Thema 2020 – Inzichten & Vergezichten

“Voorspellen is moeilijk, vooral als het de toekomst betreft”. Dit inzicht leerde ik van Carlo van de Weijer op onze Researchbijeenkomst in februari. En vervolgens nam hij ons op zeer geestige manier mee in de mogelijke toekomst van zelfrijdende auto’s. Een goed verhaal – gebracht met humor – blijft heerlijk hangen.

Betekeniseconomie

En zo heb ik veel meer mooie inzichten meegekregen van onze sprekers en deelnemers aan de NRW bijeenkomsten in het afgelopen jaar. Duurzame oplossingen van Thomas Rau waaruit blijkt dat het klimaatakkoord wél haalbaar is. Een waarschuwing voor de gevolgen van de decadente samenleving, door de verhalenvertellers Breukers & Godrie. “De binnenstad is eigenlijk het meest verwaarloosde stadsdeel van onze gemeente”, zei wethouder Economie van Hengelo op ons PROVADA-podium. “Wat waren de guiding principles 15 jaar geleden bij de herontwikkeling van Hoog Catharijne, en welke gelden nu nog steeds?”, volgens ULI. “Na de belevingseconomie breekt nu het tijdperk aan van de betekeniseconomie”, zegt Kaj Morel – Lector New Marketing aan de Avans Hogeschool. Het zijn uitspraken, lezingen, onderzoeken en gesprekken die je aan het denken zetten. En dat is precies wat we proberen te doen op onze bijeenkomsten.

Verbeelding en verwondering

Ook vergezichten zijn enorm inspirerend. Onze scenarioplanningstraject biedt een doorkijk naar de wereld in 2025. Veel verder vooruit kijken heeft nauwelijks zin. Dan wordt het al snel sciencefiction in de retailsector. Om de resultaten te delen hebben we gekozen voor vier podcasts. Dit bleek een krachtig middel waarbij iedereen zijn eigen verbeelding kon aanspreken. En ieder scenario is voorzien van een pakkend beeld, prachtig vormgegeven door onze ‘vaste’ ontwerper, Jeroen van Heemskerck Düker. Hierdoor zijn de vergezichten echt gaan leven.

Natuurlijk leverde de studiereis naar China ook zeer boeiende vergezichten op. Online en offline bestaat feilloos naast elkaar. Geen verdringing maar aanvulling. En reisgenoot Willem Krzeszewski van woningcorporatie Staedion vroeg zich verwonderd af waar al die miljoenen Chinezen hun elektrische scooter opladen, aangezien de meesten in hoge torenflats wonen. Wat een goede vraag. Door met veel verschillende deskundigen op stap te gaan, leer je steeds met nieuwe ogen kijken. Dat hoort bij NRW.

The Times They Are A-Changin’

Ik ben blij met ons thema voor 2020: Inzichten & vergezichten. Zowel als leidraad voor onze nieuwe bijeenkomsten, als ook voor NRW zelf. In het nieuwe jaar willen we de tijd nemen om samen met het bestuur en onze leden scherper te formuleren waar NRW voor staat. Zijn we als kennisplatform zichtbaar en herkenbaar genoeg? Welk verhaal willen we vertellen? De afloop kan ik niet voorspellen maar ik ben er van overtuigd dat het een boeiend proces wordt. The Times They Are A-Changin’ en NRW verandert mee. Vanzelfsprekend.

Brigit Gerritse – directeur NRW

Dit is de jury van het NRW Marketingfestival 2020

Het NRW Marketingcongres is ieder jaar weer een event waar met veel plezier naar wordt uitgekeken. Niet in de laatste plaats omdat tijdens dit event de NRW Marketing Award wordt uitgereikt. Dit jaar kan er helaas geen live congres plaatsvinden. Daarom staat de gehele maand november in het teken van de NRW Marketing Award: special … Lees verder

‘Durf te investeren in groei’

‘Als je een boodschap te vertellen hebt, moet je die niet klein houden, maar onder meer mensen verspreiden. Daarvoor is het nodig te investeren.’ Hans Geels, CEO van Dille & Kamille, schoof afgelopen woensdag aan bij het New Gen-ontbijt en deelde zijn visie op retail en de route die Dille & Kamille heeft afgelegd in … Lees verder

Van retail only naar multifunctioneel

De impact van de coronacrisis op de winkelsector is groot. Deze problemen moeten integraal worden benaderd. Om hier nieuwe oplossingen voor te kunnen vinden, is een omslag nodig – een die veel organisaties al aan het maken zijn. Want vaak liggen deze oplossingen buiten de retailsector. Ook NRW ziet de noodzaak van verandering en bevindt … Lees verder