Thema 2020 – Inzichten & Vergezichten

“Voorspellen is moeilijk, vooral als het de toekomst betreft”. Dit inzicht leerde ik van Carlo van de Weijer op onze Researchbijeenkomst in februari. En vervolgens nam hij ons op zeer geestige manier mee in de mogelijke toekomst van zelfrijdende auto’s. Een goed verhaal – gebracht met humor – blijft heerlijk hangen.

Betekeniseconomie

En zo heb ik veel meer mooie inzichten meegekregen van onze sprekers en deelnemers aan de NRW bijeenkomsten in het afgelopen jaar. Duurzame oplossingen van Thomas Rau waaruit blijkt dat het klimaatakkoord wél haalbaar is. Een waarschuwing voor de gevolgen van de decadente samenleving, door de verhalenvertellers Breukers & Godrie. “De binnenstad is eigenlijk het meest verwaarloosde stadsdeel van onze gemeente”, zei wethouder Economie van Hengelo op ons PROVADA-podium. “Wat waren de guiding principles 15 jaar geleden bij de herontwikkeling van Hoog Catharijne, en welke gelden nu nog steeds?”, volgens ULI. “Na de belevingseconomie breekt nu het tijdperk aan van de betekeniseconomie”, zegt Kaj Morel – Lector New Marketing aan de Avans Hogeschool. Het zijn uitspraken, lezingen, onderzoeken en gesprekken die je aan het denken zetten. En dat is precies wat we proberen te doen op onze bijeenkomsten.

Verbeelding en verwondering

Ook vergezichten zijn enorm inspirerend. Onze scenarioplanningstraject biedt een doorkijk naar de wereld in 2025. Veel verder vooruit kijken heeft nauwelijks zin. Dan wordt het al snel sciencefiction in de retailsector. Om de resultaten te delen hebben we gekozen voor vier podcasts. Dit bleek een krachtig middel waarbij iedereen zijn eigen verbeelding kon aanspreken. En ieder scenario is voorzien van een pakkend beeld, prachtig vormgegeven door onze ‘vaste’ ontwerper, Jeroen van Heemskerck Düker. Hierdoor zijn de vergezichten echt gaan leven.

Natuurlijk leverde de studiereis naar China ook zeer boeiende vergezichten op. Online en offline bestaat feilloos naast elkaar. Geen verdringing maar aanvulling. En reisgenoot Willem Krzeszewski van woningcorporatie Staedion vroeg zich verwonderd af waar al die miljoenen Chinezen hun elektrische scooter opladen, aangezien de meesten in hoge torenflats wonen. Wat een goede vraag. Door met veel verschillende deskundigen op stap te gaan, leer je steeds met nieuwe ogen kijken. Dat hoort bij NRW.

The Times They Are A-Changin’

Ik ben blij met ons thema voor 2020: Inzichten & vergezichten. Zowel als leidraad voor onze nieuwe bijeenkomsten, als ook voor NRW zelf. In het nieuwe jaar willen we de tijd nemen om samen met het bestuur en onze leden scherper te formuleren waar NRW voor staat. Zijn we als kennisplatform zichtbaar en herkenbaar genoeg? Welk verhaal willen we vertellen? De afloop kan ik niet voorspellen maar ik ben er van overtuigd dat het een boeiend proces wordt. The Times They Are A-Changin’ en NRW verandert mee. Vanzelfsprekend.

Brigit Gerritse – directeur NRW

Presentaties Green Retail Academy 2019

Green Retail Academy In de afgelopen jaren zijn wij op de hoogte gebracht en gehouden van de huidige/toekomstige wet- en regelgevingen tijden de “Green Retail reeks”. Zo ook afgelopen dinsdag 26 november tijdens Green Retail Academy, terug de schoolbanken in was het motto tijdens het congres op Wageningen University & Research. Wat zijn de laatste … Lees verder

Reisverslag New Gen Quicktrip Lissabon

De NRW New Gen leden hebben dit jaar, in het kader van de jaarlijkse New Gen Quicktrip, het bruisende Lissabon bezocht. Donderdagochtend 10 oktober verzamelden 18 New Genners zich op Schiphol, om samen op weg te gaan naar het zonnige Lissabon. En lekker weer was het, de temperaturen liepen ’s middags op tot maar liefst … Lees verder

Nieuwe voorzitter Commissie Consument & Gedrag

“De meubelconsument is ook maar een mens” Dit was de titel van mijn afstudeeronderzoek. Het was een onderzoek naar bezoekgedrag op meubelboulevards, destijds een bloeiend fenomeen in het retaillandschap. Ik moest er aan denken, toen ik mijn motivering wilde omschrijven om voorzitter te worden van de Commissie  Consument en Gedrag. Dynamiek in de detailhandel stopt … Lees verder