Waar staan we als de rook optrekt?

Het coronavirus raakt de hele wereld. Overal worden mensen ziek en overlijden aan het virus. Overal zijn en worden maatregelen genomen om de (gezondheids)schade door het virus te beperken. Overal krijgt de economie daardoor een flinke dreun.

Ook in Nederland zien we dat veel mensen ziek worden en overlijden. De zorg staat zwaar onder druk; niet ingericht op een pandemie zoals die zich nu manifesteert.

Centrumgebieden getroffen

De 1,5 meter afstandseconomie heeft enorme gevolgen voor de economie. Vooral centrumgebieden en fysieke retail in de breedste zin van het woord worden zwaar getroffen. De overheid geeft serieuze financiële injecties om faillissementen zoveel mogelijk te voorkomen.

Economie op de IC

Maar dat blijkt niet genoeg. Vele retail- en horecabedrijven overleven het virus niet. De economie is er ernstig aan toe en ligt ook op de IC. Vele formules hadden na de financiële en economische crises tussen ca 2007 en 2017 nog geen of onvoldoende vet op de botten en worden daardoor dubbel geraakt. Niemand weet hoe centrumgebieden, retail en horeca erbij staan als de genomen maatregelen niet langer noodzakelijk zijn. Ook nu leidt ‘niet weten’ tot profeten en zijn er ‘deskundigen’ die uitspraken doen over de (nabije) toekomst.

Duiden in plaats van weten

JAP neemt hierover niet een concreet standpunt in. We weten het niet; we kunnen slechts duiden. We verwachten dat er straks een zwaar geschonden markt bestaat, die grote gaten slaat in centrumgebieden, retail en horeca. Vooral binnensteden en historische centrumgebieden krijgen nu rake klappen, terwijl veelal moderne wijk-, c.q. boodschappencentra vaak nog wel redelijk bezocht worden. Supermarkten draaien overuren, evenals vele drogisterijen. En veel consumenten stappen over op Picnic, Hello Fresh, AH.nl en de bezorgdienst van Jumbo.

Stadten met 1,5 meter afstand

Stadten of fysiek recreatief winkelen is wel mogelijk als je alleen gaat of maximaal met zijn drieën met 1,5 meter afstand tot elkaar, maar er blijven vele winkeldeuren dicht, waardoor de lol er snel af is.

Recreatief internetwinkelen en aangetast vertrouwen

Recreatief internetwinkelen wordt in toenemende mate ontdekt, terwijl ook vele consumenten de hand op de knip houden, omdat zij zelf direct financieel geraakt zijn of omdat de huidige crisis hun vertrouwen aantast.

Met 17 miljoen mensen

Wat weten we wel als de rook straks optrekt? Dat we, zoals we nu solidair met elkaar met 17 miljoen mensen 1,5 meter afstand houden, we straks solidair met 17 miljoen mensen aan de economie moeten bouwen.

Eigenaren en ondernemers samen

In centrumgebieden moeten eigenaren van onroerend goed en de ondernemers met elkaar om de tafel om samen te pijn te pakken. Dat moet nu, tijdens deze crisis, maar ook daarna. Als we weer ‘normaal’ mogen doen, zal waarschijnlijk eerst een periode van ‘wonden likken’ plaatsvinden en we inventariseren de schade. Iedereen zal de aanslag van deze crisis individueel moeten verwerken, en dat moeten we ook met elkaar; een gemeenschappelijk rouwproces.

Steun

JAP roept iedereen op om elkaar tot steun te zijn; in het algemeen, maar vooral ook in centrumgebieden en de sectoren waar de klappen het hardst aangekomen zijn. Gemeenten, eigenaren en retailers, luister naar elkaar en sta open voor elkaar. Probeer er samen uit te komen!

Compassie en empathie

En de partijen die het niet redden? Heb compassie en empathie! De kreet ‘ondernemersrisico’ is te makkelijk en hier niet op zijn plaats. Vanuit JAP willen wij graag helpen en wanneer nodig bijsturen bij het inventariseren van de gevolgen, het uit de put kruipen en opnieuw bouwen aan centrumgebieden, zodat dit weer plekken worden waar mensen elkaar graag ontmoeten.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

JAP: een samenwerkingsverband tussen Jorine de Soet, Anneke van Dijk en Peter Koet, die tevens naamgevers zijn. JAP houdt zich bezig met het analyseren van centrumgebieden binnen hun omgeving, opstellen van quick-scans, het uitwerken van verschillende ontwikkelscenario’s, het adviseren hierover én de uitvoering ervan.  Dat allemaal in innige samenwerking met ondernemers, eigenaren van onroerend goed en gemeenten.

JAP 

Samen werken, samenwerken

Samen binden, samenbinden

denken, praten, doen,

Dit is de jury van het NRW Marketingfestival 2020

Het NRW Marketingcongres is ieder jaar weer een event waar met veel plezier naar wordt uitgekeken. Niet in de laatste plaats omdat tijdens dit event de NRW Marketing Award wordt uitgereikt. Dit jaar kan er helaas geen live congres plaatsvinden. Daarom staat de gehele maand november in het teken van de NRW Marketing Award: special … Lees verder

‘Durf te investeren in groei’

‘Als je een boodschap te vertellen hebt, moet je die niet klein houden, maar onder meer mensen verspreiden. Daarvoor is het nodig te investeren.’ Hans Geels, CEO van Dille & Kamille, schoof afgelopen woensdag aan bij het New Gen-ontbijt en deelde zijn visie op retail en de route die Dille & Kamille heeft afgelegd in … Lees verder

Van retail only naar multifunctioneel

De impact van de coronacrisis op de winkelsector is groot. Deze problemen moeten integraal worden benaderd. Om hier nieuwe oplossingen voor te kunnen vinden, is een omslag nodig – een die veel organisaties al aan het maken zijn. Want vaak liggen deze oplossingen buiten de retailsector. Ook NRW ziet de noodzaak van verandering en bevindt … Lees verder