Corona virus: Binnensteden leeg maar wijkwinkelcentra zien traffic toenemen door hamstergedrag

Het Corona virus heeft grote gevolgen voor veel sectoren en zeker ook voor de retail. In een sector die al jaren in de hoek zit waar de klappen vallen zal een omzetuitval die enkele weken of langer gaat duren desastreuze gevolgen hebben. Om een beeld te schetsen van hoe groot de gevolgen zijn, hebben PFM Footfall Intelligence en Locatus als marktleiders in passanten tellen hun gegevens gecombineerd en onderstaande analyse gemaakt.

PFM had al eerder geconstateerd dat Corona grote impact heeft op de passantenaantallen[1], maar dat was nog voor het kabinet afgelopen donderdag vergaande beperkende maatregelen afkondigde. De impact van die maatregelen is echt enorm, maar verschillen sterk tussen winkelgebieden waar funshoppen de hoofdmoot is en centra die gericht zijn op dagelijkse boodschappen.

In de belangrijkste winkelstraten zien we dramatische dalingen. Deze liepen op tot 65% minder bezoekers afgelopen zondag. Maar ook op vrijdag en zaterdag hebben de binnensteden 45% minder bezoekers ontvangen dan dezelfde week een jaar geleden.

Bij de supermarkten zien we echter dat mensen zijn gaan hamsteren en zien we juist een toename van gemiddeld 8% van passanten vanaf het moment dat de minister op donderdag de strengere maatregelen voor heel het land afkondigde. Waarbij de piek in het hamstergedrag vooral afgelopen donderdag en vrijdag te zien is (tot 15% stijging). Dit past helemaal bij de beelden die we in het nieuws voorbij zagen komen over lege schappen. Opvallend is dat het hamstergedrag in de Brabantse wijkwinkelcentra al twee dagen eerder plaatsvond en dat daar al in het weekend de passantenaantallen zijn gaan dalen.

De komende weken verwachten we dat de binnensteden leeg zullen blijven, zeker nu ook de horeca haar deuren heeft moeten sluiten. We zullen dan ook extreem lage bezoekersaantallen blijven zien met alle consequenties van dien. De wijkwinkelcentra zullen naar verwachting redelijk op peil blijven. Uiteraard is dit sterk afhankelijk van het openblijven van de winkels.

Locatus en PFM blijven de ontwikkelingen op het bezoekgedrag aan de Nederlandse winkelcentra volgen en blijven u op de hoogte houden.

Voor vragen kunt u terecht bij:

Wendy Hulshof, Senior Business Consultant PFM Footfall Intelligence, Wendy.Hulshof@pfm-intelligence.com, 06-2700134

Gertjan Slob, directeur Onderzoek Locatus, gertjan.slob@locatus.com, 06-21553097

[1] https://www.pfm-footfall.com/nl/2020/03/nederlanders-mijden-binnensteden-sinds-de-uitbraak-van-corona/

Dit is de jury van het NRW Marketingfestival 2020

Het NRW Marketingcongres is ieder jaar weer een event waar met veel plezier naar wordt uitgekeken. Niet in de laatste plaats omdat tijdens dit event de NRW Marketing Award wordt uitgereikt. Dit jaar kan er helaas geen live congres plaatsvinden. Daarom staat de gehele maand november in het teken van de NRW Marketing Award: special … Lees verder

‘Durf te investeren in groei’

‘Als je een boodschap te vertellen hebt, moet je die niet klein houden, maar onder meer mensen verspreiden. Daarvoor is het nodig te investeren.’ Hans Geels, CEO van Dille & Kamille, schoof afgelopen woensdag aan bij het New Gen-ontbijt en deelde zijn visie op retail en de route die Dille & Kamille heeft afgelegd in … Lees verder

Van retail only naar multifunctioneel

De impact van de coronacrisis op de winkelsector is groot. Deze problemen moeten integraal worden benaderd. Om hier nieuwe oplossingen voor te kunnen vinden, is een omslag nodig – een die veel organisaties al aan het maken zijn. Want vaak liggen deze oplossingen buiten de retailsector. Ook NRW ziet de noodzaak van verandering en bevindt … Lees verder