Handreiking “Saneren Plancapaciteit” helpt overbodige winkelmeters te schrappen

De Retailagenda heeft op 28 november de handreiking “Saneren Plancapaciteit” gepresenteerd. De handreiking helpt partijen bij het inventariseren van de plancapaciteit voor detailhandel in bestemmingsplannen en geeft aan welke vervolgstappen kunnen worden genomen om tot saneren over te gaan. 

Gemeenten spannen zich in om hun binnenstad of dorpskern aantrekkelijker en compacter en daarmee bij toekomstbestendig te maken. Het gemeentelijk detailhandelsbeleid richt zich daarom op het concentreren van winkels in één gebied en het terugdringen van het aantal winkelmeters. Daarbij is het wenselijk om bestemmingen voor detailhandel die buiten de gewenste winkelstructuur liggen te beperken en te saneren en overbodige plancapaciteit te schrappen. In de praktijk blijkt dit een lastige opgave, die de nodige haken en ogen heeft. De oorzaak is dat veel gemeenten niet goed (genoeg) in beeld hebben hoeveel plancapaciteit in bestemmingsplannen is opgenomen. Bovendien lijkt het erg complex om zonder hoge opkoopkosten of het risico op planschade ongewenste locaties te saneren.

Verborgen

Met het aantrekken van de economie lijkt het op veel punten weer wat beter te gaan, in de retailsector is echter sprake van een structureel probleem. Niet alleen blijven de faillissementen aanhouden, ook vastgoedeigenaren rapporteren over het feit dat zij de komende 5 jaar nog 25% van hun vastgoed moeten herbestemmen. Experts uiten inmiddels hun zorgen over de vierkante meters die in bestemmingsplannen verborgen liggen of nog in de planning staan om gebouwd te worden, soms op locaties waar we dit niet gewenst is. Deze situatie kan leiden tot een nog groter overschot aan winkelmeters.

Toetsing

Een inventarisatie van de plancapaciteit voor detailhandel is dan ook belangrijk en kan gemeenten en provincies helpen bij het maken van keuzes over het terugbrengen van het aantal winkelmeters.
Inzicht in de omvang en ligging van de harde plancapaciteit is ook van belang in verband met de toetsing van projecten voor het realiseren van een uitbreiding van detailhandel in het kader van de 
ladder voor duurzame verstedelijking. In uitspraken van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State wordt aangegeven dat bij het inzichtelijk maken van de behoefte aan een ontwikkeling (van bijvoorbeeld detailhandel) rekening dient te worden gehouden met de zogenoemde harde plancapaciteit.

Stappenplan

De Retailagenda heeft in samenwerking met BRO en Rho adviseurs een handreiking opgesteld die ondersteuning biedt bij het concentreren en transformeren van winkelgebieden. De handreiking is bedoeld voor gemeenten, provincies, ontwikkelende partijen en adviesbureaus die inzicht willen hebben in de ‘harde plancapaciteit’ en/of die aan de slag willen met het concentreren van detailhandel en het saneren van de mogelijkheden voor het vestigen van detailhandel buiten de aangewezen winkelgebieden.

De handreiking bestaat uit drie onderdelen: de inventarisatie van plancapaciteit, de beleidsborging van het wegbestemmen en de juridische borging van het saneren plancapaciteit. Er wordt o.a. ingegaan op het verschil tussen harde en zachte plancapaciteit, hoe de omvang van plancapaciteit kan worden bepaald, hoe het detailhandelsbeleid in bestemmingsplannen dient te worden vastgelegd en welke – juridische – instrumenten voorhanden zijn om plancapaciteit te saneren.

Bekijk hier de handreiking “Saneren Plancapaciteit”

Dit is de jury van het NRW Marketingfestival 2020

Het NRW Marketingcongres is ieder jaar weer een event waar met veel plezier naar wordt uitgekeken. Niet in de laatste plaats omdat tijdens dit event de NRW Marketing Award wordt uitgereikt. Dit jaar kan er helaas geen live congres plaatsvinden. Daarom staat de gehele maand november in het teken van de NRW Marketing Award: special … Lees verder

‘Durf te investeren in groei’

‘Als je een boodschap te vertellen hebt, moet je die niet klein houden, maar onder meer mensen verspreiden. Daarvoor is het nodig te investeren.’ Hans Geels, CEO van Dille & Kamille, schoof afgelopen woensdag aan bij het New Gen-ontbijt en deelde zijn visie op retail en de route die Dille & Kamille heeft afgelegd in … Lees verder

Van retail only naar multifunctioneel

De impact van de coronacrisis op de winkelsector is groot. Deze problemen moeten integraal worden benaderd. Om hier nieuwe oplossingen voor te kunnen vinden, is een omslag nodig – een die veel organisaties al aan het maken zijn. Want vaak liggen deze oplossingen buiten de retailsector. Ook NRW ziet de noodzaak van verandering en bevindt … Lees verder