Retail ‘will bounce back’ en zal opveren na de Coronacrisis

De Coronacrisis. Covid-19. Het gaat nergens anders meer over. En terecht. Een ongekend aantal mensen raakt besmet. En sommigen worden ernstig ziek. Een aanzienlijk deel van de mensen overlijdt. Verschrikkelijk. De gezondheidszorg raakt overbelast. Waardoor er -net als in China en Italië- nog meer mensen overlijden vanwege de piekbelasting. De moderne naoorlogse geschiedenis kent geen vergelijkbare voorbeelden. Unprecendented. De Engelsen hebben er een mooi woord voor.

Minder belangrijk dan levens redden, maar zeker niet onbelangrijk, betreft de economische schade. Die vooralsnog niet is te overzien. Goed dat de overheid dit ook inziet. En allerlei regelingen voor ondernemers en zzp’ers in het leven roept. Zoals deeltijd ww, uitstel belastingbetalingen, financieringsmogelijkheden. En nog veel meer.

Twee van de zwaarst getroffen sectoren betreffen de retail en de horeca. Een periode van ‘(bijna) helemaal geen inkomen’ komt eraan. Het is een regelrechte ramp voor de ondernemers en de werknemers. En velen daarvan zien het even niet zitten. En vrezen met grote vreze. Ik begrijp dat volledig. Sterker nog, ook mijn bedrijf is qua omzet vrijwel volledig afhankelijk van de sectoren retail en retailvastgoed. Dat betekent geruime tijd geen opdrachten.

En de sombere berichten stapelen zich op. Zoals hier in het Parool. Of hier in het vakmagazine Retailtrends.

Maar niet allen de fysieke retail heeft het nu opeens moeilijk. Ook de non-food webshops kennen nu ook een koopstop. Consumenten houden de hand op de knip. Zo hoorde ik althans vandaag op het NOS-journaal. En daarbij kunnen de online supermarkten de vraag niet aan. En lopen ook zij spaak qua bedrijfsvoering. Logisch, gezien de krakkemikkige distributiestructuren van bijvoorbeeld Picnic. Het gevolg is dat mensen dan toch zelf maar naar de stenen supermarkt gaan.

Veel retailspecialisten zijn somber. Zullen webshops, door de Coronacrisis, nog meer dan het huidige 9% aan marktaandeel voor hun rekening nemen? Nou, dat waag ik te betwijfelen. Dat is dus maar zeer de vraag.

Nu sta ik bekend als rasoptimist. Maar de realist in mij (en de statistische onderzoeker) zag de Coronacrisis er eigenlijk al sinds eind januari aankomen. Een virus dat zo besmettelijk is kan niet anders dan zich heel snel verspreiden. Echter, in weerwil van al het pessimisme, denk ik dat er na de (gehele of gedeeltelijke) lockdown sprake kan zijn van een bounce effect. Een opveereffect. Ook voor de retail en horeca. Juist voor de retail en horeca. Mensen zijn na de crisis blij. En gaan helemaal los. Net als koeien in de wei in de lente. Mensen gaan de straat op, vieren feest en gaan consumeren. Ze gaan uit eten, ze drinken een drankje. En kopen veel producten. In de fysieke ruimte. Aard van het mensenbeestje. Aard van de menselijke geest. Het kuddedier in ons is niet uit te roeien.

Vergis je niet, de winkeliers en horecaondernemers gaan het heel moeilijk krijgen. Vrijwel of volledig geen omzet. En de kosten lopen door. De overheid moet dan ook de ondernemers steunen tot in hun vezels. En niet alleen de retailers en de horeca. Óók de winkelvastgoedeigenaren. Wij zijn als samenleving rijker dan ooit. En de staatsfinanciën staan er uitmuntend voor. Steun de ondernemer. En steun ook de winkelvastgoedeigenaar.

Er zijn zeker ook lichtpunten. Zo’n bounce effect was er destijds ook in Canada na de SARS-epidemie in 2003. Hoewel COVID-19 ook eigenlijk een (gemuteerde) vorm van SARS is, en de epidemie veel groter is dan destijds, geloof ik in de veerkracht van mensen. Onze vrije en open samenleving zal opveren. En zal leven als nooit tevoren. De fysieke retail en de horeca zullen hiervan enorm profiteren.

En in de tussentijd? Wees wijs. Wees veilig. En blijf optimistisch. Als u deze tijd weet te overleven als (stenen) retailer of horecaondernemer dan bent u van grote klasse. En uw uithoudingsvermogen zal zich dubbel en dwars uitbetalen. Wij zijn een creatief volkje. Handel zit in onze genen. Het bounce effect zal zich groots manifesteren. Daar ben ik van overtuigd. En mijn bericht aan de consument? Koop niet bij Amazon. Naar bedrijf tot in de vezels. Maar koop bij de Nederlandse stenen winkel. Bij de ketens. Maar zeker ook bij de zelfstandige winkeliers. Die de ruggengraat vormen van onze economie. En de bakermat vormen van onze samenleving.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

​Hans van Tellingen is Geograaf en Regioloog en is directeur/eigenaar van winkelcentrumonderzoeker Strabo bv. Hij is hoofdauteur van ‘Waarom Stenen Winkels Winnen’. Meer info over dit boek: https://strabo.nl/waarom-stenen-winkels-winnen.

Dit is de jury van het NRW Marketingfestival 2020

Het NRW Marketingcongres is ieder jaar weer een event waar met veel plezier naar wordt uitgekeken. Niet in de laatste plaats omdat tijdens dit event de NRW Marketing Award wordt uitgereikt. Dit jaar kan er helaas geen live congres plaatsvinden. Daarom staat de gehele maand november in het teken van de NRW Marketing Award: special … Lees verder

‘Durf te investeren in groei’

‘Als je een boodschap te vertellen hebt, moet je die niet klein houden, maar onder meer mensen verspreiden. Daarvoor is het nodig te investeren.’ Hans Geels, CEO van Dille & Kamille, schoof afgelopen woensdag aan bij het New Gen-ontbijt en deelde zijn visie op retail en de route die Dille & Kamille heeft afgelegd in … Lees verder

Van retail only naar multifunctioneel

De impact van de coronacrisis op de winkelsector is groot. Deze problemen moeten integraal worden benaderd. Om hier nieuwe oplossingen voor te kunnen vinden, is een omslag nodig – een die veel organisaties al aan het maken zijn. Want vaak liggen deze oplossingen buiten de retailsector. Ook NRW ziet de noodzaak van verandering en bevindt … Lees verder