Nieuwe voorzitter Commissie Consument & Gedrag

“De meubelconsument is ook maar een mens” Dit was de titel van mijn afstudeeronderzoek. Het was een onderzoek naar bezoekgedrag op meubelboulevards, destijds een bloeiend fenomeen in het retaillandschap. Ik moest er aan denken, toen ik mijn motivering wilde omschrijven om voorzitter te worden van de Commissie  Consument en Gedrag.

Dynamiek in de detailhandel stopt nooit en blijft boeiend. We moeten als sector blijven vernieuwen en vooruitkijken. Wie dacht ten tijde van de als paddenstoelen uit de grond schietende meubelboulevards, dat het twintig jaar later hoofdpijndossiers zouden worden? En kunnen we nu al voorspellen waar we onze nek over tien jaar over breken? Winnaars en verliezers. Voorspel het maar.

Ook onder die consument zitten winnaars en verliezers. Waar in Nederland woon je en beschik je in de nabijheid over winkelaanbod waar je blij van wordt? Of woon je toevallig op die plek waar de verschraling toeslaat? En als er niks meer valt te beleven en de verleidingen via slim uitgekiende algoritmes je in de schoot worden geworpen, dan kies je als mens toch voor het gemak? Dat valt die consument niet kwalijk te nemen. Immers, je bent ook maar een mens.

Wat dan wel? Over die vraag wil ik graag met onze commissieleden het hoofd buigen de komende jaren. Om onze leden kennis en inspiratie te geven. Om onze sector wendbaarder te maken in de wereld van disruptie. Vastgoed en regelgeving schreeuwen om flexibiliteit om het hoofd te bieden aan het veranderende gedrag van de consument.

Wil je meedoen in onze Commissie? Vertel het ons. Wij bieden met elkaar uiteenlopende expertise en hopen met jou erbij daarin nog verder te gaan. En ikzelf? Na mijn afstuderen bij D&P ben ik er gaan werken. Toen Locatus in beeld kwam, heb ik de overstap gemaakt naar VKZ als projectmanager. Maar ik miste de retail. Sinds 2003 kan ik met IXIN vastgoed, ruimte en retail me uitleven in onze wereld. Betekenis geven aan winkelgebieden en ontmoetingsplekken. En dat moeten we met elkaar creëren.


Inge Niks | Eigenaar iXin Vastgoed, Ruimte en Retail

Dit is de jury van het NRW Marketingfestival 2020

Het NRW Marketingcongres is ieder jaar weer een event waar met veel plezier naar wordt uitgekeken. Niet in de laatste plaats omdat tijdens dit event de NRW Marketing Award wordt uitgereikt. Dit jaar kan er helaas geen live congres plaatsvinden. Daarom staat de gehele maand november in het teken van de NRW Marketing Award: special … Lees verder

‘Durf te investeren in groei’

‘Als je een boodschap te vertellen hebt, moet je die niet klein houden, maar onder meer mensen verspreiden. Daarvoor is het nodig te investeren.’ Hans Geels, CEO van Dille & Kamille, schoof afgelopen woensdag aan bij het New Gen-ontbijt en deelde zijn visie op retail en de route die Dille & Kamille heeft afgelegd in … Lees verder

Van retail only naar multifunctioneel

De impact van de coronacrisis op de winkelsector is groot. Deze problemen moeten integraal worden benaderd. Om hier nieuwe oplossingen voor te kunnen vinden, is een omslag nodig – een die veel organisaties al aan het maken zijn. Want vaak liggen deze oplossingen buiten de retailsector. Ook NRW ziet de noodzaak van verandering en bevindt … Lees verder