‘Durf te investeren in groei’
‘Als je een boodschap te vertellen hebt, moet je die niet klein houden, maar onder meer mensen verspreiden. Daarvoor is het nodig te investeren.’ Hans Geels, CEO van Dille & Kamille, schoof afgelopen woensdag aan bij het New Gen-ontbijt en deelde zijn visie op retail en de route die Dille & Kamille heeft afgelegd in coronatijd.
Hogere omzet dan in 2019
Want ondanks dat de winkelketen in Nederland, in tegenstelling tot België, de deuren niet hoefde te sluiten, werd besloten dit wel te doen. Vanwege de onwetendheid van de directie (want wie heeft ooit eerder zo’n pandemie meegemaakt?) en de angst die leefde onder de werknemers. Daarmee benadrukt Geels de menselijkheid van het bedrijf. Gelukkig gingen vier weken na de sluiting van de eerste winkel de deuren alweer open en hebben de prestaties van Dille & Kamille niet onder de coronacrisis te leiden. Integendeel: de fysiek omzet in Nederland is momenteel al 14% hoger dan in 2019 rond deze tijd.
Online versus fysiek verkopen
Naar verwachting opent begin volgend jaar de eerste vestiging in Duitsland; Keulen. Potentiële locaties worden geselecteerd op hun ‘ziel’ en de culturele dynamiek. Is de stad ook de moeite waard om naartoe te gaan als er geen winkels zouden zijn? Dan is het een plek voor Dille & Kamille om haar fysieke beleving te verkopen. Want dat is wat er bij de winkels over de toonbank gaat. Geen producten, maar sfeer. Volgens Hans Geels staat Dille & Kamille voor de uitdaging om die fysieke beleving ook online nog beter over te brengen. ‘Online gaat veel meer om rationaliteit en prijs, minder om emotie.’