Je wordt er stil van

Onze steden worden groter, de ruimte schaarser, de gebouwen hoger. We zitten met meer mensen op een kluitje, kruipen voort over overvolle wegen en persen ons in het openbaar vervoer. Hutjemutje in het stadspark is dan ook niet meteen de escape waar je op had gehoopt. En waar je lichaam en geest behoefte aan heeft. En dan moet je van je persoonlijk algoritme en mobielverslaving ook nog eens lekker “social” doen.

Er zijn steeds meer mensen – vooral in stedelijk gebied – die zich opgejaagd voelen en veel stress ervaren. Ook eenzaamheid is een groot en sluimerend vraagstuk, juist ook binnen de grote stad.

  • 17% van de werknemers ervaart burn-out klachten, tussen 25-35 jaar 20% (CBS, 2017)
  • Sporten zoals yoga en mindfulness zijn enorm in opkomst. In 2018 deden 1,6 miljoen mensen aan yoga. De sport is inmiddels hockey gepasseerd in de top-10 sporten in Nederland (CBS/RIVM, 2018)
  • Ruim 1/3 van de volwassenen voelt zich enigszins eenzaam, waarvan 7% in sterke mate (CBS, 2017)

Hoe vertalen we het stressniveau van onze maatschappij naar onze winkelgebieden? Zouden we er niet goed aan doen “de passant” of “de consument” eens letterlijk in de ogen te kijken?

Ik pleit voor meer plekken waar je tot jezelf kan komen. Plekken die stil zijn. Plekken die je laten nadenken, waar je een ander soort contact kan maken. Denk aan een dakpark, een stedelijk balkon of een schaduwrijke binnentuin. In of boven op onze winkelgebieden is ruimte genoeg of staat voldoende leeg. Maak eens een mooi uitkijkpunt over de stad en beschouw het toevluchtsoord voor de rustzoeker als unieke nieuwe functie. Het winkelcentrum als geheimtip!

Het is toch buitengewoon vreemd dat in het dimdammen over online en offline, het echte uitpluggen zo weinig aandacht krijgt? Waar blijft het akoestische antwoord van onze centrumgebieden op de overprikkelende bewoner, werknemer en consument? Er is hier een wereld te winnen en een nieuw hoofdstuk sociale duurzaamheid te ontginnen.

Ligt u binnenkort op een strandlaken of in uw luie stoel, dan hoop ik dat deze oproep u inspireert ook in uw dagelijkse werk eens aan hangmatten te denken. Wat Seats for Silence doet in het buitengebied (zie www.seats4silence.seats2meet.com), zouden we juist ook in de stedelijke context meer moeten ontwikkelen. Een mooie kans voor betekenisvolle(re) winkelgebieden.

Een fijne zomer!

Park Sonsbeek, Arnhem
Google zoekgeschiedenis “burn out” 2004-2019

Oedsen Boersma

Partner SITE urban development

Juni 2019

3-daags Programma NRW Retailplein PROVADA

Ook dit jaar zijn we drie dagen aanwezig met ons  Retailplein, mede mogelijk gemaakt door PROVADA (hal 11.28). Op het podium bieden we een gevarieerd topprogramma met interessante lezingen, lunchsessies en borrelsessie over uiteenlopende onderwerpen die onze sector raken. Met bijdragen op maat van DGBC, Locatus, Yellow Concepts, Bridge Vastgoed, MRKT, Erasmus Universiteit, Parkeer24, RetailVisie, … Lees verder

‘Belgische retail biedt goesting, vertier én technische hoogstandjes’

Quick trip NRW naar Gent en Antwerpen ‘Belgische retail biedt goesting, vertier én technische hoogstandjes’ De ‘quick trip’ van de Nederlandse Raad Winkelcentra is een aanrader. Altijd. Deze duurt twee dagen. Eén nacht. En het voelt alsof je een week bent weggeweest. Zoveel indrukken. Zoveel interactie. En zoveel vertier. De quick trip vond dit jaar … Lees verder

Opinie: Brancheringsbeleid retail, nog urgenter én moeilijker dan het al was

Een goed functionerend compact winkelgebied is in het belang van alle betrokken partijen; retailers, bezoekers, bewoners, vastgoedeigenaren en ‘de gemeente’. Maar gemeenten worden nog vaak verrast door retailers die búiten de beoogde compacte winkelgebieden een gaatje voor hun winkel weten te vinden. De Europese Dienstenrichtlijn voegt daar nog een extra dimensie aan toe. Daarom werkt de … Lees verder