Coronacrisis? Zo boost jij straks je omzet!

Vier kansen voor ondernemers

Je had als ondernemer zulke mooie plannen voor 2020. Tot het coronavirus op visite kwam en roet in het eten gooide. Waarschijnlijk zit je nu noodgedwongen thuis en ben je druk bezig de schade zoveel mogelijk te beperken. Een lastige tijd, maar ook een tijd waarin ineens ruimte is voor zaken die normaal gesproken blijven liggen. Bijvoorbeeld het verbeteren van je marketing. Eígenlijk had je er al lang iets aan willen doen. Een nieuwe huisstijl, leuke marketingacties bedenken, nieuwe teksten op je website. Maar ja, druk druk druk. Dit is hét moment om (extra) aandacht te besteden aan de marketing van je onderneming. Zo ben jij, als de economie straks weer aantrekt, klaar om die inhaalslag te maken. Hoe dan precies? Stort je op de volgende vier onderwerpen:

  1. Werk aan de basis van je bedrijf. Zonder stevig fundament geen succesvolle onderneming. Heb je je doel en doelgroep nog helder voor ogen? Wat doet de concurrent? Ben je nog onderscheidend genoeg ten opzichte van soortgelijke bedrijven? Blijf innovatief: bedenk een nieuw gerecht voor je menukaart, ontwerp een nieuw product of steek een bestaand product in een nieuw jasje. Wees creatief!
  2. Samenwerkingsverbanden zijn hot! Helemaal in deze tijd voelen we: we hebben elkaar nodig. Zoek daarom medeondernemers of andere soorten afnemers op met wie je een samenwerking aangaat. Zo kun je je business en afzetmarkt vergroten. Ben je slager? Ga dan een samenwerking aan met de kaasboer, bakker, viswinkel en groenteboer in jouw winkelgebied. Wie weet kun je samen de lunch verzorgen bij dat ene bedrijf. Het versconcept blijkt vaak populair en succesvol te zijn. Kijk bijvoorbeeld naar https://www.machtiglekker.nl/. Gebruik de extra tijd die je nu hebt om nieuwe waardevolle verbindingen aan te gaan. Real life ontmoetingen zijn nu waarschijnlijk minder verstandig, maar een telefoontje is zo gepleegd.
  3. Refresh de huisstijl. Al jaren dezelfde posters, dezelfde menukaarten en een foto op je website nog zonder grijze haren. Niet écht up-to-date. Door je huisstijl ‘op te frissen’ geef je de uitstraling van je bedrijf een boost én creëer je straks extra aandacht als je weer opengaat. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe kleuren, nieuwe foto’s, vernieuwde website etc.
  4. Plan het in. Een slimme ondernemer denkt vooruit. Ook wat betreft marketing. Bedenk nu alvast alle aanbiedingen en (marketing)acties die je dit jaar on- en offline wilt doen en werk ze uit. De online acties en socialmediaberichten kun je zelfs nu direct al inplannen. Zo heb je daar straks geen omkijken meer naar en kun jij je op je core business richten als je weer open bent.\

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Dit artikel is geschreven door Many Tastes – small business communication, Fiorienne Westenberg.

www.manytastes.nl

info@manytastes.nl

030 227 3561

Dit is de jury van het NRW Marketingfestival 2020

Het NRW Marketingcongres is ieder jaar weer een event waar met veel plezier naar wordt uitgekeken. Niet in de laatste plaats omdat tijdens dit event de NRW Marketing Award wordt uitgereikt. Dit jaar kan er helaas geen live congres plaatsvinden. Daarom staat de gehele maand november in het teken van de NRW Marketing Award: special … Lees verder

‘Durf te investeren in groei’

‘Als je een boodschap te vertellen hebt, moet je die niet klein houden, maar onder meer mensen verspreiden. Daarvoor is het nodig te investeren.’ Hans Geels, CEO van Dille & Kamille, schoof afgelopen woensdag aan bij het New Gen-ontbijt en deelde zijn visie op retail en de route die Dille & Kamille heeft afgelegd in … Lees verder

Van retail only naar multifunctioneel

De impact van de coronacrisis op de winkelsector is groot. Deze problemen moeten integraal worden benaderd. Om hier nieuwe oplossingen voor te kunnen vinden, is een omslag nodig – een die veel organisaties al aan het maken zijn. Want vaak liggen deze oplossingen buiten de retailsector. Ook NRW ziet de noodzaak van verandering en bevindt … Lees verder