht krijgt? Waar blijft het akoestische antwoord van onze centrumgebieden op de overprikkelende bewoner, werknemer en consument? Er is hier een wereld te winnen en een nieuw hoofdstuk sociale duurzaamheid te ontginnen.

Ligt u binnenkort op een strandlaken of in uw luie stoel, dan hoop ik dat deze oproep u inspireert ook in uw dagelijkse werk eens aan hangmatten te denken. Wat Seats for Silence doet in het buitengebied (zie www.seats4silence.seats2meet.com), zouden we juist ook in de stedelijke context meer moeten ontwikkelen. Een mooie kans voor betekenisvolle(re) winkelgebieden.

Een fijne zomer!

Park Sonsbeek, Arnhem
Google zoekgeschiedenis “burn out” 2004-2019

Oedsen Boersma

Partner SITE urban development

Juni 2019

Dit is de jury van het NRW Marketingfestival 2020

Het NRW Marketingcongres is ieder jaar weer een event waar met veel plezier naar wordt uitgekeken. Niet in de laatste plaats omdat tijdens dit event de NRW Marketing Award wordt uitgereikt. Dit jaar kan er helaas geen live congres plaatsvinden. Daarom staat de gehele maand november in het teken van de NRW Marketing Award: special … Lees verder

‘Durf te investeren in groei’

‘Als je een boodschap te vertellen hebt, moet je die niet klein houden, maar onder meer mensen verspreiden. Daarvoor is het nodig te investeren.’ Hans Geels, CEO van Dille & Kamille, schoof afgelopen woensdag aan bij het New Gen-ontbijt en deelde zijn visie op retail en de route die Dille & Kamille heeft afgelegd in … Lees verder

Van retail only naar multifunctioneel

De impact van de coronacrisis op de winkelsector is groot. Deze problemen moeten integraal worden benaderd. Om hier nieuwe oplossingen voor te kunnen vinden, is een omslag nodig – een die veel organisaties al aan het maken zijn. Want vaak liggen deze oplossingen buiten de retailsector. Ook NRW ziet de noodzaak van verandering en bevindt … Lees verder