Schiphol: retail on the spot

Kennis & Innovatie. Twee belangrijke woorden in onze sector. In alle sectoren eigenlijk. Twee containerbegrippen misschien ook wel. Hoe het ook zij, kennis en innovatie ‘doe’ je niet alleen vanachter je bureau. Daarvoor moet je ook de hort op, dingen met eigen ogen zien en ervaren. Dat vonden de commissieleden van de NRW Commissie Kennis & Innovatie ook, dus vatten wij afgelopen zomer het plan op om met de commissieleden eens achter de schermen te kijken bij Schiphol. Hoe werkt dat nu precies met retail achter de douane? Wat komt daar allemaal bij kijken?

Afgelopen vrijdag 11 oktober togen we daarom naar Schiphol, waar commissielid Eef Luchies (die in zijn werk bij MVRO veel voor en op Schiphol werkt) samen met zijn collega Theun een mooie tour met interessante, verrassende en soms smeuïge inside information samenstelde. Onze groep van 7, toch allemaal gepokt en gemazeld in winkelstraten en winkelcentra, stapte na een paar uur ‘college’ door Eef en Theun heel wat wijzer weer op de trein of in de auto. Een heel andere wereld toch, dat Schiphol.

Zo leerden we over concessies en investeringsniveaus (toch heel andere bedragen dan in het gemiddelde winkelcentrum) en kwamen de moeilijkheden en kansen van ruime openingstijden aan bod (veel winkels moeten tussen 05:00 en 23:00 open zijn en dat vraagt nogal wat van je operatie). Na vandaag weten we wie de gebroeders Heinemann zijn; zij zitten met Schiphol in een joint venture en verkopen alle drank, chocolade en rookwaren achter de douane. Van een flesje Chivas Regal whisky van een paar tientjes tot een fles cognac van een paar ton die bij je thuis wordt bezorgd; de keuze is er reuze. Nu ook af te rekenen met WeChat Pay. Je wilt graag de Europese hub zijn voor Chinezen of je wilt het niet. Ik lieg denk ik niet als ik stel dat iedere NRW’er die deze column leest, wel eens zijn euro’s in de kassa van de gebroeders heeft achtergelaten. Hetzelfde geldt voor de parfums en zonnebrillen van Kappé. Dag- en weekomzetten om van te watertanden.

We leerden over de enorme impact die de verbouwingen van Lounge 1 en 2 hebben. Op Schiphol. Op de ondernemers op Schiphol. Op de bouwpartners die het realiseren. En gelukkig maar heel weinig op de reiziger. Want dat is stelregel één op Schiphol: de reiziger en zijn ‘routing’ en veiligheid krijgen prioriteit. Altijd. We hoorden dat de retailers op Schiphol mopperen nu de wegwerkzaamheden rondom de luchthaven verkeershinder opleveren. Immers, de reiziger komt daardoor toch iets minder ontspannen of gehaaster binnen, waardoor hij de winkels net wat vaker links laat liggen en direct doorloopt richting zijn pier. Niet in de juiste mood om rustig nog wat te shoppen.

Kortom, een wereld op zich, retail op Schiphol. Retail on the spot, inspelend op de specifieke behoeften van mensen die in de regel gelegenheid en tijd hebben én die in een bepaalde koop mood zitten: de zakenreiziger die snel nog een relatiegeschenk wil meenemen voor zijn Japanse zakenpartner, of de vakantieganger die op zoek gaat naar lekker leesvoer voor op het strand van Aruba of een nieuw luchtje wil scoren.

En natuurlijk wisten we dat allemaal wel, maar door er rond te lopen, de verhalen uit de eerste hand te horen en je oren en ogen goed de kost te geven, ga je het ook beter begrijpen. Kennis & Innovatie in de praktijk dus. Met dank aan Eef en Theun!


Geschreven door Hans van Scheerdijk, Programmamanager NRW

Presentaties Green Retail Academy 2019

Green Retail Academy In de afgelopen jaren zijn wij op de hoogte gebracht en gehouden van de huidige/toekomstige wet- en regelgevingen tijden de “Green Retail reeks”. Zo ook afgelopen dinsdag 26 november tijdens Green Retail Academy, terug de schoolbanken in was het motto tijdens het congres op Wageningen University & Research. Wat zijn de laatste … Lees verder

Reisverslag New Gen Quicktrip Lissabon

De NRW New Gen leden hebben dit jaar, in het kader van de jaarlijkse New Gen Quicktrip, het bruisende Lissabon bezocht. Donderdagochtend 10 oktober verzamelden 18 New Genners zich op Schiphol, om samen op weg te gaan naar het zonnige Lissabon. En lekker weer was het, de temperaturen liepen ’s middags op tot maar liefst … Lees verder

Nieuwe voorzitter Commissie Consument & Gedrag

“De meubelconsument is ook maar een mens” Dit was de titel van mijn afstudeeronderzoek. Het was een onderzoek naar bezoekgedrag op meubelboulevards, destijds een bloeiend fenomeen in het retaillandschap. Ik moest er aan denken, toen ik mijn motivering wilde omschrijven om voorzitter te worden van de Commissie  Consument en Gedrag. Dynamiek in de detailhandel stopt … Lees verder