Schiphol: retail on the spot

Kennis & Innovatie. Twee belangrijke woorden in onze sector. In alle sectoren eigenlijk. Twee containerbegrippen misschien ook wel. Hoe het ook zij, kennis en innovatie ‘doe’ je niet alleen vanachter je bureau. Daarvoor moet je ook de hort op, dingen met eigen ogen zien en ervaren. Dat vonden de commissieleden van de NRW Commissie Kennis & Innovatie ook, dus vatten wij afgelopen zomer het plan op om met de commissieleden eens achter de schermen te kijken bij Schiphol. Hoe werkt dat nu precies met retail achter de douane? Wat komt daar allemaal bij kijken?

Afgelopen vrijdag 11 oktober togen we daarom naar Schiphol, waar commissielid Eef Luchies (die in zijn werk bij MVRO veel voor en op Schiphol werkt) samen met zijn collega Theun een mooie tour met interessante, verrassende en soms smeuïge inside information samenstelde. Onze groep van 7, toch allemaal gepokt en gemazeld in winkelstraten en winkelcentra, stapte na een paar uur ‘college’ door Eef en Theun heel wat wijzer weer op de trein of in de auto. Een heel andere wereld toch, dat Schiphol.

Zo leerden we over concessies en investeringsniveaus (toch heel andere bedragen dan in het gemiddelde winkelcentrum) en kwamen de moeilijkheden en kansen van ruime openingstijden aan bod (veel winkels moeten tussen 05:00 en 23:00 open zijn en dat vraagt nogal wat van je operatie). Na vandaag weten we wie de gebroeders Heinemann zijn; zij zitten met Schiphol in een joint venture en verkopen alle drank, chocolade en rookwaren achter de douane. Van een flesje Chivas Regal whisky van een paar tientjes tot een fles cognac van een paar ton die bij je thuis wordt bezorgd; de keuze is er reuze. Nu ook af te rekenen met WeChat Pay. Je wilt graag de Europese hub zijn voor Chinezen of je wilt het niet. Ik lieg denk ik niet als ik stel dat iedere NRW’er die deze column leest, wel eens zijn euro’s in de kassa van de gebroeders heeft achtergelaten. Hetzelfde geldt voor de parfums en zonnebrillen van Kappé. Dag- en weekomzetten om van te watertanden.

We leerden over de enorme impact die de verbouwingen van Lounge 1 en 2 hebben. Op Schiphol. Op de ondernemers op Schiphol. Op de bouwpartners die het realiseren. En gelukkig maar heel weinig op de reiziger. Want dat is stelregel één op Schiphol: de reiziger en zijn ‘routing’ en veiligheid krijgen prioriteit. Altijd. We hoorden dat de retailers op Schiphol mopperen nu de wegwerkzaamheden rondom de luchthaven verkeershinder opleveren. Immers, de reiziger komt daardoor toch iets minder ontspannen of gehaaster binnen, waardoor hij de winkels net wat vaker links laat liggen en direct doorloopt richting zijn pier. Niet in de juiste mood om rustig nog wat te shoppen.

Kortom, een wereld op zich, retail op Schiphol. Retail on the spot, inspelend op de specifieke behoeften van mensen die in de regel gelegenheid en tijd hebben én die in een bepaalde koop mood zitten: de zakenreiziger die snel nog een relatiegeschenk wil meenemen voor zijn Japanse zakenpartner, of de vakantieganger die op zoek gaat naar lekker leesvoer voor op het strand van Aruba of een nieuw luchtje wil scoren.

En natuurlijk wisten we dat allemaal wel, maar door er rond te lopen, de verhalen uit de eerste hand te horen en je oren en ogen goed de kost te geven, ga je het ook beter begrijpen. Kennis & Innovatie in de praktijk dus. Met dank aan Eef en Theun!


Geschreven door Hans van Scheerdijk, Programmamanager NRW

NRW Awards worden uitgesteld

Het is onvermijdelijk. Zowel de uitreiking van de NRW Marketing Awards als de NRW Jaarprijs moet worden uitgesteld. Tony Wijntuin (juryvoorzitter): “Voor de NRW Marketing Award is het selectietraject in februari en maart gestart. Op basis van de inzendingen heeft de jury al een selectie kunnen maken van de nominaties. Toch hebben we het jurytraject … Lees verder

Samen in gesprek over plannen en toekomst van NRW

Beste NRW’ers, De impact van de coronacrisis en bijbehorende maatregelen op ons land en op onze sector is enorm. Alles lijkt of is ineens anders en zekerheden, prognoses en toekomstperspectieven verschuiven van dag tot dag. Dat geldt voor jullie (ons) allemaal, en dat geldt ook voor NRW als vereniging. Zoals we via de verschillende kanalen … Lees verder

Gemeenten vrezen leegstand door corona

Een groot deel van de Nederlandse gemeenten verwacht door de coronacrisis een toename van faillissementen in retail en horeca. 85% van de gemeenten verwacht een toename van faillissementen in retail. Voor horeca is dat 70%. Gemeenten zien oplossingsrichtingen in onder meer lokaal samenwerken en uitbouwen van lokale (online) platforms. Dat blijkt uit onderzoek door Stec … Lees verder