NRW Hackathon
Hack het Centrum

Winkelgebieden zijn kwetsbaar. Veranderende kooppatronen en -kanalen, klimaat, duurzaamheid, koopschaamte, socio-demografische verschuivingen, urbanisatie: zelfs zonder coronacrisis waren de uitdagingen en veranderingen enorm. En dan kwam daar ineens de coronacrisis overheen, die de kwetsbaarheid van onze winkelgebieden nog eens genadeloos blootlegt.

Dergelijke omstandigheden vragen om veranderingen en veranderkracht. Want, er liggen ook kansen. Kansen om winkelgebieden, om centra te verbeteren. Aan te passen aan de behoeften van nu en straks. En dit is wellicht wel het beste moment om daarmee aan de slag te gaan en vooruit te denken en te doen. Waar bewegen we heen? Wat belemmert ons? Hoe kunnen we veranderen?

Daarom organiseren wij, in samenwerking met de NRW Commissie Consument & Gedrag, op donderdag 18 juni, de allereerste NRW Hackathon, waarin we ons met een groep vakgenoten een (werk)dag lang onderdompelen in bovenstaande vragen, belemmeringen en kansen. En, ongelooflijk belangrijk, samen tot oplossingsrichtingen komen: ‘Hack het centrum”. Natuurlijk zorgen we er, met het gastvrije team van Creative Valley, voor dat de hackathon plaatsvindt met inachtneming van de RIVM-maatregelen en -richtlijnen. Houd daardoor wel rekening met een bijeenkomst en borrel die iets anders dan anders zal zijn.

Wat levert de hackathon jou en ons op?

Onder begeleiding van twee creatieve, daadkrachtige en zeer breed georiënteerde denkers en doeners, Walter Breukers en Jaap Godrie, gaan we een dag lang samen met 24 experts uit ons vakgebied aan de slag. We laten onze verbeeldingskracht prikkelen, zullen in verschillende groepen aan concrete opdrachten werken, zullen op veldwerk naar buiten gaan, visies met elkaar delen, debatteren, discussiëren en vooral samen creëren. En natuurlijk zullen we met elkaar eten, drinken en bijpraten. Zodat we aan het einde van de middag, als het tijd is voor de borrel, het volgende met elkaar hebben bereikt:

  • We hebben bewustwording gecreëerd van de noodzaak tot verandering van onze winkel/wijkcentra en binnensteden.
  • Onze verbeelding is geprikkeld door op een nieuwe manier na te denken over de toekomst van winkel/wijkcentra en binnensteden
  • We hebben kennis en ideeën gecreëerd en gedeeld, we hebben inzicht gekregen in ontwikkelingen die onze winkelgebieden beïnvloeden, we hebben concrete toekomstplannen gemaakt en gaan hiermee daadwerkelijk verder aan de slag: concreet uittesten in een pilot, verder uitdiepen in een nieuwe hackathon of we presenteren het aan of verbeteren het verder met andere stakeholders uit ons vakgebied
  • En bovenal hebben we veel plezier met elkaar gehad en gaan we met nieuwe kennis, nieuwe samenwerkingen en vol energie weer naar buiten

Wat vragen we van je?

We hebben op 18 juni ruimte voor 24 deelnemers (i.v.m. RIVM-maatregelen is dit een strikt maximum aantal deelnemers) en rekenen op vakgenoten uit het brede palet disciplines dat nodig is om succesvolle winkelgebieden te maken: retailers, overheden, ontwikkelaars, beleggers, marketeers, onderzoekers, architecten, conceptontwikkelaars, juristen, makelaars, denkers, doeners, koplopers, ideeënspuiers en slimme-vragen-stellers. Als je deelneemt, vragen we, naast je kennis en expertise, vooral ook jouw commitment om een dag lang met ons en elkaar aan de slag te gaan en zonder voorbehoud jouw kennis, denkkracht en tijd te delen.

Ben je nu nog niet overtuigd om deel te nemen? Check dan dit filmpje dat Inge Niks, voorzitter van de Commissie Consument & Gedrag, voor je maakte.

Wie zijn onze begeleiders Breukers & Godrie?

Jaap Godrie studeerde gelijktijdig schilderkunst aan de academie en jazz aan het conservatorium om vervolgens economische geschiedenis (cum laude) aan de universiteit te studeren. Hij is bekend als docent van het TV-programma Project Rembrandt.

Walter Breukers studeerde gelijktijdig biomedische wetenschappen (cum laude) en filosofie (cum laude), en schreef vier avondvullende theatervoorstellingen waarmee hij ruim tweehonderd keer optrad. Als gastdocent geeft hij les aan verschillende universiteiten.

Samen ontwikkelen zij nieuwe visies op actuele thema’s zoals duurzaamheid, klimaatverandering, innovatie en nieuwe technologie voor opdrachtgevers als Schiphol, ABN Amro, VNG, Achmea, de Koninklijke Bibliotheek en PwC. Lees hier meer over ze.

 

 

Bekijk hier de voorlopige deelnemerslijst NRW Hackathon d.d. 12-6-2020.

Programma

09:00 Ontvangst met koffie en wat lekkers

09:30  Start van de hackathon. Het precieze programma houden we nog even geheim, maar zal bestaan uit onder meer verbeeldingskrachtprikkelende content, het gezamenlijk uitvoeren van verschillende opdrachten, veldwerk buiten en samen werken aan vernieuwing en verandering. Vanzelfsprekend verzorgen we de nodige pauzes en een goede lunch.

17:00 Borrel

Zowel tijdens de hackathon als tijdens de borrel zal het gastvrije team van Creative Valley Collectiv ervoor zorgen dat de corona-richtlijnen worden nageleefd.

Locatie

Creative Valley
Stationsplein 32
3511 ED Utrecht

 

Inschrijven

Let op: de NRW Hackathon: “Hack het centrum” is exclusief voor NRW-leden. En geef s.v.p. aan of je aansluit bij de aansluitende borrel.

Ik ben aanwezig bij de borrel.

Bij deze verklaar ik mij akkoord met het NRW Privacy & Disclaimer Statement.(verplicht)

 

GAAT ONLINE DOOR! New Gen Ontbijten met….Jeroen Lokerse (Cushman & Wakefield)

Retailagenda Voorjaarscongres 2020

New Gen Ontbijten met….Gerard Groener (IKEA)