Klimaatakkoord, wat is relevant voor retailers?

Wat staat er in het nieuwe klimaatakkoord dat relevant is voor retailers? 

28 juni is het klimaatakkoord gepubliceerd, waarin de gebouwde omgeving één van de vijf sectoren is waarover afspraken zijn gemaakt. Het grootste deel van deze afspraken gaan over woningen. Voor de utiliteitsbouw zijn vooral afspraken gemaakt voor de maatschappelijke sectoren. Voor commercieel vastgoed, zoals retail is niet veel vastgelegd, maar zijn toch een aantal dingen waar we komende jaren rekening mee te houden.

Er komt een wettelijke eindnorm energieprestatie waaraan gebouwen in 2050 moeten voldoen. Daarnaast komt er een streefdoel voor 2030. Wat dit precies gaat worden wordt in 2021 vastgesteld. Er wordt op gestuurd dat alle wettelijke verplichtingen, zoals Wet Milieubeheer incl. de informatieplicht, EED, eisen nieuwbouw, vangnet ingrijpende renovatie, labelverplichting, zoveel mogelijk worden geharmoniseerd.

De maatschappelijke sectoren moeten routekaarten maken, zowel op sectorniveau als iedere gebouweigenaar voor zijn eigen gebouwen. In het commerciële vastgoed wordt dit ook gestimuleerd.

Tot slot wordt vanuit het Klimaatakkoord ingezet op benchmarks op basis van het werkelijk energiegebruik en een datastelsel. In het datastelsel worden de versnipperde gegevens over het gebouw en het energiegebruik aan elkaar gekoppeld worden.

In grote lijn komt het erop neer dat energiezuinige winkels gestimuleerd en uiteindelijk verplicht worden, al zijn de normen nog niet bekend, maar dat de administratieve lasten verminderd worden.

Dit is de jury van het NRW Marketingfestival 2020

Het NRW Marketingcongres is ieder jaar weer een event waar met veel plezier naar wordt uitgekeken. Niet in de laatste plaats omdat tijdens dit event de NRW Marketing Award wordt uitgereikt. Dit jaar kan er helaas geen live congres plaatsvinden. Daarom staat de gehele maand november in het teken van de NRW Marketing Award: special … Lees verder

‘Durf te investeren in groei’

‘Als je een boodschap te vertellen hebt, moet je die niet klein houden, maar onder meer mensen verspreiden. Daarvoor is het nodig te investeren.’ Hans Geels, CEO van Dille & Kamille, schoof afgelopen woensdag aan bij het New Gen-ontbijt en deelde zijn visie op retail en de route die Dille & Kamille heeft afgelegd in … Lees verder

Van retail only naar multifunctioneel

De impact van de coronacrisis op de winkelsector is groot. Deze problemen moeten integraal worden benaderd. Om hier nieuwe oplossingen voor te kunnen vinden, is een omslag nodig – een die veel organisaties al aan het maken zijn. Want vaak liggen deze oplossingen buiten de retailsector. Ook NRW ziet de noodzaak van verandering en bevindt … Lees verder