De retail zal opveren, maar creëer eerst meer IC-bedden en Coronatestmogelijkheden

Thuiswerken. Ik zie allerlei mensen posten hoe ze dat doen. Lastig voor mij en mijn collega’s. Want ons bedrijf, Strabo, brengt consumentengedrag in kaart in winkelcentra en -gebieden. Ter plekke. Op locatie. Met bezoekersonderzoeken. En die liggen op zijn gat. Volledig zelfs. En dat duurt nog wel even. Thuiswerken betreft voor mij dus mailtjes beantwoorden. En, voor onze medewerkers, de projecten die qua veldwerk zijn afgerond nog afronden in de vorm van een rapport. En dan? Dan hopen dat een en ander niet te lang duurt. En dankbaar de maatregelen die de overheid biedt (deeltijd ww en dergelijke) aanvaarden. Al is dat ergens niet meer dan terecht. Bedrijven hebben immers sinds jaar en dag belasting betaald. Tijd om wat terug te doen. Chapeau voor de overheid.

Per 1 juni een herstart?

Maar goed. Wat kan ikzelf doen? Projecten, tientallen in aantal, zijn stilgelegd. Ook mijn activiteiten als veelgevraagd spreker zijn stilgelegd. Acquisitie is lastig in tijden van sociale distantie. En het is maar de vraag of de opdrachtenstroom weer snel op gang komt als de Coronacrisis op zijn einde loopt. Want de zakken van veel van onze klanten (winkelvastgoedeigenaren) zullen minder goed gevuld zijn. Ik hoop in ieder geval dat vanaf 1 juni, de datum waarop het land op slot lijkt te zijn, ‘de boel’ weer open gaat. En dat de economische activiteiten, ook die van mijn eigen bedrijf, een herstart gaan beleven.

Blogs schrijven

 Er is echter één ding wat ik wél kan doen op dit moment. En dat betreft blogs schrijven. Over de veerkracht van de mensheid. Over de veerkracht van de economie. Over de veerkracht van de retail. Zoals verwoord in dit blog: https://nrw.nl/2020/03/20/retail-will-bounce-back-en-zal-opveren-na-de-coronacrisis/

De Bertha en Clarabella in mij

Ik ben ervan overtuigd dat na de Coronacrisis het recessiespook, dat zogenaamd al tijden aan de deur klopt, zomaar kan worden weggevaagd. Omdat mensen dolblij zijn. Omdat mensen dan en masse gaan consumeren. De retail en de horeca zullen opveren. En de consument gedraagt zich dan als een blije koe. Als deze in de lente weer voor het eerst de wei in mag. Rare vergelijking? Nee, hoor, laat mij maar die koe zijn. En er bevindt zich zelfs een Bertha en Clarabella in ons allen. Daar ben ik van overtuigd.

Eerst levens redden!

Maar in de tussentijd? Laten we mensenlevens proberen te redden. Want dat is het allerbelangrijkste. Belangrijkste issue om dat te bewerkstelligen betreft het vergroten van de IC-capaciteit (om code ‘zwart’ te voorkomen), het aankopen van beademingsapparatuur, het met spoed werven van deskundig medisch personeel, het inrichten van extra noodhospitaals én -boven alles- het testen van (grote delen van) de bevolking op de aanwezigheid van het virus. Om er snel achter te komen of iemand het virus heeft of niet. Dát zet pas echt zoden aan de dijk bij de bestrijding van het virus, zeggen vele experts.

‘Makkelijker gezegd dan gedaan’, hoor ik dan weer anderen zeggen. Eens. Maar daarom zijn deze voorstellen niet onmogelijk om uit te voeren. Koop en produceer mondkapjes, creëer overal testfaciliteiten, regel meer beademingsapparatuur, huur gepensioneerd medisch personeel in alsmede studenten verpleegkunde en geneeskunde. Er gaan veel mensen helaas nog overlijden. Maar als we het gebrek aan capaciteit deels weten te tackelen, dan kunnen we dat ook deels beperken. Dit heeft wat mij betreft de absolute prioriteit. Doen! Echt!

Nee, ik ben geen viroloog. Maar – net als vele anderen – beschik ik over enige common sense. Boerenverstand. En soms dient dat te prevaleren. Boven alles.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Hans van Tellingen is Geograaf en Regioloog en is directeur/eigenaar van winkelcentrumonderzoeker Strabo bv. Hij is hoofdauteur van ‘Waarom Stenen Winkels Winnen’. Meer info over dit boek: https://strabo.nl/waarom-stenen-winkels-winnen.

Dit is de jury van het NRW Marketingfestival 2020

Het NRW Marketingcongres is ieder jaar weer een event waar met veel plezier naar wordt uitgekeken. Niet in de laatste plaats omdat tijdens dit event de NRW Marketing Award wordt uitgereikt. Dit jaar kan er helaas geen live congres plaatsvinden. Daarom staat de gehele maand november in het teken van de NRW Marketing Award: special … Lees verder

‘Durf te investeren in groei’

‘Als je een boodschap te vertellen hebt, moet je die niet klein houden, maar onder meer mensen verspreiden. Daarvoor is het nodig te investeren.’ Hans Geels, CEO van Dille & Kamille, schoof afgelopen woensdag aan bij het New Gen-ontbijt en deelde zijn visie op retail en de route die Dille & Kamille heeft afgelegd in … Lees verder

Van retail only naar multifunctioneel

De impact van de coronacrisis op de winkelsector is groot. Deze problemen moeten integraal worden benaderd. Om hier nieuwe oplossingen voor te kunnen vinden, is een omslag nodig – een die veel organisaties al aan het maken zijn. Want vaak liggen deze oplossingen buiten de retailsector. Ook NRW ziet de noodzaak van verandering en bevindt … Lees verder